„Made in Romania” se transforma in „Designed in Romania”: Renault, care in sapte ani a readus la viata economia Pitestiului, deschide aici un centru in care vor fi create o parte dintre noile sale modele de automobile. Si pana acum economia Pitestiului si cea a Mioveniul gravitau in jurul Renault. Insa aceasta „prima investitie fabuloasa in creiere romanesti”, cum o numeste vicepresedintele Constantin Stroe, va schimba, inca o data, destinul regiunii.
Trei sunt deciziile strategice care marcheaza istoria celui mai mare investitor francez in Romania. Prima s-a materializat in 1968, anul primelor autoturisme Dacia construite sub licenta la Pitesti. A doua e achizitia Uzinelor Dacia din 1999. Iar a treia decizie strategica, cea facuta publica chiar luna trecuta, rezerva Romaniei un rol in strategia globala a grupului: in primul centru de cercetare/dezvoltare din afara Frantei pe care compania il va construi aici vor fi create o parte dintre cele 26 de modele noi a caror menire e sa revitalizeze grupul francez, ale carui venituri au scazut cu 3,2% in prima jumatate a anului.
Renault incepe sa caute aici, prin urmare, si altceva decat a cautat pana acum. „Este prima investitie fabuloasa in creiere romanesti. Romania e plina de investitori, insa in muschi”, spune pentru BUSINESS Magazin Constantin Stroe, viitor vicepresedinte Renault Technologie Romania (RTR), adaugand ca centrul e si primul de acest gen construit de grupul Renault in afara Frantei. „Urmeaza Brazilia si Coreea de Sud”. De ce e Romania prima? Fostul manager de la Dacia expune doua motive: Romania si-a demonstrat deja capabilitatea (prin lansarea Dacia-Logan), pe de o parte.
Pe de alta parte, aici vor fi concepute modele care sa deserveasca aceste regiuni, ceea ce se traduce prin eficienta in marketing (dezvoltarea acestora la Paris ar incarca cheltuielile pentru dezvoltare, testare, focus-grupuri, mana de lucru, s.a.m.d.). Vicepresedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe, nu spune cu precizie unde va fi localizat centrul – dezvaluie doar ca se va intinde pe 500 de hectare si ca RTR va cuprinde piste de testare pentru cele patru anotimpuri. In termeni de resurse umane, Stroe spune ca RTR va concentra peste 1.000 de oameni din zona Bucuresti, Dambovita si Arges. In urma cu cateva saptamani, tot el spunea Ziarului Financiar ca va incepe deja sa prezinte proiectul studentilor de la universitati tehnice din tara.
Larisa GHITULESCU, Ionut ANCUTESCU
Business Magazin