Mihai Brătilă
Doar printre copii
A fost cel mai răbdător regizor de pe platourile de la ”Îngeraşii”. Motivul? După ce muncea zi-lumină alături de cei trei neastîmpăraţi din serial, regizorul se întîlnea seara cu alţi doi micuţi – băieţii lui gemeni de doar un anişor.
”Atunci cînd eşti regizor, răbdarea este o parte din meseria ta. Iar cînd lucrezi cu copii trebuie să ai şi mai multă răbdare, pentru că aceştia aşteaptă orice moment liber ca să se joace. Am avut însă noroc pe platou cu trei copii minunaţi, Jennifer, Lili şi Ionuţ, care s-au comportat ca nişte adevăraţi profesionişti şi care, de multe ori, ne-au dat chiar şi nouă lecţii de seriozitate. Este de asemenea foarte plăcut cînd vezi o fetiţă de 6 ani, cum este Jennifer, care încă nu a mers la şcoală, dar care citeşte şi învaţă textul cot la cot cu cei mari”, povesteşte regizorul Mihai Brătilă.
Acesta spune că ”îngeraşii” nu i-au scos peri albi sau, cel puţin, aceştia nu se văd pentru că… e tuns foarte scurt. Însă ne dezvăluie că, pentru un regizor, aproape orice detaliu e un motiv de stres – de la un actor care întîrzie la filmare pentru că e prins în trafic pînă la părul unei actriţe care nu stă cum trebuie la cadru. Apropo, cele mai grele scene pentru el nu i-au avut protagonişti pe cei mici.
”Imaginaţi-vă că aveam de tras o secvenţă în care Rodica Popescu-Bitănescu îşi exersa stilul de karate cu Ioan Isaiu. Şi cred că am spus tot…”. După finalul acestui proiect, Mihai Brătilă regizează serialul de epocă ”Aniela”. ”Cel mai greu mi se pare să îi faci pe actori să intre în atmosfera anilor 1900”, crede el.
Bogdan Dumitrescu (foto)
Cel mai mare inamic – timpul
La proiectul “Îngeraşii”, a învăţat o lecţie esenţială despre copii. ”Am înţeles la un moment dat că trebuie să le vorbesc ca unor adulţi. Dar, recunosc, am fost norocoşi cu trei micuţi extrem de receptivi”.
”La o secvenţă, eram foarte implicat în ceea ce avea să se întîmple şi atent la detalii. Brusc, Adela Popescu a început să vorbească în rusă. În primele secunde, nu m-am dumirit pînă cînd l-am văzut pe colegul meu, Iţă, căzut sub masă de rîs”, povesteşte Bogdan Dumitrescu despre atmosfera de pe platouri.
”O să sune a clişeu, dar atmosfera a fost relaxată. Un singur lucru am visat vreo două săptămîni după ce s-au terminat filmările:
Nici el nu a avut dificultăţi în lucrul cu cei mici. ”Cred că, la început, cel mai greu le-a fost actorilor care au jucat cu ei, dar pe parcursul proiectului au fost momente absolut extraordinare”, continuă el. Bogdan Dumitrescu a ajuns la studiourile din Buftea prima oară pentru serialul ”Băieţi buni”. Apoi, a început să lucreze la telenovela “Lacrimi de iubire” şi de atunci a rămas Acasă. Şi el va regiza primul serial de epocă românesc, ”Aniela”. ”Avem de reprodus o epocă, o atmosferă de vis”, spune el.
Vladimir Anton (foto jos)
Cum se face un serial?
A coordonat scenele fierbinţi din ”Îngeraşii”, interpretate de Dana Rogoz şi Răzvan Fodor. ”Pentru mine, între o scenă
Cît despre munca cu micuţii, ”am rîs, ne-am jucat şi am muncit. Treaba mea este să mă fac înţeles, indiferent de situaţie. Şi adulţilor le explic diferit. Fiecare actor înţelege diferit aceeaşi indicaţie, pentru că are altă tipologie. Dar, pentru mine, să lucrez cu astfel de oameni e cel mai frumos lucru din profesie”.
Vladimir Anton sintetizează şi munca la un serial de dimensiuni mari. ”Începutul e tot timpul cel mai greu. Nu ştim nimic şi, pînă descoperim personajele, atmosfera, ritmul, imaginea serialului durează şi trebuie să luăm mereu decizii. După ce am trecut de început, trebuie să venim mereu cu ceva nou. Apoi, finalul. Trebuie să te desparţi de tot”.
Vladimir Anton a mai lucrat ca regizor pentru ”Războiul sexelor”, după ce făcuse parte din echipa scenariştilor la ”Om sărac, om bogat”. Din toamnă, el este unul dintre regizorii serialului ”State de România”, care va fi difuzat de PRO TV