Renault Safrane

Apropo.ro / 19.02.2002, 13:31
Renault Safrane
Renault are curajul sa arunce pe atat de conservatoarea piata a limuzinelor de lux un model neconventional pentru clientii care nu mai suporta un Mercedes, BMW, Audi, Jaguar sau chiar Volvo Safrane nu este considerata o reusita, dar nici un esec in istoria gamei Renault. A fost un "haute

Renault are curajul sa arunce pe atat de conservatoarea piata a limuzinelor de lux un model neconventional pentru clientii care nu mai suporta un Mercedes, BMW, Audi, Jaguar sau chiar Volvo

Safrane nu este considerata o reusita, dar nici un esec in istoria gamei Renault. A fost un „haute gamme” care si-a facut treaba, insa nu a avut o stralucire care sa-l transforme intr-un punct de reper. Constructorul francez spune ca a realizat cum imaginea constructorilor germani este atat de puternica incat a concura pe „terenul” lor este o greseala tactica.

De aceea Patricq Le Quement, guru-ul pentru design al concernului, a propus o alta varianta de frumos. El a inventat un design total neconventional. O limuzina mai inalta cu 13 cm fata de media clasei E europene.

O parte frontala dominata de noul look al familiei franceze, cu rombul asezat maiestuos intre grilele ce ascund radiatorul, la randul lor incadrate de doua faruri imense, genul high-tech. Spatele este „supus” unei lunete deopotriva simpatice si uriase.

Vel Satis este foarte aproape de conceptul cu acelasi nume si s-a inspirat si din Initiale, un alt concept aratat lumii in 1995. Presa internationala remarca cum Vel Satis este una din putinele concepte care au devenit masini de serie fara sa modifice prea mult originalul. Vel Satis vrea sa concureze Mercedes E-Class, Audi A6, BMW seria 5, Volvo S80 si Peugeot 607.

Pentru a incepe sa conteze in discutie, constructorul francez a inzestrat nava sa amiral cu multe din „bunatatile” existente astazi la bordul unei limuzine veritabile. Cardul introdus pe Laguna este acum la el acasa, lasand la o parte clasica telecomanda. Tot cardul a inlocuit si cheia de contact, avand doar un buton de start/stop.

Renault a inventat o frana de mana automata la pedala de acceleratie (sic!). Adica frana de mana se cupleaza automat si se decupleaza de indata ce se apasa pedala de acceleratie pentru a porni de pe loc. Pentru siguranta exista si comanda manuala de decuplare.

Tot ca o premiera se inscrie si disparitia busonului clasic de la rezervorul de carburant. Acum, dupa deschiderea usitei, nu mai trebuie decat sa punem benzina fara sa ne mai murdarim pe maini de la desfacerea busonului. Etanseitatea la inchidere este asigurata de o clapeta cu arc si o garnitura de cauciuc, inteligent plasata pe spatele usitei. Avem senzor de lumina pentru aprinderea automata a farurilor si senzor de ploaie.

Stergatoarele sunt unicate in industrie, fiind mai elastice, mai eficiente (se deschid in sensuri opuse, asigurand o curatire pe o suprafata mai mare a parbrizului) si mai bine lucrate din punct de vedere aerodinamic. Scaunele sunt de-a dreptul fotolii, ca la masinile americane clasice. Se asigura reglaje multiple, inclusiv in treimea superioara. Centura este integrata in scaun si limitarea miscarii este controlata electric, conferind un confort mai mare fata de varianta mecanica.

Constructorul sustine ca a proiectat cabina lui Vel ca pe o sala de cinema. Adevarat, exista optional ecrane pentru pasagerii din spate. Acestia au posibilitatea sa controleze volumul de aer climatizat si pot comanda temperaturi diferite stanga/dreapta. Confortul pasagerilor este de-a dreptul imperial. Interesante sunt multiplele sertare aflate unde te astepti mai putin.

Sub airbag-ul pasagerului din dreapta avem un ornament din lemn – Renault insista ca a folosit doar materiale naturale si nu inlocuitori – ce se poate rabate. De ce? Pentru a face loc celor doua suporturi de pahare si unui mic sertar pentru maruntis sau carduri de plastic.

In testele din Franta am condus doar doua din cele 4 motorizari. Motorul preluat de la Nissan Z setat la 245 CP face echipa perfecta cu aceeasi cutie pro-activa pe care Renault a introdus-o de mai mult timp, dar cu mare succes si astazi. Am fost incantati de rafinamentul acestei variante, excelenta la condus, ascultatoare in curbe, chiar daca fara pretentii sportive.

Si mai impresionant ni s-a parut dieselul 3.0 dCi de 180 CP „imprumutat” de la Isuzu. La fel ca fratele mai mare, cel mai tare diesel este „casatorit” tot cu o automata (la aceste doua motorizari nu exista cutie manuala) si fac un „cuplu” fericit. Propulsorul relativ zgomotos pe afara nu se aude la interior si are performante foarte bune. Nu am avut probleme sa urcam pana la 200 km/h, chiar daca dupa 180 km/h nu mai aveam o tinuta de drum comparabila cu a rivalelor germane.

Apropo de punctele slabe ale masinii: chiar si presa franceza a avut numeroase comentarii. Nu exista memorie pentru pozitiile preferate la scaune, nu exista reglaje suficient de sofisticate pentru bancheta spate sau sistemul de navigatie Carminat ce are inca erori de pana la 120 m! Si mai sunt si alte detalii ce pot fi criticate.

Dincolo insa de plusuri sau minusuri, Renault Vel Satis este o masina pe care fie o iubesti, fie o urasti. Asa cum scria AUTOSHOW in urma cu multe luni: „Ori la bal, ori la spital”. Testele efectuate ne-au convins ca Vel Satis este o propunere corecta tehnic care nu te dezamageste. Dar asta este normal.

Alegerea de a cumpara Vel Satis (in Franta, la preturi comparabile, daca nu chiar mai scumpa decat Audi, Mercedes si BMW) este una emotionala. Renault spune ca peste 60% din clientela acest ui segment vrea sa evadeze din conservatorismul marcilor germane si cauta o forma mai moderna de exprimare. Pe acesti trend-setteri mizeaza francezii.

Dupa ce a investit 548,7 mil euro in proiect, constructorul galic spera sa vanda 300.000 de unitati in intervalul 2002-2008. Cu o ambitie doar pentru 3% din segment, Renault este realist si are sanse mari sa obtina ce si-a propus. Intr-o Europa inca dominata de patriotisme sau nationalisme, Vel are sanse mari de succes in Franta si vanzari probabil mai modeste in Germania, cea mai mare piata pentru segmentul E.

Romania se afla undeva la mijloc, insemnand ca noua limuzina de lux franceza, daca va beneficia de marketing bun si pret corect, ar putea avea un succes remarcabil.

Sursa:www.autoshow.ro

Tags: