Modelele cu doua usi au ocupat intotdeauna un loc special in filozofia Mercedes. SL si CL au starnit mereu invidie si admiratie, iar mai tarziu au aparut mai micutii SLK si CLK. Ultimul din lista se afla la momentul schimbarii. CLK, generatia urmatoare…
Salonul Auto de la Geneva 2002. Standul Mercedes-Benz. Premiera mondiala. Noul Mercedes-Benz CLK. Este izbitoare asemanarea cu fratele CL, dar ceva este diferit. Rafinat, elegant, totusi puternic si sportiv, CLK-ul a evoluat. Il stiam drept un coupe „emanat” din clasa C si imprumutand elemente de la, acum vechea, clasa E. Uitati-va bine la noul CLK. Linia caroseriei este impresionanta.
Arcul de cerc pe care il descrie montantul A, continuat de linia plafonului si incheiat de montantul C, portierele fara rama si geamuri electrice chiar si in spate sunt elementele care descriu esenta unui coupe. De fapt, constructorul din Stuttgart nu se sfieste sa recunoasca ca a folosit elemente de stil atat de la CL cat si de la noul SL. Farurile duble ingemanate si steaua Mercedes amplasata pe grila radiatorului sunt trimiteri clare la SL, iar linia caroseriei privita din lateral este inspirata de CL.
Designul este conservator, dar inscris perfect in linia impusa de familia Mercedes. Privit din orice unghi, un CLK reuseste sa inspire atat forta si sportivitate (mai ales in cazul modelului AMG) cat si eleganta si rafinament. Mai mare ca dimensiuni decat generatia precedenta, CLK s-a maturizat. Noul model este cu 71 mm mai lung, 18 mm mai lat si 42 mm mai inalt. Ampatamentul a fost marit cu 25 mm pentru a ajunge la un total de 2715 mm.
Marirea dimensiunilor a insemnat si un interior mai spatios. Au crescut distantele dintre bancheta si scaunele din fata, precum si cea dintre plafon si capetele pasagerilor. Noul CLK nu are roata de rezerva, pentru ca este dotat cu solutia TIREFIT, si in absenta acesteia portbagajul poate adaposti 435 litri.
Interiorul s-a bucurat si el, bineinteles, de toata atentia designerilor Mercedes din centrul de la Sindelfingen. Materiale de calitate si doua nivele de finisare: Elegance si Avantgarde, primul avand ca element principal lemnul, al doilea, aluminiul, sunt garantia unei vieti extrem de placute la bordul noului CLK. Plansa de bord adopta acelasi stil cu trei cadrane inaugurat de noua clasa E, pastrand ceasul analogic in stanga vitezometrului, ceea ce da o tenta retro bordului. La fel de inspirate din traditie sunt si gurile sistemului de ventilatie care au acum o forma rotunda.
Sa trecem la capitolul motorizari. Si aici germanii s-au dovedit extrem de generosi, noul CLK beneficiind de nu mai putin de sapte motorizari dintre care sase sunt noi pentru CLK. Capitolul transmisii nu putea nici el ramane mai prejos, viitorul proprietar putand alege intre trei tipuri de cutii de viteze.
Cel mai interesant motor este cel montat pe modelul CLK 200 CGI. Este un propulsor cu patru cilindri de 1.8 litri si injectie directa de benzina. Puterea dezvoltata este de 170 CP si asta in conditiile in care consumul de combustibil ramane la valoarea de 7.9 litri/100 km in ciclu combinat. Modelul CLK 200 Kompressor adaposteste sub capota practic acelasi motor, tot de 1.8 litri, dar fara injectie directa de benzina, motorul fiind doar supraalimentat prin deja binecunoscutul compresor.
Puterea dezvoltata este de „doar” 163 CP. Aceste doua motoare fac parte dintr-o noua generatie de propulsoare cu patru cilindri ce folosesc sistemul TWINPULSE. Acest sistem combina numeroase tehnologii si solutii ca: arbori de echilibrare, compresor cu schimbator de caldura, distributie variabila si patru supape pe cilindru.
