ROAD FIGHTER – Cadillac Cien
„Un pas mic pentru om, un urias pas pentru omenire!” Anul 1969: americanul Armstrong, la bordul unei sageti de fier derivate din avion, cucerea satelitul natural al Pamantului. Anul 2002: GM celebreaza centenarul Cadillac prin fecundarea in vitro a unui F-22 STEALTH.
Cand vorbesti despre Ferrari, Lamborghini, Porsche sau Bugatti, gandul iti zboara brusc la acei mutanti genetici ai regnului auto situati la limita dintre automobil si avion. Iar daca tratamentul cu hormoni de crestere proveniti din industria de aviatie nu mai este chiar o noutate, General Motors prin conceptul Cien a pus o piatra de temelie in designul auto. La implinirea unui secol Cadillac, General Motors s-a gandit sa-i faca legendarului brand un frumos si costisitor cadou de aniversare asa ca a reunit in fata plansei de proiectare nume apreciate in designul auto aflate sub conducerea lui Simon Cox, iar rezultatul nu a intarziat deloc sa apara.
Cadillac Cien se remarca mai ales prin liniile taioase ale caroseriei terminate brusc, aproape violent, in partea posterioara. Stilistii GM si-au creat propriul univers pe jumatate senzorial, reprezentand un supercar ideal, concretizat mai cu seama prin formele ascutite si culoarea predominanta rece. Privirea se opreste mai ales pe calandrul bine integrat in stilul sport, un exercitiu de design nu totdeauna facil, se fixeaza un moment pe decupajul capotei in care este integrat blocul optic, urca spre parbrizul plonjat in fata, apoi aluneca brusc pe forma „sinucigasa” a partii posterioare.
Forma trapezoidala a lunetei este continuata maiastru si in partea posterioara, unde la baza mica a trapezului este inteligent mascata o priza de aer foarte necesara pentru propulsor. Iar daca nu stiti unde ati mai vazut un asemenea stil de design, va spunem noi… Noul concept de folosire a liniilor este preluat din desenarea avioanelor de vanatoare, iar muza a fost F-22 STEALTH, un supersonic aflat in dotarea armatei Statelor Unite.
Tot la o privire atenta, remarcam pe partile laterale prizele de aer active care ventileaza propulsorul, asemanatoare cu cele intalnite si la Murcielago. Totusi, nu lipsesc nici elementele de design care amintesc de trecut, ca blocul optic spate dispus pe verticala, care improspateaza memoria „cunoscatorilor” cu traditia marcii Cadillac. Iar pentru a putea desavarsi opera, GM a ales ca decuparea caroseriei sa se materializeze in fibra de carbon, element prezent de altfel si in compozitia moleculara a sasiului monococa. La interior se continua in aceeasi nota dominanta…
Monitor LCD care afiseaza parametrii de interes pentru sofer, inlocuind astfel banala plansa de bord. Iar pentru a continua in aceeasi tenta tehnologica inovatoare, in Cien s-a montat si un sistem NightVision care ofera pe timp de noapte in spectrul infrarosu detalii ce pot scapa soferului in cazul unei iluminari clasice prin filament incandescent. Mai mult, se gasesc si ultimele versiuni ale sistemelor StabiliTrak si OnStar care ofera un mod ultramodern de control al stabilitatii, comunicatie de inalta performanta si chiar Ultrasonic Rear Parking Assist and Communiport care integreaza functiile CD audio, computer, navigatie, asistare computerizata pentru parcari si chiar recunoastere vocala.
Iar cum la un supercar pur sange se admira atat performantele dinamice cat si stilul pe care il afiseaza cu opulenta la interior, designerii GM au pus mare accent si pe viata la bordul unui Cadillac Cien. Designul habitaclului se incadreaza perfect in tendintele noului mileniu in materie de design auto, punandu-se accent pe imbinarea armonioasa dintre materialele clasice ale unui supercar, aluminiu si piele, cu forme deloc suple dar elegante si in acelasi timp moderne, poate uneori putin cam „indraznete”, dar care pe ansamblu ii sporesc prestanta. Pentru prima data dispus in pozitie centrala, noul propulsor Cadillac Northstar XV12 a si inceput sa dea fiori reci concurentei.
Noul metronom care va bate ritmul sub capota lui Cien dispune de o cilindree impresionanta de 7,5 litri si poate dezvolta 750 CP. Mai mult, vizibil prin luneta, monstrul cu 12 cilindri in V dispune de un cuplu ce atinge valoarea de top la nu mai putin de 611 Nm. Impresionant, nu…!? Cuplarea acestei bijuterii mecanice la rotile motoare se realizeaza prin intermediul unei cutii de transmisie cu 6 trepte, semiautomata cu selectie secventiala a rapoartelor. Trenul de rulare este compus din jante din aliaj de magneziu care masoara 19 inci pe puntea fata si 21 inci pe puntea spate.
Noul concept car, Cadillac Cien, se vrea o cristalizare a ambitiilor miticului constructor american de a oferi o noua identitate pentru automobilele sale, tendinte sugerate si de precursorii sai, Imaj, Vizion si Evoq. Iar daca cumva credeti ca acest cadou „la aniversara” are oarecum un pret moderat, va inselati… Un asemenea exemplar este momentan evaluat de constructor la un pret de catalog de 250.000 USD si va fi disponibil pe piata dupa ce va intra in productia de serie.
Mai ramane sa vedem cam ce mai au de spus elitele clasei Supercar in fata acestei provocari…
Sursa: www.autoshow.ro