Publicitarii romani, cap în cap

31 10. 2005, 14:32
Festivalurile importante de publicitate pe 2005 s-au cam terminat. Oamenii de prin agenții s-au întors acasa, care cu premii, care cu o noua viza de Slovenia pe pașaport. Dupa ce s-au împarțit laurii, s-au reluat și vechile dispute dintre agenții. Sa va povestim

Festivalurile importante de publicitate pe 2005 s-au cam terminat. Oamenii de prin agenții s-au întors acasa, care cu premii, care cu o noua viza de Slovenia pe pașaport.

Dupa ce s-au împarțit laurii, s-au reluat și vechile dispute dintre agenții. Sa va povestim o întalnire dintre greii publicitații romanești care s-a lasat cu ceva contre. Ceea ce nu e rau deloc!

Anul asta Leo Burnett & Target a ieșit agenția anului la Portoroz, a luat campania anului și cel mai bun spot TV la Ad’Or, la care se adauga o alta caruța de premii la Effie. Pe de alta parte, McCann Erickson a obținut un shortlist la Cannes, cel mai bun ad de presa la Ad’Or, un golden watch la Portoroz, mai multe „gold”-uri la Effie și premiul pentru cea mai creativa agenție a anului la Golden Hammer. Ambele agenții au dovedit strainilor ca sunt bune, dar se pare ca în țara nici una nu apreciaza munca celeilalte, sau cel puțin așa reiese din unele discuții între directorii lor de creație.

În urma cu puțin timp AdBreak, eveniment organizat de IQads, i-a scos la o dezbatere și la o bere pe Bogdan Naumovici, Adrian Boțan, Emilian Arsenoaiei și Andrei Cohn, toți directori de creație în agenții diferite, respectiv Leo Burnett, McCann Erickson, Cohn & Jansen și gmp/MAP.

Cred ca Bogdan Naumovici are toate șansele sa devina în scurt timp un fel de Adrian Nastase al publicitații romanești. E la fel de arogant, diferența e ca nu are Cornu, ci o groaza de cofraje pline cu trofee caștigate pe bune.

La AdBreak, feeling-ul nu era nici pe departe ca atunci cand Romania bate în deplasare la fotbal. Deși lumea mai aplauda din cand în cand, era clar ca simpatiile erau împarțite și ele, pe categorii, ca la festival: cel mai glumeț director de creație, cel mai ironic, cel mai sincer etc.

Boțan susținea sus și tare ca jurizarea la Portoroz a fost foarte slaba, ca juriul de la o anumita secțiune a votat total diferit o lucrare premianta la alte secțiuni. Instinctul de conservare al lui Naumovici funcționa însa mai bine decat o rețeta publicitara: „Cand erau la egalitate doua lucrari din rețele concurente, eu nu aveam voie sa votez, ieșeam din sala”. În plus, el a ținut sa-i asigure pe cei de la McCann, ca pot sa înscrie o groaza de lucrari, oricum nu vor lua mai multe premii decat Leo: „Va dam na, na la c… în orice moment”.

Au urmat rețetele publicitare și ghosturile. Rețeta „consecințelor extreme” (care exagereaza cat pot de mult atributele unui produs în reclame) au fost ușor desființate de reprezentantul Leo. În fond, formula de calcul e aceeași pentru toata lumea, numai ca nu toți iau premii, mai exact nu toți umanizeaza așa de bine matematica într-un ad. Iar daca Boțan avea o problema cu spoturile Leo care au luat premii la Portoroz, nici lui Naumovici nu i s-a parut fair ca un spot facut înainte de festival (n.red – Porcul) sa ia un premiu. Nu a uitat sa arunce sageți otravite și înspre Enoiu, șeful McCann, Care ar fi purtat trandafir roșu la o festivitate de premiere la Portoroz (portul rozelor, în slovena).

Afla mai multe despre AdBreak și publicitarii romani numai din