Cineasta germană Ulrike Ottinger este subiectul unei retrospective la ediția de anul acesta, a 14-a, a Festivalului de film documentar și drepturile omului One World Romania, care va avea loc în format hibrid, fizic, în București, și online, în toată țara.
În fiecare an, One World România aduce în atenția cinefililor figuri legendare de cineaști a căror viziune lărgește ceea ce se înțelege în mod obișnuit prin „documentar”. În acest demers se înscrie retrospectiva de anul acesta, centrată pe opera polimorfă și foarte puțin cunoscută a lui Ulrike Ottinger, care va prezenta opt dintre filmele cineastei germane realizate între anii ‘70 și anii 2010, dar și autobiograficul ”Paris Calligrammes” (2020).
Tema One World România de anul acesta surprinde instanțe diferite ale feminității și feminismului din întreaga lume și, adeseori, în călătoriile sale, Ulrike Ottinger are tendința de a filma femei pe care le ascultă, le privește cu tandrețe și le urmărește în timpul activităților lor cotidiene. Din acest punct de vedere, filmografia ei funcționează și ca un album de figuri feminine extrem de complexe și de variate. Nu întâmplător seria de vizualuri One World Romania 2021 pornește de la imagini din filmele lui Ulrike Ottinger, potrivit unui comunicat remis Apropo de organizatori.
Retrospectiva Ulrike Ottinger va include două filme timpurii de ficțiune, ”Madame X” (1978) și ”Jurnalul unei bețivance” (1979), cinci documentare de călătorie ori de observație socială (”China: The Arts – The People” – 1986, ”Countdown ”- 1990, ”Exile Shanghai” – 1997, ”Southeast Passage” – 2002 și ”Under Snow” – 2011), un scurtmetraj, ”Superbia – The Pride” (1986), și cel mai recent film al cineastei, ”Paris Calligramme” (2020), care revizitează perioada ei de început de carieră, petrecută între Paris și Berlin.
Născută în Germania, Ulrike Ottinger s-a mutat la vârsta de douăzeci de ani în Paris, unde s-a alăturat scenei artistice franceze a anilor ‘60. Întoarsă în 1969 în Germania de Vest, integrează mișcarea underground. Primele ei filme, realizate în strânsă colaborare cu actrița Timea Blumenschein, sunt punk, feministe, queer, cu tușe suprarealiste, obraznice. Pe măsură ce a înaintat în carieră, Ottinger a început să chestioneze programatic granițele dintre ficțiune și documentar, realizând un prim film de călătorie la mijlocul anilor 1980 (”China, The Arts – The People”, 1985), iar ulterior revenind doar ocazional la pelicula de ficțiune, cu actori și scenariu prestabilite.
Ottinger realizează o serie de documentare de călătorie plasate în zone adeseori exotizate de cultura occidentală: Japonia, taigaua siberiană, Polul Nord, dar și Europa de Est după căderea cortinei de fier. În ”Countdown”, observă societatea germană imediat după reunificare, în timp ce ”Southeast Passage” este un periplu prin mai multe țări fost comuniste în care surprinde și părți ale României cu puțină vreme înainte de intrarea în Uniunea Europeană. Indiferent dacă filmează culturi similare sau radical diferite de cea din care provine, Ottinger le privește cu un ochi proaspăt, folosind dispozitive formale precum încadrarea subiectului propriu-zis în coperți de basm pentru a transfigura realul.
Cea de-a 14-a ediție One World România va avea loc la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului Român și alte locații indoor și outdoor din București, între 21 și 30 mai, și online, între 31 mai și 6 iunie.
Abonamentele pentru perioada 21-30 mai, în locații fizice din București, sunt disponibile în număr limitat (50), pe Eventbook, și asigură intrarea la toate proiecțiile festivalului, catalog și alte materiale promoționale. Nu includ accesul la deschiderea festivalului, concerte și la alte evenimente speciale.
Festivalul a fost fondat în 2008 de Centrul Ceh București și este organizat de Asociația One World Romania.
Raed Arafat spune că marile festivaluri de anul acesta ar putea să nu aibă loc