Un NFT, lucrare de artă digitală, a americanului Beeple, necunoscut publicului larg, a fost vândut la licitație pentru 69,3 milioane de dolari. „Asistăm la începutul unui nou capitol din istoria artei, al artei digitale”, a comentat Beeple, care devine astfel al treilea cel mai scump artist în viață din lume.
Artistul nu vânduse nicio lucrare în urmă cu șase luni, dar, joi, una dintre creațiile sale virtuale a doborât un nou record: după două săptămâni de licitații online organizate la casa Christie’s, „Everyday: the First 5.000 days” a fost adjudecată pentru 69,3 milioane de dolari. Aceasta a fost pentru prima dată când casa de licitații a oferit spre vânzare un NFT (Token Non-Fungible, care autentifică autorul folosind o semnătură digitală criptată), piesă 100% virtuală. Licitația a fost urmărită de 22 de milioane de oameni și l-a propulsat pe Beeple pe locul al treilea în topul celor mai scumpi artiști în viață. Pe primul loc în acest top se află „Portrait of an artist”, de David Hockney, iar pe al doilea, „Rabbit”, de Jeff Koons.
„Artiștii folosesc stocarea de date și software-ul pentru a crea artă și a o distribui pe internet de peste douăzeci de ani, dar nu a existat (până acum, n.r.) o modalitate reală de a intra în posesia ei și de a o include într-o colecție”, a declarat Beeple, potrivit Le Figaro. Potrivit acestuia, arta total dematerializată conține „la fel de multă pricepere, nuanță și intenție ca orice lucru care se poate face pe o pânză fizică”.
Această vânzare ilustrează creșterea bruscă a unei noi tehnologii de autentificare, pe baza blockchain, o tehnică utilizată pentru criptomonede, prezentată ca un remediu miraculos contra copiilor, care împiedicau dezvoltarea artei digitale. Acest lucru face posibilă comercializarea lucrărilor – și aproape a orice poate fi creat pe internet, de la albume muzicale la tweet-urile personalităților – sub forma unui „token non-fungible” (NFT). Această expresie apărută în 2017 include orice obiect virtual cu identitate incontestabilă și inviolabilă, autenticitate și trasabilitate în teorie.
La 39 de ani, Beeple – Mike Winkelmann, pe numele său real – nu se lasă îmbătat de glorie, deși recunoaște că succesul l-a „amețit” puțin. Originar din Carolina de Sud, cunoscut pentru proiectele și colaborările sale digitale, acesta nu vânduse niciodată o lucrare până în octombrie anul trecut. La sfârșitul lunii februarie, lucrarea sa „Crossroads” a fost vândută pentru 6,6 milioane de dolari (din care Beeple a primit 10%) pe platforma Nifty Gateway, specializată în lucrări virtuale. De asemenea, o animație pe care artistul a vândut-o la sfârșitul lunii octombrie 2020 pentru prețul simbolic de un dolar, a fost recent achiziționată pentru 150.000 de dolari.
Lucrarea oferită la Christie’s s-a bazat pe un proiect atipic, acela de a crea, în fiecare zi, o lucrare, fără întrerupere, pentru a progresa în desen și grafică. Creația a fost compusă în exact de 5.062 de zile consecutive. Primele 5.000 de zile reunesc, sub formă digitală, primele 5.000 de desene și animații ale sale. De-a lungul a 14 ani, artistul a câștigat aproape două milioane de abonați pe Instagram și a colaborat cu mari branduri și muzicieni celebri, atrași de universul său grafic, fără a vinde nicio operă în numele său.
Dar, în câteva zile, noile tehnologii l-au pus în lumina reflectoarelor, el devenind unul dintre cel mai la modă artiști din lume.
Unii specialiști însă văd în astfel de lucrări doar o nebunie de moment a speculațiilor.
CITEȘTE ȘI: Cum a câștigat iubita lui Elon Musk 6 milioane de dolari în 20 de minute cu NFT-uri
Un ceas purtat de Roger Moore în filmul „Live And Let Die”, vândut la licitaţie cu 335.000 de euro
O rochie Versace a prinţesei Diana, vândută la licitaţie cu 200.000 de dolari
Licitaţie pentru o înregistrare video din anii ’60 cu trupa The Beatles
Foto: Profimedia Images