Renegade inca un Jeep rebel

08 04. 2005, 13:40
Titlul acestei prezentari ar fi putut fi foarte bine "Renegatul se intoarce cu succes". Si asta pentru ca "Renegade" a fost folosit pentru prima oara in 1964, pentru brandul Jeep al celor de la Chrysler, si a ramas o eticheta universala a rebelei masini 4x4, cu o priza enorma la public.

Titlul acestei prezentari ar fi putut fi foarte bine „Renegatul se intoarce cu succes”. Si asta pentru ca „Renegade” a fost folosit pentru prima oara in 1964, pentru brandul Jeep al celor de la Chrysler, si a ramas o eticheta universala a rebelei masini 4×4, cu o priza enorma la public.

Jeep Liberty Renegade a adunat in fizionomia sa toate reusitele fabricantului in domeniul „tot teren” si mai ales cele ale „concept car”-ului Dakkar. Acesta ar fi continutul declaratiei pe care o dau, o sustin si o semneaza cei de la Daimler Chrysler Corporation. Sunt mandri de produsul lor, pentru ca reprezinta versiunea noii game Liberty cea mai aproape de inimile fanilor Jeep.

Exteriorul ar putea fi definit prin imaginea salbatica oferita de sistemul optic si bara fata, prin ansamblul proiectoarelor (75.000 candlepower, care pot asigura lumina pentru un meci de volei) dispuse deasupra parbrizului si prin portbagajul-standard de pe capota, desemnat sa suporte schiuri, ambarcatiuni sau orice alte accesorii mai mult sau mai putin extreme. Exista insa voci care sustin ca aspectul nu este suficient de extrem. Cu alte cuvinte, ca ar fi cam „girly”.

In ceea ce priveste interiorul, calificativul care i s-ar putea acorda ar fi acela de „spatios”, insa el este si elegant deopotriva, desi nu beneficiaza de ultima dotare la moda: sistemul de navigare. Sistemul audio, inclusiv CD-changer-ul si boxele, toate Infinity ®, pastreaza confortul ridicat, alaturi de tapiteria din piele ecologica.

Daca sistemele de comanda se dovedesc in principiu bine plasate, o mentiune ar merita facuta in legatura cu panoul destinat geamurilor electrice. Acesta sta bine-mersi la indemana soferului, insa le este absolut incomod pasagerilor.

O facilitate deosebita a computerului de bord este abilitatea sa de a afisa in clar codurile defectiunilor motorului. Rasucind cheia in pozitia indicata de instructiuni, soferul poate vizualiza toate problemele sesizate si memorate de computer. Este un instrument excelent pentru a da indicatii mecanicului (poate chiar de a-l verifica!) si chiar de a face unele mici interventii de unul singur. De altfel, prezent doar la categoria optionale, computerul ofera informatii despre viteza, consum, distanta – inclusiv distanta aproximativa ce mai poate fi parcursa cu rezervele de combustibil existente. Pretul computerului este semnificativ, dar aparatrul merita banii.

Plecand de la aceasta idee, am putea spune ca persoanele care nu au in plan excursii off-road ar face bine sa-si caute alta masina. Mare parte din pretul acestui SUV este dat de accesoriile off-road (transmisie, lumini etc.). Insa, odata intrata pe drumuri accidentate sau in zapada/noroi/pante, Renegade isi regaseste adevarata vocatie. Cunoscatorii vorbesc despre un plus fata de Land Rover si chiar fata de japonezele din aceeasi clasa.

Pretul, care pleaca de la circa 20.000 de dolari, este excelent in raport cu ceea ce ofera masina, inclusiv cu partea de confort si rafinament. Dincolo de asta ramane reputatia Jeep, Renegade fiind se pare cel mai bun produs SUV de pana acum al casei.

Ceea ce este insa cel mai important la un off-roader si implicit la Renegade, care se vrea un mic campion al genului, este tractiunea. Aici, constructorii au dat lovitura. Renegade este dotat, pe langa cutia manuala cu 5 trepte, cu doua sisteme de control al tractiunii 4×4 care, cel putin teoretic, pot scoate masina din orice necaz. Primul se cheama Command-Trac si actioneaza in 4 moduri: 2 High – tractiune normala pe spate; 4 H – tractiune 4×4, diferential blocat fata/spate, puterea distribuita in mod egal pe cele doua osii; N-pozitie pentru tractarea de catre alte vehicule (nu e necesara decuplarea schimbatorului); 4 LOW – pozitia in care cuplul motor este multiplicat cu un factor de 2,71 (se foloseste doar in situatii extreme).

Cel de-al doilea sistem disponibil este Selec Trac, cu ale sale tot 4 moduri: 2 WD – tractiune pe spate; 4 part time – tractiune 4×4, diferential blocat fata/spate; 4WD – tractiune pe 4, puterea distribuita 48% fata si 52% spate –, sistemul clasic de all wheel drive, pentru sosele; N-neutral – care decupleaza cutia de viteze indiferent de treapta in care se afla schimbatorul; 4 LO – totul blocat, multiplicare 2,71, pentru teren extrem.

Asadar, la capitolul tractiune, Renegade sta bine. Motorul de 3,7 litri Power Tech este un V6 care produce 210 CP si un cuplu maxim de 173 Nm la 4.000 de turatii. Toate aceste caracteristici fac din Liberty Renegade un abil catarator, o masina excelenta pentru excursii pe munte. El l-a inlocuit practic pe vechiul Cherokee si a facut-o cu succes, desi nu aduce mari schimbari tehnologice sub capota.

La capitolul siguranta, prezenta airbag-urilor si structura solida au facut ca testele efectuate in SUA (NHTSA) sa obtina rezultate remarcabile. Cinci stele din cinci atat pentru impactul frontal, cat si pentru cel lateral (cu un minus in privinta pasagerului dreapta, la coliziunea frontala).

ProMotor