Pradator in jungla urbana

17 03. 2004, 15:27
Studioul Fuore Design, Barcelona. Filosofia britanica transpusa in fapte de un austriac. Pe scurt, esenta prototipului Formula XF10. Si doar un singur nume: Erwin Himmel. Nascut la Graz (Austria) in 1956, Himmel se poate mandri cu un CV impresionant. Dupa absolvirea cursurilor

Studioul Fuore Design, Barcelona. Filosofia britanica transpusa in fapte de un austriac. Pe scurt, esenta prototipului Formula XF10. Si doar un singur nume: Erwin Himmel.

Nascut la Graz (Austria) in 1956, Himmel se poate mandri cu un CV impresionant. Dupa absolvirea cursurilor Institutului Tehnic din orasul natal, a ales sa studieze arhitectura la Universitatea din Graz, punctul culminant fiind obtinerea in 1982 a diplomei „Master of Design” acordata de Royal College of Arts din Londra. In aprilie 2000 pune bazele studioului de design Fuore, formand o echipa de 25 specialisti din 8 tari. Obiectul de activitate: designul de automobile, yachturi, aplicatii casnice, echipamente electronice sau chiar mobila. Ceea ce a inceput cu studii ca Mitsubishi Evolution si Subaru B11S se continua acum cu feline salbatice. Faceti cunostinta cu Fuore Formula XF10.

De unde aceasta denumire? Potrivit Fuore Design, numele nu are nici o legatura cu un faimos avion de vanatoare. In schimb, X este un tribut adus legendarelor modele cu doua locuri din anii ’50, precum XK 120 si XK 150, iar F arata originea intregului proiect: lumea Formulei 1. Cat despre 10, acesta indica numarul de cilindri care „salasluiesc” sub capota.

Avem astfel imaginea unui supercar veritabil, considerat de multi urmasul legitim al lui XJ 220, singurul bolid pur-sange de pana acum in istoria marcii: propulsor V6 de 3.5 litri, 550 CP si 349 km/h viteza maxima.

Din pacate, XJ 220 nu se mai fabrica de mult timp, Jaguar neavand practic nici un model care sa dea piept cu Enzo si McLaren SLR. Adica exact cu versiunile de strada ale celor mai puternice monoposturi din „Marele Circ”. Nu inca! Chiar si in stadiul de concept, XF10 impresioneaza profund. Cu aproape 5 metri lungime, lat de 1.98 metri si inalt de 1.21 metri, Formula XF10 ruleaza pe jante de 21 de toli. Cele 7 spite garanteaza un efect vizual unic in momentul in care felina se pune in miscare. Proiectata in Spania (Fuore) si construita la Torino (Modart), caroseria cantareste doar 1350 kg, gratie utilizarii fibrei de carbon.

Ca aspect exterior, Fuore XF10 este devastator. In partea frontala se remarca grila duala, ce aminteste de „nasul” unui bolid F1, dar si de S-Type R, completata de farurile oblice si fantele de aerisire necesare racirii franelor Brembo, prevazute cu 6 pistoane.

Din lateral, impresioneaza „umerii” profilati si oglinzile retrovizoare, deosebit de originale, precum si „branhiile” responsabile cu aerarea propulsorului. Cat despre partea din spate, nu ai cum sa treci cu vederea luneta masiva, difuzorul aerodinamic, forma stopurilor sau evacuarea cvadrupla (!), a la Pagani Zonda.

Ai putea totusi sa nu observi camera de luat vederi din centrul plafonului, in fapt cel mai original detaliu al masinii. Gratie acesteia, pilotul isi poate analiza propriile glisaje efectuate pe viraje stranse sau disparitia subita din retrovizoare a celorlalte vehicule, pe autostrada. Imaginile sunt inregistrate cu acuratete si redate pe un ecran LCD din centrul plansei de bord.

Habitaclul se prezinta la fel de futurist ca si exteriorul. Tapiterie din piele rosie, scaune racing Momo, pedalier perforat si volan cu 3 brate. Nu cautati schimbatorul de viteze pentru ca nu-l veti gasi, cele 6 trepte ale cutiei secventiale fiind selectate prin intermediul celor doua butoane situate pe volan. Formula XF10 dispune de un motor V10 de 7 litri, aspirat. Amplasat central, acesta produce exact 640 CP, cuplul maxim nefiind precizat. Pentru a intelege mai bine ecuatia, este suficienta o comparatie directa cu Dodge Viper, celebrul muscle-car de peste Ocean.

La o cilindree inferioara cu 1.3 litri (Viper avand 8.3 litri), Fuore XF10 ofera cu peste 130 CP mai mult. Care, odata directionati spre puntea spate, propulseaza modelul pana la 100 km/h in doar 3.8 secunde (conform datelor oficiale). Si tot asa pana cand viteza maxima de 340 km/h este atinsa fara probleme, in paralel cu accelerarea pulsului celor doi pasageri. Nu putem decat sa speram ca Jaguar va fi de acord cu producerea studiului Formula XF10. Iar daca acest lucru se va intampla, vom putea vorbi din nou despre o felina salbatica atacand cu sageti argintii, fara menajamente, calutul cabrat.

Autoshow