Rinspeed: Apa sau Pamant
Cateodata, pentru a nu intra in hibernare, unii semeni incearca sa reinventeze roata. Elvetienii de la Rinspeed au creat – poate din comoditate, poate inspirati de nevoile charismaticului James Bond – o strutocamila, cum se spune pe la noi: Rinspeed Splash. Ideea este veche si s-a nascut in conditii mai putin ortodoxe, pentru a acoperi anumite necesitati impuse de razboi. Un vehicul „potent” atat pe uscat, cat si pe apa. Domnilor din Tara Cantoanelor se pare ca le-a suras ideea, insa au renuntat la aerul tensionat, de conflict, pentru unul mai relaxat, al vacantelor.
Splash vrea sa demonstreze ca ingineria nu este o stiinta a celor alesi, ci a celor care au puterea sa viseze. Prin urmare, elvetienii au prezentat la Salonul de la Geneva, adica la ei acasa, un vehicul care te ajuta sa seduci chiar daca nu ai prea mult sex-appeal.
Pe pamant si in apa
Daca tratam vehiculul din punct de vedere „terestru”, putem spune ca avem in fata un roadster sportiv care isi permite 0-100 km/h in 5,9 secunde. Designul s-ar putea sa induca in eroare: Rinspeed Splash are o viteza maxima de 200 km/h, iar nu una de peste 300 km/h. Daca privim creatia prin intermediul calitatilor sale de „inotator”, lucrurile se schimba putin: Splash este un vehicul amfibiu.
La capitolul navigare exista doua setari: cea de duminica si cea de „Prinde-ma daca poti”. In cazul unei promenade linistite pe langa faleza, Splash poate „rula” cu 30 km/h in apa. Daca vrei sa te joci cu paza de coasta, atunci actionezi sistemul hidraulic care coboara eleronul spate si panourile laterale in apa. Acum poate incepe distractia adevarata, pentru ca Splash se va ridica la 60 de centimetri deasupra apei si va alerga cu pana la 80 km/h. Propulsia, in cazul evolutiei acvatice, este asigurata de o elice cu trei pale, care poate fi utilizata incepand de la o adancime de minimum 1,1 metri, iar de la 1,3 metri poate fi actionat sistemul de hidroglisare.
„Vinovat” de performantele creatiei elvetiene este un motoras de 750 cmc, furnizat de Weber. Merita sa aflati ca motorul functioneaza cu gaz natural, are doi cilindri si mai este asociat si cu un turbocompressor care il obliga la 140 CP si 150 Nm, toate acestea in conditiile unei atitudini foarte amabile fata de mediul inconjurator.
Sa va mai spun ca elvetienii au colaborat pentru acest prototip cu cei de la REMUS, Polaris, Barracuda, Continental si cu multi altii, dar va plictisesc, pentru ca produsul final cucereste fara vorbe.
ProMotor