Pune sistemul GPL pe masina
Vrei sa dotezi masina cu un sistem G.P.L.? Stii cum se monteaza? Afla cum se face si chiar daca nu il vei monta personal, cel putin vei stii daca mecanicul pe care l-ai pus sa faca aceasta operatie si-a facut treaba bine.
1. Rezervorul
Rezervorul de G.P.L., se va monta in portbagajul autoturismului, respectandu-se dimensiunile minime de siguranta, fata de partile caroseriei. Rezervorul va fi montat fix, protejat de bare de protectie, fara a comunica direct cu habitaclul.
Distanta dintre toba de esapament, pe de o parte si conductele de alimentare cu G.P.L., reductorul-vaporizator de cealalta parte, nu trebuie sa fie mai mica de 100 mm.
Trebuie avut in vedere ca distanta dintre rezervorul de benzina si cel de G.P.L. sa nu fie mai mica de 50 mm.
2. Conducta de presiunea
Face legatura dintre rezervor si reductorul-vaporizator. La rezervor este conectata prin multisupapa, iar pana la reductorul-vaporizator se cupleaza la electrovalva G.P.L.
Fiind confectionata din cupru, la executarea montarii, nu necesita instrumente speciale.
Trebuie avut in vedere, faptul ca montarea acesteia trebuie facuta in exteriorul autovehiculului, departe de esapament, in locuri ferite de lovituri iar prinderea conductei de caroserie va fi facuta cu cleme de fixare si suruburi rapide.
3. Eletrosupapa G.P.L.
Trebuie sa fie fixata cu ajutorul suportului propriu in pozitie verticala, cu camera de filtrare in jos, pe caroserie, ferita de surse de caldura.
4. Electrosupapa de benzina
Are rolul de a opri trecerea benzinei in momentul functionarii motorului cu G.P.L., fiind montata intre pompa de benzina si carburator.
5. Reductorul-vaporizator
Functia acestuia in sistem are o importanta majora deoarece schimba starea G.P.L. din lichida in gazoasa. In prima faza are loc reducerea presiunii care marcheaza si o reducere a temperaturii, dar cu ajutorul lichidului din circuitul de racire al motorului se atinge temperatura necesara pentru transformarea G.P.L. in gaz.
Reductorul-vaporizator va fi montat fix in compartimentul motor, sub nivelul radiatorului de racire, avandu-se grija ca surubul de evacuare a uleiului, sa nu se afle deasupra vreunei componente a instalatiei electrice a autoturismului.
Trebuie asigurata o buna aerisire a circuitului de racire a motorului. Legatura dintre reductorul-vaporizator si mixer se face printr-un furtun protejat metalic, pe drumul cel mai scurt, astfel incat sa permita trecerea normala a gazului.
6. Mixerul
Este un element important al sistemului de alimentare cu G.P.L. care asigura proportionarea amestecului, combustibil-aer. Poate fi modificat in functie de tipul autoturismului.
In practica se cunosc trei tipuri:
1. Montat deasupra carburatorului;
2. Montat la racordul filtrului de aer;
3. Stut montat in corpul carburatorului
7. Comutatorul
Asigura alimentarea autoturismului cu carburantul dorit (benzina sau G.P.L.).
Se monteaza in habitaclu astfel incat sa fie usor accesibil conducatorului auto.
Va fi conectat la bobina de inductie, electrosupapa de benzina si electrosupapa de G.P.L.
Cablajul electric trebuie sa fie ferit de surse de caldura.
Sursa: Service CICLOP