Primele masuratori SATI

08 06. 2007, 14:38
Saptamâna viitoare începe procesul de implementare a contorului cu ajutorul caruia BRAT și compania germana Spring, furnizorul soluției tehnice, vor masura traficul, audiența și profilul utilizatorilor celor peste 150 de site-uri înscrise pâna acum în Studiul de

Saptamâna viitoare începe procesul de implementare a contorului cu ajutorul caruia BRAT și compania germana Spring, furnizorul soluției tehnice, vor masura traficul, audiența și profilul utilizatorilor celor peste 150 de site-uri înscrise pâna acum în Studiul de Audiența și Trafic Internet (SATI).

Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT), prin Departamentul sau de Internet și compania germana Spring GmbH, desemnata câștigatoare a selecției de oferte pentru alegerea furnizorului soluției tehnice, vor testa luna aceasta sistemul de masurare a traficului pe net, pentru ca, în iulie, sa fie demarat oficial procesul de contorizare a traficului pe site-urile înscrise în SATI.

În luna august se va masura audiența, proces în cadrul caruia se vor face și cercetari cu privire la profilul utilizatorilor fiecarui site înscris în studiu.

În ce privește rezultatele, Arina Ureche, director general al BRAT, spune ca, în aproximativ „doua luni și jumatate – trei luni”, vor fi disponibile primele date de trafic, urmând ca, în ianuarie 2008, sa fie gata și datele cu privire la audiența și la profilul socio-demografic al vizitatorilor.

„De saptamâna viitoare, toate site-urile care au ales sa fie beneficiare ale Studiului de Audiența și Trafic Internet și au semnat deja contractul cu BRAT în acest sens vor primi tag-ul de masurare. Procesul de implementare a acestui tag în cele mai mult de 150 de site-uri înscrise în studiu în prezent va dura aproximativ o luna, poate mai puțin (…). Imediat ce acest proces va fi finalizat, va începe masurarea oficiala a traficului”, a declarat Arina Ureche.

Studiul realizat de BRAT are, spre deosebire de cel oferit de NetBridge, prin Trafic.ro, câteva particularitați, una dintre acestea fiind caracterul confidențial al unei parți a datelor obținute dupa masuratori. Astfel, Arina Ureche spune ca pentru primele doua luni de colectare de date, rezultatele monitorizarii vor fi disponibile doar pentru BRAT și furnizorul german.

Dupa aceasta prima perioada, datele vor fi publicate dupa regulile agreate de beneficiarii sistemului de masurare: datele cu privire la numarul de afișari, vizite și vizitatori vor fi publice, pe site-ul oficial al BRAT, iar cea mai mare parte a rezultatelor de trafic vor fi furnizate printr-o aplicație specializata, online, catre toți beneficiarii studiului.

O mica parte a rezultatelor masurarii traficului, cele care ofera o imagine despre modul în care site-ul este accesat/atins de catre utilizatori, vor fi livrate exclusiv companiilor ce au inclus site-urile în studiu, fie ele editori sau regii împuternicite. Aceste informații, referitoare la propriile site-uri, vor fi utilizate de catre proprietari cum vor considera aceștia de cuviința, dar nu vor fi accesibile și concurenților acestora, BRAT asigurându-se astfel ca protejeaza interesele de afaceri ale membrilor sai.

Acest amanunt, confidențialitatea datelor, pare sa îi atraga pe marii jucatori de pe piața online din România. Bogdan Gheorghe, unul dintre fondatorii Softpedia.com, a decis, zilele trecute, sa își retraga site-ul din trafic.ro.

„Într-o industrie online dezvoltata, cum e cazul în SUA, statisticile site-urilor nu sunt publice”, spune co-fondatorul celui mai vizitat site din România, adaugând ca aceste date „sunt esențiale pentru dezvoltare și întrecerea concurenței” și este, deci, recomandabil, ca ele sa nu fie facute publice în totalitate. „Daca dorim sa trecem la profesionalism, trebuie sa trecem la urmatorul nivel. (…) Cred ca abia acesta va fi anul în care internetul made in Romania va tinde catre profesionism”, a mai spus Gheorghe. Decizia Softpedia.com de a renunța la auditarea trafic.ro a fost deja comentata în toate felurile, mulți întrebându-se cine urmeaza sa se mai desparta de NetBridge pentru a se înscrie în studiul BRAT. S-a raspândit astfel ideea unei posibile concurențe între cei doi furnizori de statistici online, idee respinsa, însa, de ambele parți.

„Cele doua sisteme de masurare sunt diferite, din foarte multe puncte de vedere. Daca editorii doresc sa își masoare site-urile prin doua sisteme pentru a putea compara datele, o pot face și prin mai multe, existând și alte aplicații (unele și gratis) disponibile”, este de parere Arina Ureche, care precizeaza, însa, faptul ca „metodologii diferite produc rezultate diferite, chiar și atunci când masoara exact acelasi lucru”.

La rândul sau, directorul de comunicare al NetBridge, Sorin Tudor, a admis posibilitatea unei „duble auditari” care, în opinia sa, ar fi preferata de „majoritatea site-urilor mari”.

„Este firesc, pentru ca în acest fel va exista tot timpul o statistica de control, un termen de comparație. Proprietarii site-urilor înscrise în BRAT vor dori sa știe daca banii pe care îi platesc sunt cheltuiți eficient și onest și, prin urmare, vor avea nevoie de statisticile gratuite ale Trafic.ro cel puțin la nivel de reper”, considera Sorin Tudor.

„Este unul dintre motivele pentru care cred ca lansarea BRAT va crește încrederea în Trafic.ro. Și, în același timp, este și motivul pentru care nu cred ca lansarea BRAT va avea ca efect retrageri din Trafic.ro – poate doar cazuri izolate care, însa, vor fi de scurta durata”, a mai spus acesta. De altfel, directorul de comunicare al NetBridge este de parere ca Softpedia.com se va întoarce în Trafic.ro.

„Având în vedere ca vizitatorii Softpedia.com sunt preponderent din afara României și, ca, prin urmare, modelul de business este altul în actualul context, consider ca pasul facut de Softpedia.com este oarecum explicabil. Mai mult, nu ma aștept ca Softpedia sa se înscrie în BRAT, sau, în cazul în care o va face, sa prefere sa fie auditata de Trafic.ro și de BRAT”.

Însa, Bogdan Gheorghe nu este de acord cu aceasta idee și a precizat ca, deși a fost mulțumit de serviciile oferite pâna acum de Trafic.ro, nu ar avea nici un rost sa înscrie site-ul în doua studii, mai ales daca unul dintre ele este suficient de „profesionist”.

Arina Ureche considera ca studiul BRAT va garanta credibilitatea și independența datelor, având în vedere ca sistemul utilizeaza o tehnologie verificata și în alte țari din Europa. „Nu cunosc suficient sistemul Trafic.ro pentru a face comentarii, pot vorbi doar despre sistemul de masurare la care BRAT lucreaza de mai mult de 6 luni. Este un sistem stabil, care utilizeaza o metodologie verificata și utilizata în alte țari din Europa, care poate garanta confidențialitatea, credibilitatea și independența rezultatelor”, a declarat Arina Ureche.

Departamentul de Internet al BRAT, înființat în 2002, are în prezent 66 de membri, împarțiți în patru categorii: editori (43), regii de publicitate (5), agenții de publicitate (16), clienți de publicitate (2). Membrii BRAT editeaza peste 500 de site-uri web.