Regleaza sistemul de aprindere
De multe ori se intampla ca masina sa nu porneasca chiar atunci cand ti-e lumea mai draga. In caz ca nu stii, afla ca una din cauzele negative poate veni de la sistemul de aprindere. Afla de la noi cum sa iesi din aceasta situatie.
Sistemul de aprindere cuprinde doua circuite: circuitul de joasa tensiune sau primar (contactul aprinderii, infasurarea primara a bobinei de inductie cu rezistenta aditionala, ruptorul, condensatorul, volmetru) si cel de inalta tensiune sau secundar (infasurarea secundara a bobinei de inductie, distribuitorul cu capacul, rototorul, fisele de inalta tensiune si bujiile).
Ca sa localizezi dfectiunea mai intai scoate fisa unei bujii si, actionand demarorul, adu-o la cca 7 mm de masa motorului. Executa proba cu fiecare bujie in parte, daca la nici un cilindru nu apare o scanteie sau se produc scantei foarte slabe, defectiunea trebuie cautata la celelalte elemente ale circuitului secundar, inclusiv fisele de bujie (acestea din urma se pot verifica indirect prin inlocuire). Daca scanteia lipseste doar la un cilindru, inseamna ca fisa acestuia este defecta.
Continua verificare prin scoaterea fisei centrale din capacul ruptor – distribuitorului (delcou) si rotire lina a arborelui motor pana cand contactele ruptorului (platinile) se suprapun. Pune contactul si, apropiind fisa centrala la cca 10 mm de masa motorului, misca contactul (platina) mobil.
Daca rezultatul manevrei este aparitia unei scantei puternice, inseamna ca defectiunea trebuie cautata in capacul ruptor distribuitorului si la rotor. Lipsa scanteii sau o scanteie slaba impune verificarea celorlalte elemente care compun circuitul de inalta tensiune: fisa centrala, infasurarea secundara a bobinei de inductie si conexiunile.
In primul caz examinarea vizuala trebuie sa arate ca ele nu au fisuri, rupturi, capacul si rotorul sunt curate si uscate iar carbunele central si arcul sau din capac exista, se misca usor in locas, sunt curate si intregi, acorda atentie starii de curatenie a platourilor fiselor de bujii din capac. Trebuie sa stii ca, capacul si rotorul nu se repra, ci se se inlocuiesc.
Daca dupa aceasta verificare nu exista defectiuni, trebuie sa treci la verificare fiecarui element in parte. Scoate capacul distribuitorului si apropie fisa de inalta tensiune a bobinei (fisa centrala) de parte metalica a rotorului, la o distanta de 3 mm, deplasand cu mana contactul mobil.
Daca la rupere, intre fisa si rotor apare o scanteie, inseamna ca rotorul conduce la masa fie pentru ca este fisurat, fie pentru ca este murdar; in primul caz rotorul se inlocuieste, in al doilea caz se curata si se reface verificarea.
In cea de-a doua situatie, cand scanteia lipseste sau este slaba, trebuie sa inlocuiesti fisa cu alta noua iar daca si acum scanteia lipseste, la control urmeaza bobina de inductie. De regula defectiunile infasurarii a bobinei sunt pierderea inaltei tensiuni prin capac sau intreruperea acestei infasurari, defecte care au ca efect incalzirea puternica a bobinei.
Condensatorul se poate verifica atingand, in trecere, capetele celor doua conductoare; daca intre ele se produce o scanteie – contactul aprinderii fiind pus – se indica defectiunea. Condensatorul poate fi si intrerupt; in aceasta situatie, daca verificarea precedenta a dat rezultate pozitive, controlul se face desfacand conductorul sau de la borna ruptor – distribuitorului si apropiind apoi capatul de corp. Daca se produce o scanteie puternica inseamna ca, condensatorul este bun.
In sfarsit daca dupa toate aceste si remedieri constati ca starea tehnica a instalaltiei de aprindere este sau a fost adusa in buna stare si totusi motorul nu porneste, inseamna ca, privind aprindere, singurul responsabil este reglajul avansului la producerea scanteii electrice.
Sursa:Service CICLOP