ROMANIA EXCLUSIVA

02 08. 2006, 13:51
Lux inseamna, in general, faima lucrului scump, management sofisticat si lupta feroce intre branduri. Lux in Romania inseamna afaceri incepute pe genunchi, sustinute inca prin preturi uneori modice si crescute intr-o discretie posibila numai pe o piata unde concurenta ramane aproape

Lux inseamna, in general, faima lucrului scump, management sofisticat si lupta feroce intre branduri. Lux in Romania inseamna afaceri incepute pe genunchi, sustinute inca prin preturi uneori modice si crescute intr-o discretie posibila numai pe o piata unde concurenta ramane aproape insesizabila.

Bijuterii David Sandu. Pantofi Dan Coma sau Mihai Albu. Lenjerie I.D. Sarrieri din gama de lux. Rochii de seara si accesorii Eva Culture, toalete haute-couture Razvan Ciobanu, Maria Marinescu sau Catalin Botezatu. Lista marcilor de lux din Romania nu se incheie aici, chiar daca nu e nici foarte lunga. Vedete, ambasadori si diplomati din Bucuresti sau clienti ai magazinelor in voga din München ori Paris au optat pentru astfel de marci, care si-au adunat deja o clientela uneori extrem de fidela. Insa atat de discreta e aceasta comunitate, incat nici nu a fost catalogata drept „de lux” in analizele de piata facute de presa de business locala (exceptand, poate, cazul firmei I.D. Sarrieri, mediatizata cu deosebire in ultimele luni dupa ce revista Forbes a inclus un set de lenjerie cu aceasta marca intr-un clasament al celor mai scumpe astfel de articole).

Are luxul romanesc o alta definitie decat luxul, in general? Cum se explica aceasta discretie? In SUA, pentru mediatizarea „marcilor de lifestyle de lux”, cum li se spune, exista inclusiv un indice, actualizat trimestrial – Luxury Brand Status Index, rafinat pe categorii de clasamente, de la marci de ceasuri si tur-operatori pana la garnituri de baie, automobile, servicii de aviatie privata, brokeri imobiliari, bauturi fine si, fireste, designeri de moda. Indicele este intocmit de Luxury Institute din Manhattan, o firma de cercetare care monitorizeaza opiniile categoriei de americani cu cele mai mari venituri si ale companiilor cu care acestia lucreaza. Daca o astfel de distractie, altfel perfect relevanta economic, ar parea ciudata in Romania, la fel de ciudata pare insa ramanerea afacerilor romanesti de lux atat de departe de orice analiza economica de ansamblu.

Primul aspect care diferentiaza business-ul romanesc al luxului de cel international este modul de conducere a companiilor. Daca pentru marci internationale precum Gucci, Louis Vuitton, Prada sau Mont Blanc exista expertiza specializata in managementul brandurilor de lux, inclusiv cu masterat in domeniu, in Romania luxul se creeaza aproape in toate cazurile in functie de instinctul antreprenorului. „Il fac dupa ureche. Mi-a iesit datorita norocului si tenacitatii de berbec”, spune Dan Coma, designerul de accesorii de lux care in 2004 avea venituri de circa 180.000 de euro, conform informatiilor de pe site-ul Ministerului Finantelor.

Adriana TODORAN
Business Magazin