Romania mina de aur pentru piata auto

13 03. 2002, 10:38
Europa Centrala și de Est este singura piața regionala auto pentru care exista perspective de dezvoltare în anul 2002, în condițiile în care numarul autoturismelor pe cap de locuitor este în continuare extrem de redus comparativ cu media din Europa Occidentala Totuși,

Europa Centrala și de Est este singura piața regionala auto pentru care exista perspective de dezvoltare în anul 2002, în condițiile în care numarul autoturismelor pe cap de locuitor este în continuare extrem de redus comparativ cu media din Europa Occidentala

Totuși, ascensiunea vînzarilor de autovehicule din statele central și est-europene va fi limitata de încetinirea ritmului de creștere ecoonomica, precum și de reducerea anticipata a producției în acest an, în raport cu 2001. Acest fenomen are la baza diminuarea drastica a cererii pe unele dintre cele mai importante piețe de profil din lume, cum sînt Statele Unite și Germania.

În aceste condiții, World Markets Research Centre estimeaza la 1,8 milioane de unitați numarul înmatricularilor de autovehicule noi în 2002 în Europa Centrala și de Est, acest nivel reprezentînd numai a șaptea parte din cele 13,1 milioane de unitați anticipate pentru Europa Occidentala. Anul trecut, în țarile central și est-europene au fost înmatriculate 1,7 milioane de automobile noi.

Unul dintre factorii care susțin aceste estimari este eliminarea, în vederea aderarii la Uniunea Europeana, a taxelor vamale de import, masura care va stimula, cel mai probabil, vînzarile de autoturisme catre regiunea formata de statele candidate.

Pe de alta parte, numarul automobilelor pe cap de locuitor din Cehia, Estonia, Polonia, Lituania, Letonia, Slovenia, Slovacia și Ungaria, care ar putea deveni membre ale Uniunii Europene în 2004, este destul de ridicat, în unele cazuri chiar similar nivelului din Europa Occidentala. În statele preconizate sa adere în cel de-al doilea val, cum sînt Bulgaria și România, numarul autoturismelor este însa mult mai scazut, cel mai elocvent fiind cazul pieței românești, unde un automobil revine la 8,3 persoane.

O alta tendința aparte pe aceste piețe este achiziționarea, în proporție ridicata, de autovehicule second-hand sau aduse în mod ilegal din Europa Occidentala catre Europa Centrala și de Est. Principala cauza a acestui fenomen, care are ca efect limitarea dezvoltarii pieței de automobile noi, este puterea redusa de cumparare a populației.

În aceste condiții, constructorii occidentali de autovehicule s-au orientat spre formarea de societați mixte cu producatori locali, ceea ce a dus la creșterea producției locale. Mai mult chiar, regiunea a devenit exportator net, în anul 2000. Cu toate acestea, ca urmare a mediului economic nefavorabil, Wolrd Markets Research Centre preconizeaza un ușor declin al producției, de la 2,42 milioane de unitați fabricate în 2001, la 2,39 milioane de unitați în acest an.

Atrași de mîna de lucru ieftina, de facilitațile acordate pentru investiții și de creditele obținute în special de la Banca Europeana pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Mondiala, producatorii auto occidentali care și-au dezvoltat activitațile în Europa Centrala și de Est sînt, totuși, descurajați de costul ridicat de transport.

În consecința, World Markets Research Centre preconizeaza ca dezvoltarea pieței auto din regiune nu va ajunge la apogeu în acest an, fiind de așteptat ca tendința sa se mențina și în perioada urmatoare. Numai pentru anii 2003-2004 companiile se pregatesc pentru lansarea de noi modele, iar climatul economic este prevazut sa se amelioreze, atît pe plan regional, cît și pe piețele de export. De asemenea, aderarea acestor state la Uniunea Europeana va atrage, cel mai probabil, o noua creștere a vînzarilor și a producției de autoturisme din regiune.

Sursa: www.mediafax.ro