Producatorii auto sunt atrasi de estul Europei

29 11. 2006, 12:22
Slovacia, Polonia, Ungaria, Romania si Republica Ceha sunt tarile unde marii producatori auto, atat cei europeni, cat si cei americani prefera sa-si mute treptat centrele de productie. Inaugurarea unei fabrici de autoturisme in valoare de 890 de mil. de dolari (687 mil. de euro) in

Slovacia, Polonia, Ungaria, Romania si Republica Ceha sunt tarile unde marii producatori auto, atat cei europeni, cat si cei americani prefera sa-si mute treptat centrele de productie.

Inaugurarea unei fabrici de autoturisme in valoare de 890 de mil. de dolari (687 mil. de euro) in octombrie a fost un eveniment important pentru Slovacia. Au participat primul-ministru si alti oficiali guvernamentali. Executivii francezi de la PSA Peugeot Citro’n, care au construit fabrica, au mers in micul oras Trnava, la 50 de km nord-est de Bratislava, unde va fi amplasata fabrica ce va avea ca angajati pana la 3.500 de oameni si va produce in jur de 300.000 de masini pe an, scrie International Herald Tribune.

Dupa caderea comunismului din 1989, multi producatori de autoturisme straini s-au grabit sa achizitioneze producatori locali de masini sau sa-si construiasca propriile fabrici in tari precum Slovacia, Polonia, Ungaria, Romania si Republica Ceha.

Fluxul de bani este acum un adevarat „tsunami”. Ritmul si frenezia stimuleaza relocarea centrelor de productie auto din Europa de Vest catre cea de Est.

Anul acesta, productia de masini din centrul si estul Europei, incluzand-o pe cea din Rusia, va depasi 2,4 mil. de vehicule, pe masura ce producatorii de autoturisme din Europa, Asia si Statele Unite investesc miliarde de dolari pe pietele locale.

Ar putea fi o mica parte din cele 57,5 mil. de masini produse anul trecut in topul celor 20 de tari producatoare de automobile. Dar cresterea este in contrast categoric cu planurile producatorilor auto de a reduce numarul de angajati si astfel productia in vestul Europei si Statele Unite. Chiar inainte ca Peugeot sa-si inaugureze fabrica din Trnava, a anuntat ca va reduce cu 11.000 numarul locurilor de munca, in special in vestul Europei. Decizia se datoreaza inchiderii unei fabrici din Ryton, Anglia.

„Producerea unei masini nu este asemanatoare producerii unei pungi de plastic”, a afirmat Sigrid de Vires, purtatorul de cuvant al Association of European Automobile Manufacturers cu sediul la Bruxelles. „Trebuie sa fii apropiat de piata si flexibil, trebuie sa fii aproape de client, si asta presupune o anumita reorganizare”.

Europa Centrala si de Est ar putea produce 3,4 mil. de automobile anual pana in 2010, cu 33% mai mult fata de 2005. Conform planurilor stabilite de producatoarele de autoturisme in tarile unde se afla: in Statele Unite se asteapta o productie de 12,6 mil. de masini, cu 9% mai mult decat anul trecut, si in Japonia 10,3 mil. de masini, o crestere cu 2% fata de 2005.

Republica Ceha a previzionat aproape o dublare a productiei. Se asteapta ca fabricile din tara sa produca 1.046.000 de masini pana in 2010, de la 577.000 cat era anul trecut, conform PricewaterhouseCoopers. Rusia se asteapta la o productie de 1,6 mil. de vehicule pana in 2010, fata de 1,2 mil. cat a produs anul trecut.

In schimb, Marea Britanie se asteapta la o scadere la 1,5 mil. unitati fata de 1,8 mil. de masini, cate se inregistrau in aceeasi perioada. Franta asteapta o stagnare a productiei la 3,6 mil. de masini; anul trecut a produs 3,5 mil.

In ultimul an, General Motors, Toyota, Volkswagen, Peugeot, Fiat, Suzuki, Hyundai si Kia au anuntat planuri de construire sau de extindere a lantului de fabrici din Europa Centrala.

Motivele pentru noile tendinte de crestere din regiune sunt complexe. Regiunea, impreuna cu Rusia si China, sunt dintre cele mai importante piete de masini neexploatate. Industriile mai slab dezvoltate sub vechiul regim comunist au inregistrat un numar redus de automobile in acea perioada. Producatoarele de autoturisme locale au fost scoase in fata pe pietele locale, precum Skoda in Republica Ceha si Dacia in Romania, si totusi se aflau in cadere sub regimul comunist. O parte din acesti producatori au fost cumparati de producatorii auto din vest dupa 1989, cand Volkswagen a achizitionat Skoda si Renault a cumparat Dacia.

Pretul in crestere la carburanti din vestul Europei a incurajat de asemenea clientii sa inceapa sa schimbe vehiculele mari cu masini mai mici care se gasesc in special in estul Europei.

Guvernele est-europene ofera o gama variata de stimulente, de la cofinantarea unor investitii la oferirea unor taxe scazute aplicate la salarii si profituri ale companiilor care investesc aici.

