Pur si dur – ARO 244
La vremea aparitiei sale, ARO 244 a fost o referinta pentru masinile 4×4 „pur sange”. Ampatamentul scurt si ecartamentul mare ii confera stabilitate buna si o capacitate de trecere impresionanta. Trebuie sa fii prea putin experimentat ca sa il asezi „pe burta” cu rotile suspendate in aer. Nici pantele foarte accentuate nu ii pun probleme datorita existentei reductor-distribuitorului. In plus, caroseria cu sasiu separat are o rigiditate suficient de buna pentru exploatarea in cele mai dure conditii de off-road.
Din pacate, executia ei lasa de dorit, pasagerii auzind tot felul de zgomote de exploatare, iar acoperirile anticorozive nu isi ating intotdeauna scopul. Poate parea paradoxal, dar cel mai mare avantaj pe care ARO il are fata de concurenti la rularea in conditii dificile, este absenta oricaror sisteme electronice de asistare. La unele masini extrem de moderne, sistemul TCS da rateuri in momentul in care rotile ajung in noroi sau se urca pe pante extrem de abrupte.
Uneori – ce-i drept, in conditii extreme – se poate ajunge in situatii in care calci acceleratia la podea, iar rotile refuza sa se invarteasca sau ca pedala de frana sa se intareasca „beton” iar masina sa continue sa ruleze liber. La ARO n-ai sa vezi asa ceva! Tot ce trebuie sa faci este sa „pui pe greu” si calci acceleratia. Pur si simplu, daca il echipezi cu anvelope potrivite, nu ai cum sa ratezi o urcare dificila sau o trecere prin noroi adanc. Totul e sa stii cum sa o faci.
Din pacate, simplitatea constructiva care avantajeaza foarte mult modelele ARO nu este dublata si de fiabilitatea componentelor. Nu are rost sa povestim noi proprietarilor de ARO cum e cu directiile „innodate”, cu diferentialele sau transmisiile facute zob dupa 15-20 de urcari mai dure sau cu trenuri de rulare care incep sa interpreteze tot felul de „simfonii” dupa nici doi ani de exploatare.
Absenta sistemelor de asistare se resimte insa la rularea pe sosea. Masina nu are un circuit de franare pe masura si sisteme de asistare a tractiunii si stabilitatii. Asa ca rularea cu viteze de peste 100 de km/h cere o mana experimentata.
Sursa: www.autoshow.ro