Principiile olimpismului la Opel

21 03. 2002, 12:53
In piata segmentului D a sosit noul Opel Vectra cu pretentii, dar si cu argumente. Un nou limbaj al designului, spatiu interior remarcabil, un nou concept pentru sasiu, ESP in standard si alte tehnologii noi sunt principalele puncte forte Si de data aceasta Opel a ales Catalunia pentru a

In piata segmentului D a sosit noul Opel Vectra cu pretentii, dar si cu argumente. Un nou limbaj al designului, spatiu interior remarcabil, un nou concept pentru sasiu, ESP in standard si alte tehnologii noi sunt principalele puncte forte

Si de data aceasta Opel a ales Catalunia pentru a lansa un nou model, continuand o traditie inaugurata acum aproape 10 ani, cu inca atat de frumosul Tigra. A fost o alegere fericita, fie si numai pentru sosele atat de bine intretinute, fie ca vorbim de autostrazi sau de drumuri „satesti”.

La conferinta de presa din incredibilul hotel Arts (construit special pentru Jocurile Olimpice din ’92) constructorul german ne-a anuntat ca la inaugurarea investitiei de 750 milioane Euro de la Ruselsheim din 7 ianuarie 2002, Gerhard Schroeder, Cancelarul Germaniei, a exclamat dupa ce a condus noul Vectra: „Este o adevarata masina germana!” Dupa o asemenea eticheta cine ar mai indrazni sa spuna ceva. Probabil ca in Germania, unde Opel este considerata o marca total germana chiar daca propietarul este 100% american, putine critici vor fi aduse.

Indiscutabil, noul Vectra este mai capabil decat vechea generatie, la orice capitol. Prima versiune ce a fost introdusa la Geneva este o limuzina in 3 volume cu 4 motorizari -2 benzina, 122 CP si 147 CP, respectiv doua diesel 100 CP si 125 CP-provenind din familia OPEL, satisfacand standardele de poluare Euro 3 (la diesel) si chiar Euro 4 (la benzine).

In vara vom avea si versiunea sportiva GTS, tot o limuzina, dar cu forma de coupe ce poate alerga cu 248 km/h gratie unui V6 de 3,2 l de 211CP. Pentru a mari appeal-ul noii generatii, Vectra va primi in 2003 doua noi versiuni de caroserie: break-ul si interesantul Signum, o noua provocare in materie de inovatie si versatilitate.

Noi am condus versiunile de top de la limuzina si- daca vorbim de motoare- am ramas placut impresionati. Dieselul mare este suficient de puternic si nu-si face o prezenta dezagreabila in materie de zgomot. Este agil si face fata cerintelor unui pretentios in traficul complicat al marilor orase sau pe autostrazi adevarate. Totusi, 2,2 16 V ne-a impresionat cel mai mult, fiind cel mai aproape de ce ne-am astepta la noul Vectra.

Cu ajutorul noii cutii automate, am rulat la 120 Km/h la 2500 rot/min fara sa simtim zgomot (Cx a 0,28!) sau vibratii. La 160 km/h rulati la 3500 rot/min am ramas cu senzatia ca avem o viteza de croaziera pe care motorul si-o doreste! La aceasta senzatie contribuie si prima cutie automata cu „Active Select Function” in dotarea unui Opel.

Posibilitatea trecerii pe „manual” este oricand binevenita. Deopotriva pentru cei care vor sa simta masina, dar si pentru lucruri mult mai prozaice. Pe drumurile de munte ale Cataluniei am lasat masina sa mearga la vale si mi-am amintit de filmele americane unde masina ramasa fara frana ajunge pana la urma in prapastie. Daca ar fi avut active select, chiar si fara frana, masina poate fi incetinita prin retrogradarea in viteze inferioare. Mai mult, este prima cutie inteligenta (la Opel) capabila sa recunoasca stilul celui de la volan, „recomandand” motorului cum sa reactioneze.

„Suntem foarte mandri de sasiul IDS.” Ne declara in urma cu putin timp, Hans Demant, omul care a revolutionat Opel in materie de inginerie. Noul Vectra este „imbuibat” cu ABS, EBD, CBC – Cornering Brake Control, TC Plus si chiar ESP plus, noul sistem de control dinamic care nu franeaza doar o roata ci trei, facand sa fie respectata traiectoria dorita.

Beneficiaza de serviciile (la capitolul optionale) monitorizarii presiunii in pneuri, un gadget care a devenit celebru cand a fost introdus in premiera pentru segmentul D de Renault Laguna. S-au folosit materiale usoare -aluminiu si magneziu-combinate cu oteluri de inalta rezistenta ce au marcat cresteri spectaculoase la capitolul rigiditate si rezistenta la accidente.

Vorbind despre designul exterior, noi nu ne numaram printre fanii sai. Privita din fata suntem de acord cu cei care l-au creat ca este un look solid, asa cum sta bine unei Vectre. Dar din spate, noua ni se pare ca se rupe toata imaginea.

Global avem un look clasic, poate prea conservator, pentru un automobil ce vrea sa devina lider european. Interiorul este spatios, dar nu poate emite mari pretentii in materie de design. Demant ne spunea ca referinta in materie de materiale a fost Audi. Comparat cu vechiul Vectra avem o crestere impresionanta la capitolele calitate si finisare, dar nu credem ca se apropie atat de tare de Audi.

Desigur avem scaune de piele reglabile electric dupa 8 directii, comode si bine studiate ergonomic. Dar piele stie acum toata industria sa ofere, de la Skoda si pana la cine vreti dumneavoastra, iar performante ergonomice realizeaza si ceilalti. Unele materiale par a fi ceva mai ieftine decat pretentiile enuntate.

Sistemul de navigatie este prietenos si bine „documentat”, dar are limitele sale in materie de precizie, la fel ca si la alti constructori. Noua Vectra este dotata cu senzor de ploaie si de lumina, devenite acum obligatorii in clasa.

Opel a reusit sa ofere un automobil mult mai placut la condus, in raport cu vechea generatie. Dar comparat cu noul Mondeo pe care chiar si Demant il considera drept referinta in segmentul D, nu se poate vorbi de o superioritate. Directia este precisa, masina se „tine” bine in curbe, avem doar evolutii previzibile.

La plusuri, sa mai adaugam si extinderea remarcabila a intervalelor de service -30.000 km la benzina si 50.000 km la diesel- sau chiar extinderea unei garantii pe viata la unele componente cum ar fi bateria, ambreiajul, lichidul de racire sau lubrifiantii din cutia de viteze. Alte componente au o perioada de functionare sensibil prelungita: bujii 120.000 km, filtrele de aer si ulei 60.000 km, filtrul de polen 30.000 km si lichidul de frana 2 ani!

Una peste alta, noua Vectra respecta principiile olimpismului: este mai capabila decat vechea generatie, ce a dominat segemetul D european timp de trei ani. Logica ne-ar face sa spunem ca acum este momentul noii genratii Opel. Dar logica astazi nu mai valoreaza prea mult in marketingul auto.

Vectra are adversari puternici germani si francezi si nu se poate afirma ca este cu mult peste acestia. Opel a construit o limuzina de familie pentru o clientela conservatoare care vrea o masina bine dotata, dar cu care sa stea in „rand”. Foarte probabil, Vectra va deveni un protagonist important al competitiei, dar va fi un alergator de pluton si, poate conjunctural, un lider temporar. Ca si in olimpism, nu este atat de important sa castigi ci mai ales sa participi.

Sursa: www.autoshow.ro