„Europa Centrala face acum parte din UE, are avantajul unei economii stabile si doreste trecerea la euro”, a afirmat Matt Pottle, director pentru industria auto la PricewaterhouseCoopers pentru Europa Centrala. El a adaugat ca asta inseamna o incetinire a cresterii in unele tari vest europene, precum Franta si Spania, care acum se specializeaza pe productia de masini de mici dimensiuni.

Va crea de asemenea mai multe locuri de munca in productie in cele patru tari mai importante din Europa Centrala, unde numarul acestora a crescut deja la 284.507 in 2004, cat s-a inregistrat si anul trecut, fata de 235.826 cat se inregistra cu cinci ani inainte; in aceeasi perioada, locurile de munca precum acestea s-au redus treptat in vestul Europei, la 1.978.338 de la 1.991.848.

„Cea mai mare provocare ar putea fi o posibila reducere a numarului angajatilor calificati”, a afirmat Pottle referitor la eforturile producatorilor auto din est, subliniind, ca „pretul fortei de munca creste destul de rapid”.

In ultimele luni, producatorii de masini din Europa au introdus o varietate de modele noi pe care le vor asambla in fabricile pe care le au in estul Europei.

La Salonul Auto de la Paris de anul acesta, Renault a prezentat noul Logan, o masina cu patru usi asamblata in Romania, la un pret care incepe de la 5.700 de euro (7.200 de dolari).

„Astazi, Europa este o piata a preturilor”, unde consumatorii cumpara bazandu-se pe preturile mici, a afirmat Stephane Lemperier, director in cadrul Renault.

Cand Ford a introdus o varianta revizuita a variantei de succes Ka, ce se asambleaza acum la Valencia, Spania, noul model va fi construit la o fabrica de la Tichy, in sudul Poloniei, pe care Ford o va imparti cu producatorul italian de masini, Ford. Fiat va folosi fabrica pentru a asambla o noua versiune de masini de mici dimensiuni, foarte populare, Cinquecento.

Dar Europa de Est nu produce doar masini ieftine. Volkswagen isi asambleaza aici modelul sport Touareg si SUV-ul Q7 la unitatea lor din Slovacia. Partile principale ale modelului Cayenne de la Porsche sunt asamblate la o fabrica de langa Bratislava si apoi trimise in Germania pentru ca masina sa fie complet montata.

Producatorii de autoturisme apeleaza de asemenea la furnizorii din regiune.

Directorii executivi de la Peugeot au afirmat ca dispozitivele din otel pentru fabrica din Trnava provin de la fabrici din Franta, Germania si Austria. Dar planuiesc sa inceapa sa foloseasca otel din Korsice, din estul Slovaciei, anul viitor dupa ce grupul US Steel va deschide acolo o fabrica de galvanizare in valoare de 160 de mil. de dolari (124 mil. de euro) care va fi capabila sa produca 385.000 de tone de foi de otel pe an pentru autoturisme. Scaunele pentru fabrica de la Trnava sunt realizate de Faurecia, o companie controlata de Peugeot.

Slovacia, Republica Ceha si Polonia s-au luptat pentru a atrage furnizori pentru noua fabrica mare pe care Hyundai o construieste la Novosice, in estul Republicii Cehe.

Multe dintre tarile din regiune fiind membre ale UE, masinile de aici intra pe pietele din vestul Europei fara taxe vamale.

Dar tarile care nu se afla in UE si care sunt protectioniste, precum Rusia, atrag de asemenea investitii. GM ar putea pierde bani in alta parte, dar se asteapta aproape sa-si dubleze vanzarile in Europa Centrala si de Est, incluzand Rusia, in urmatorii trei ani si sa-si extinda reteaua de dealeri in zona de la 80 la 480, conform Automative News Europe.

In vara aceasta, GM si-a deschis langa

St. Petersburg o fabrica pentru a asambla modelul Chevrolet Captiva, un SUV de clasa mijlocie. Pana in 2008, compania spera sa mai puna in functiune o noua fabrica, care va costa 127 de mil. de dolari (98 de mil. de euro), care va asambla aproape 25.000 de vehicule pe an.

Decizia de a muta fabricile de asamblare in est a ridicat intrebarea incomoda despre muncitori si reprezentativitatea lor in vest. Liderii sindicatului din Germania, impreuna cu liderii din alte tari, au facut presiuni la UE pentru a stopa stimulentele pe care tarile Est Europene le pot oferi producatorilor auto pentru ca acestia sa se stabileasca acolo.

Liderii UE sunt la fel de iritati pe cat sunt de neajutorati.

„Este un act deliberat de vandalism din partea companiei”, a afirmat James O’Boyle, leaderul sindicatului de la fabrica Ryton, la nord de Coventry, care a fost planificata sa fie inchisa. Peugeot, a afirmat el, va concedia in jur de 2.800 de muncitori in Anglia, si desi somajul este scazut in zona, la aproape 4%, producatorii auto va trebui sa le asigure slujbe inferioare.

„Fara nicio indoiala oamenii isi vor gasi de lucru, daca fac reduceri mari de salarii si de beneficii”, a afirmat O’Boyle. „Unii oameni vor merge catre locuri mai bune, dar sunt o minoritate”.

Jean-Martin Folz, directorul executiv de la Peugeot, a negat inchiderea fabricii Ryton, iar extinderea la Trnava scoate in evidenta o repozitionare a industriei catre est.

Adriana Rosoga
Ziarul Financiar