Premiile Ad’Or încing spiritele

06 06. 2005, 11:51
Nici nu se da bine semnalul pentru Ad'Or, competiția publicitarilor din Romania, ca încep scandalurile... Sa vedem: înainte, în timpul și puțin dupa fiecare concurs apar așa-numitele "orgolii de festival" din ambele direcții: caștigatorii își flutura

Nici nu se da bine semnalul pentru Ad’Or, competiția publicitarilor din Romania, ca încep scandalurile…

Sa vedem: înainte, în timpul și puțin dupa fiecare concurs apar așa-numitele „orgolii de festival” din ambele direcții: caștigatorii își flutura cat mai colorat victoria, cei care nu participa îmbrațișeaza etica și principiile ei, spunand ca aici nu au parte de așa ceva.

Și cum binecunoscutul Ad’Or s-a terminat de curand, Apropo TV a încercat sa afle mai pe larg pozițiile din culisele publicitare. Pe de-o parte principalii caștigatori de la Ad’Or – Leo Burnett și McCann Erickson – de cealalta, cei care reneaga sistemul – Headvertising și Tempo Advertising.

În cautarea clientului pierdut

Poate ca, mai presus de premii și orgolii, publicitarii sunt interesați cum funcționeaza piața în mod real, ce și pe cine vor clienții.

„Nici mie nu-mi convine ca piața e așa polarizata. Agențiile nu au de unde sa-și ia oameni, și nu pot sa fac schimb cu McCann și ei cu mine. Clienții vor toți la Leo și McCann și normal ca agențiile sunt deranjate ca pierd bani și vizibilitate. Ideea e sa nu traiești din broșuri, ci sa faci creație”, este concluzia directorului de la Leo Burnett.

Pentru participanți, premiile înseamna și un plus al capitalului de imagine. Pentru contestatari – sau pentru unii dintre ei – felul în care se desfașoara competițiile reprezinta un risc de a pierde clienți. Deși la Effie Headvertising, NextCap, Gavrila&Asociații și Cohn&Jansen au luat 7 trofee pentru eficiența.

„A ajuns o competiție discriminatorie, pentru ca agențiile care vor sa joace cinstit sunt dezavantajate din start. Iar pe termen lung, daca nimeni nu comenteaza nimic, clienții chiar ar putea avea impresia ca așa e normal sa se întample și ca exista o legatura directa între numarul de trofee de acest tip și creativitatea reala a unei agenții”, spune Alexandrescu.

Ad’Or: creație și fațada

„Premiile la Ad’Or sunt importante, însa pentru TEMPO este important cum se obțin aceste premii. Exista „idei” și în TEMPO, însa eu personal nu am sa încurajez aceasta practica, pentru ca ea conduce la obținerea unor premii de orgoliu, și nu de substanța, așa cum ar trebui sa fie distincțiile primite la Ad’Or”, spune Grigoriu.

Iar Alexandrescu ataca și el: „Ideea în sine s-a pervertit și nu am vrut sa participam la o competiție care nu mai are nimic din scopurile, aspirațiile și menirile inițiale cele pentru care a fost înființata de RAAA”.

Replica data de caștigatori este exprimata destul de vehement de Bogdan Naumovici. „Au cam ramas fara argumente, zic eu, contestatarii noștri. Sunt agenții care nu au mare lucru de aratat și atunci nu vor sa existe competiție vizibila, sa iasa la bataie. Nu ești în stare?…Lasa-te!”, comenteaza acid Naumovici.

Mai multe despre lupta AdÂ’ Or numai din