Facturile la întreținere pe luna decembrie au luat-o razna. Regia Termo a reușit sa stabileasca adevarate recorduri la jumulit consumatorii. Brașoveanul trebuie sa suporte toate pierderile de pe rețeaua de distribuție. Care depașesc 40 de procente. Termo nu vrea sa repare ceea ce este de reparat. E mai simplu sa le bagi pe gât oamenilor. Șefii regiei cred ca e normal sa obligi pe cineva sa plateasca ce nu consuma. Directorul Iosif Gulacs n-a catadicsit sa întruneasca Consiliul de Administrație al regiei nici macar o data de când a fost votat în septembrie 2001.
Piscina în apartament
Familia Vlad de pe strada Sitarului nr. 1 s-a trezit ca are de platit la întreținere, pe luna decembrie, 6,8 milioane de lei, dintre care 3,4 milioane la apa calda, 445 mii la Regia Apa iar diferența pentru încalzire. Virgiliu, Simona și micuțul George au consumat, conform facturii, 100 metri cubi de apa calda și peste 45 metri cubi de apa rece. „Cu aceasta apa puteam umple o piscina de 100 metri patrați și adânca de 1,5 metri”, calculeaza Simona.
Întreținere de 7,8 milioane de lei
În scara sunt zece apartamente. Toți locatarii și-au montat apometre de apartament cu excepția familiei Vlad și a familiei Paun de la parter unde situația este și mai tragica. Apartamentul a fost închiriat la patru studente care, pe lânga chirie, au de platit acum 7,8 milioane la întreținere. Cu „amenda” în mâna, Simona a batut la ușa Asociației de Proprietari. „Și-au dat seama ca este o aberație și mi-au recalculat factura”, povestește femeia. Cea mai numeroasa familie din scara, compusa din cinci membri, consumase în decembrie de 13 ori mai puțina apa calda și de 5,7 ori mai puțina apa rece.
Factura respinsa
„Am apometrele în dulap înca din octombrie. Nu le-am montat pentru ca am vrut sa-mi pun direct centrala termica”, spune Virgil. Cei care poseda apometre citesc lunar consumul pe care-l comunica Asociației de Proprietari. La intrarea în scara nu exista un debimetru astfel ca toate pierderile și eventualele consumuri în plus ale celorlalți locatari au fost puse în cârca familiilor Vlad și Paun.
Bomba termica
O alta problema este cea a plații pentru încalzirea locuințelor, diferita în funcție de suprafața apartamentelor. Asociația de Proprietari de care aparține și Sitarului 1 a refuzat plata încalzirii. Din nou, sumele din facturi au atins cote incredibile. Cei cu patru camere au ajuns sa plateasca 2,7 milioane iar cei cu trei, 2,4 milioane lei. Aceeași situație se întâlnește și în alte zone ale orașului. Cu ochii ațintiți zilnic pe avizier, brașovenii așteapta acum apariția facturilor din luna ianuarie. Speriați de bomba termica.
Adepții paușalului
Paușalul, sistemul de plata uniforma pe baza unei anumite evaluari, convine de minune Regiei Termo. Cu câți sunt mai mulți cei care platesc la comun, cu atât sunt mai ușor de maschat pierderile care sunt împraștiate prin facturile asociațiilor. Regia nu investește nimic în întreținerea conductelor. Pentru a lasa Termo sa se spele pe cap cu apa pierduta, Asociațiile de Proprietari pot sa monteze contoare de bloc sau scara pe cheltuiala proprie.
Conform legii, regia este obligata sa suporte costurile acestor contoare și s-o scada din valoarea facturii. Odata scapați de plata pierderilor, locatarii pot opta, de aceasta data pe cheltuiala proprie, pentru contoare individuale care sa reflecte exact consumul fiecaruia.
Cum te judeci?
Tot mai multe sunt asociațiile care refuza sa achite facturile catre Termo. Pentru rezolvarea litigiilor singura soluție este cea a instanței de judecata. Fiind organizați în Asociații de Proprietari, brașovenii își pierd statutul de consumatori individuali și nu pot acționa singuri, fiind la cheremul asociației proprii. Asociația „Uranus 21” a acționat în instanța RA Termo Brașov și a obținut prin hotarâre judecatoreasca obligarea regiei sa încheie contracte individuale obținând statutul de consumator.
Locatari ingenioși
Pentru a se razbuna pe facturile grele emise de Termo, locuitorii din mai multe orașe au descoperit un mod original de a pagubi la rândul lor regia. Dupa ce și-au montat apometre individuale au început sa foloseasca pentru uz casnic apa calda din instalația de încalzire. Cu ligheanul, oamenii își carau apa din calorifere în cada. Pierderile înregistrate au fost uriașe. Societatea de termoficare din Buzau a recurs la colorarea apei. De frica sa nu-i imite și brașovenii, regia locala a vrut sa coloreze apa. Cerere respinsa de Consiliul Local.
Marius Crețu
[Brasoveanul]