Urmeaza in linia motorizarilor modelele cu propulsoare V6. Aici gasim modelul CLK 240 dotat cu un V6 nou de 2.6 litri ce dezvolta 170 CP. In schimb CLK 320 are motorul ce se regasea si pe vechea gama: 3.2 litri si 218 CP.
Urcand inca o treapta pe scara motoarelor regasim cele doua modele de top si anume CLK 500, dotat cu propulsor V8 de 5 litri ce dezvolta 306 CP si 460 Nm, iar in varful piramidei este sportivul CLK 55 AMG. Sub capota modelului special respira tot un V8 cu capacitatea cilindrica de 5.5 litri. Puterea satisface pe oricine: 367 CP. Momentul maxim dezvoltat este la fel de impresionant: 510 Nm la 4000 rpm.
Modelul AMG este capabil de performante pe masura, el devorand 100 de km/h in doar 5.2 secunde si asta in asociere cu o cutie de viteze automata cu cinci trepte si sistem SPEEDSHIFT, ce permite schimbarea manuala a vitezelor prin intermediul a doua butoane montate pe volan. Mai exista si varianta diesel, Mercedes oferind clientilor sai si aceasta alternativa.
Modelul CLK 270 CDI este dotat cu propulsorul cu cinci cilindri de 2.7 litri si 170 CP. In ceea ce priveste transmisiile, pe langa cutia manuala cu sase trepte, Mercedes ofera optiunea intre cutia automata cu cinci trepte si cutia SEQUENTRONIC, un soi de hibrid intre cutia manuala secventiala si cutia automata.
La capitolul dotari, CLK parca a mancat tehnologie pe paine. Sistemele electronice se insira pe liste interminabile: Distronic (tempomat), Keyless-Go (cheie electronica), faruri cu bi-xenon (optionale), Linguatronic (comanda vocala pentru telefon si sistemul audio) si bineinteles: ABS, ESP ASR si BAS (controlul tractiunii si asistarea fortei de franare).
Distronic este sistemul ce era disponibil pana acum doar pe modelele superioare. Pentru CLK este optional si foloseste senzori radar montati in spoilerul fata pentru a masura distanta fata de automobilul situat inainte pe sosea. Masina pastreaza astfel constanta distanta fata de automobilul din fata setata prin computerul de bord precum si viteza aleasa de sofer. Keyless-Go este cheia electronica deja celebra pe modelele Mercedes-Benz.
Partea metalica a disparut, codul fiind transmis prin infrarosu. Mai mult daca cheia electronica este in buzunarul proprietarului si acesta atinge una din clantele automobilului aceste se descuie automat. Daca automobilul este dotat cu cutie de viteze SEQUENTRONIC sau cu cutie de viteze automata atunci pentru pornirea motorului este de ajuns atingerea unui buton plasat pe levier. Linguatronic controleaza comenzile sistemelor audio si al telefonului prin intermediul vocii. Cel de la volan poate schimba postul de radio doar prin cateva cuvinte.
Parktronic il asista pe sofer la manevrele de parcare. Un senzor montat in spoilerul spate trimite informatii catre un display din bord precum si semnale audio care ii permit soferului sa aprecieze perfect distanta dintre automobilul sau si un eventual obstacol din afara razei vizuale.
Lista sistemelor continua cu Headlamp assist, sistem ce aprinde automat farurile cand lumina ambientala scade si senzor de ploaie care porneste automat stergatoarele de parbriz si regleaza intensitatea baleiajului in functie de cat de tare ploua. Mercedes a inlocuit sistemul cu un singur brat, noul CLK fiind dotat cu doua stergatoare.
Bratul din partea soferului are o axa fixa de rotatie in timp ce cel de pe partea pasagerului dispune de un brat telescopic pentru a sterge o suprafata cat mai mare a parbrizului. Acesta este noul Mercedes-Benz CLK, prezentat pe scurt. Probabil s-ar putea scrie o carte dar nu asta ne-am propus.
Sursa: www.autoshow.ro