Peste putin timp, mai precis la Salonul Auto de la Paris, Renault va lansa noua generatie Megane. AUTOSHOW a pus mana in exclusivitate nationala pe cateva fotografii spion cu masina ruland in regiunile scandinave pentru ultimele setari si ajustari tehnice.
Lansat in 1995, Renault Megane a constituit un imens pas inainte fata de predecesorul sau R19, abordand o noua filozofie si punctand la capitolul calitate. Gama s-a extins extrem de mult, fiind chiar pana in prezent cea mai completa (alaturi de Astra) din segmentul compact. Prima generatie Megane s-a dezvoltat asemenea unui arbore, catre mai multe directii ale pietei. Nu mai putin de sase variante de caroserie au fost propuse pentru a satisface gusturile si nevoile clientilor.
Daca nu vi le reamintiti nu este nici o rusine, pentru ca le vom trece in revista: hatchback cu trei si cinci usi, clasic, break, cabrio si monovolumul ScEnic (dezvoltat pe platforma lui Megane). Succesul nu a intarziat sa apara, Renault avand cote importante de piata nu numai in Europa dar si in America de Sud.
Principalele atuuri cu care Megane a castigat clienti au fost excelentul raport calitate/pret, fiabilitatea comparabila cu a rivalilor germani si nu in ultimul rand gradul de siguranta. De altfel, la aproape sapte ani de la lansare, continua sa se situeze in topul celor mai sigure autoturisme din segmentul compact, conform rezultatelor crash-testelor realizate de Euro NCAP.
Cu o asemenea carte de vizita in spate, sarcina inginerilor francezi de a dezvolta o noua generatie nu este deloc usoara, ba, am adauga noi, chiar extrem de incomoda. Pentru ca integrarea modelului in familia Renault, care si-a schimbat fizionomia o data cu lansarea lui Vel Satis, Avantime si Laguna II este delicata. Schimbarea trebuie facuta cu grija, avand in vedere faptul ca Megane se adreseaza unui public foarte numeros, in decizia caruia designul exterior cantareste destul de mult.
De acest capitol s-a ocupat Patrick le Quement, nimeni altul decat omul care a supervizat echipa de stilisti de la Tehnocentre, ce a desenat Vel Satis si Avantime. Pozele spion nu lasa sa se intrevada detaliile, insa putem deja sa ne pronuntam intr-o anumita masura despre look-ul noului Megane. In elaborarea teoriei noastre, ne ajuta recent lansatele modele Renault, caracterizate de logoul de dimensiuni generoase si farurile „personalizate”.
La o privire atenta a proportiilor variantei cu cinci usi, se poate afirma ca Renault va pune accentul pe spatiu si libertate de miscare. Caroseria este mai inalta, iar portiera spate a fost decupata cat mai generos, pentru un acces usor in habitaclu.
Gratie unei machete executate pe computer, putem anticipa forma posteriorului, al carui ADN a strans gene atat de la Avantime cat si de la Vel Satis. In comparatie cu actuala generatie, luneta este mai putin curbata si pozitionata aproape vertical, la fel ca la Vel Satis. Despre stopuri nu putem afirma cu certitudine ca vor arata la fel ca in fotografie, insa nu ar fi exclus sa foloseasca tehnologia LED.
Iata ca am ajuns sa vorbim si despre partea tehnica, pentru inceput despre motorizari. In cazul propulsoarelor pe benzina, baza va fi constituita de un 1.4 litri – fie cel de 98 CP de pe Clio, fie cel de pe actualul Megane, ce dezvolta 95 CP – in timp ce versiunea cea mai sportiva va utiliza un motor de 2 litri.
Este foarte posibil ca noua generatie sa foloseasca varianta de 169 CP de pe Clio Sport, pentru a se lupta de pe pozitii egale cu agresivele Focus ST 170, Stilo Abarth sau Golf V5. Nu vor lipsi propulsoarele diesel cu cilindree de 1.5 si 1.9 litri, montate in prezent pe Clio. Vom starui putin asupra dCi-urilor pentru ca in ultima vreme segmentul diesel cunoaste o dezvoltare fara precedent. Renault are de unde alege, dispunand de o baza tehnica destul de completa.
Turbodieselul common-rail de 1.5 litri este disponibil in doua variante de putere: 64, respectiv 82 CP, ultimul fiind un campion al economicitatii, cu un consum mediu de 4.2 litri la suta de kilometri. In cazul folosirii acestuia, turbodieselul de 1.9 litri si 80 CP va fi scos mai mult ca sigur din oferta, intrucat mai sunt disponibile inca patru variatiuni ale acestuia.
Unul este deja folosit pe Megane si are 102 CP iar restul echipeaza gama Laguna. Si aducem vorba din nou despre concurentii din segment, care cel putin pentru moment propun motoare mai puternice. Situatia se va rezolva insa prin folosirea propulsorului de 1.9 litri si 120 CP. Laguna va dona foarte probabil si cateva din gadget-urile sale electronice.
Aici trebuie amintit sistemul de incuiere a portierelor si de pornire-oprire a motorului folosind o cartela electromagnetica. O alta functie extrem de interesanta este cea de monitorizare a presiunii din pneuri, care spre deosebire de sistemele similare ale altor constructori, avertizeaza soferul si in cazul pierderilor lente sau al presiunii necorespunzatoare in interiorul anvelopei.
Cum ne-a obisnuit deja, Renault nu va face rabat de la sistemele de siguranta active si pasive. Pe langa ABS si airbag-uri, Megane ar putea fi echipat cu EBV (repartitor electronic al fortei de franare intre cele doua punti) precum si cu o noua generatie a dispozitivului BAS. Acesta nu numai ca ridica instantaneu presiunea in circuitul de franare pana la limita maxima permisa de ABS si conditiile de drum, dar o si mentine la aceasta limita pana la oprirea masinii.
Cat despre tinuta de drum a noului MEgane, va fi raspunzator intr-o oarecare masura si… Nissan Almera. Nu este nici o greseala de tipar, deoarece modelul japonez isi va dona platforma tehnica fratelui de alianta. Iata astfel o mostra a strategiei Renault-Nissan de cooperare pe plan tehnic si reducere a costurilor de productie.
Insa doar atat am aflat, pentru ca pretul noului Megane il stiu deocamdata foarte putini oameni sau chiar il calculeaza. Pana la lansarea din toamna la Salonul Auto de la Paris mai au ceva timp atat cei de la marketing cat si echipa tehnica. Noi de-abia asteptam rezultatul.
Sursa: www.autoshow.ro