Pirateria și posibilitațile de descarcare gratuita a majoritații albumelor de pe internet. Acestea sunt principalele motive care distorsioneaza vânzarile pe piața româneasca de muzica pe CD și casete audio.
Cel mai mare succes pe piața de muzica din România nu l-a avut anul trecut nici Pavel Stratan sau stefan Hrusca și nicio trupa în voga de pop sau rock. L-au avut cutiile „muzicale” cu margarina Rama, care au reușit sa vânda, alaturi de conținutul alimentar, peste doua milioane de CD-uri anexate pe capac, cu muzica latino, greceasca sau ruseasca. Prin comparație, cel mai bine vândut cântareț roman de anul trecut a fost Pavel Stratan, caruia iubitorii de muzica i-au cumparat aproape 250.000 de albume.
Sursa: Capital
Își merita soarta.
Premisa 1
În România, peste 70% din muzica este îndreptata catre tineri. În special, catre tinerii școlari. În studiile din România și aievea, copiii sunt creditați cu cea mai mare putere de cumparare din familie. Asta e adevarat, numai ca noi traim în România. Unde au prioritatea mâncarea, alcoolul, fotbalul și apoi școala. Bani pentru a cumpara cduri nu prea exista în buzunarele copiilor. Mai ales ca un CD costa 15-20RON. O analogie, cu acești bani se pot cumpara 10 dvduri blank.
Premisa 2
Prea multe concerte gratis. Îl admir foarte mult pe Stefan Banica jr. ca nu participa la astfel de evenimente, preferând un concert cu casa închisa la Polivalenta, unde fanii adevarați vor plati ca sa își vada artistul, fara a fi nevoiți sa suporte mitocaniile țiganilor și copiilor, bucuroși ca intra gratis la concert, se bat cu mâna pe burta și varsa bere la festivalurile populare aruncate de potentații zilei.
Premisa 3
Muzica din România. Am cumparat anul trecut 3 cduri cu muzica româneasca. Muzica straina nu cumpar, pentru ca majoritatea artiștilor straini pe care îi ascult sunt fie morți, fie nu scot albume (au fost excepții de 1CD/an în 2001-2004, când am mai luat un Santana, un Cohen, un Joplin remasterizat). Din cele 3, 2 au fost dezamagitoare. E o statistica amara. Nu am standarde înalte când e vorba de muzica româneasca, pur și simplu muzica e atât de proasta încât nu merita sa arunc banii pe ea. Daca eu, ca fan vechi, nu sunt impresionat, înseamna ca nu sunt în target, trupa merge într-o noua direcție și are noi fani. Fanii fara putere de cumparare și dornici de concerte gratis, pentru ca 15RON e un preț prea mare pentru un concert care se întâmpla o data la 2 luni.
Premisa 4
Pirateria online. Am fi ipocriți daca am spune ca nu e și asta un factor și ca pirateria nu afecteaza vânzarile, pentru ca fanii vor cumpara oricum albumul. Dar fanii sunt la fel de ipocriți ca și artiștii. Ei scot un album pe an, ala prost, noi îl piratam ca nu merita sa dam banii pe el. Cele mai recente cazuri au fost Iris și Paraziții, care au scos niște „petarde” de albume, de le este și lor jena sa le faca promovare.
Închei cu un citat din Eric ClaptonÂ…
„Mi-au trebuit 30 de ani sa îmi dau seama ca eu, ca artist, am o responsabilitate fața de public.”
Zoso