Povestea
Pentru regizorul Simon Curtis, introducerea în povestea Mariei Altmann a venit prin vizionarea unei emisiuni realizate pentru seria de documentare Imagine, pentru postul BBC. Prezentată de prietenul său Alan Yentob şi intitulată „Stealing Klimt”, emisiunea a relatat povestea picturii, a familiei Altmann şi a luptei pentru a recupera tablourile care s-au aflat odată în casa din copilărie a Mariei, dar au fost prezentate şi interviuri ample cu Altmann, Randol Schoenberg şi Hubertus Czernin, cei doi bărbaţi cheie care au ajutat-o pe Altmann să câştige bătălia în cele din urmă.
Pentru a construi scenariul, echipa a fost completată de premiatul dramaturg Alexi Kaye Campbell, care a fost imediat prins de poveste, în special de aspectele istorice şi de juxtapunerea dintre noua lume din Los Angeles şi lumea veche din Viena, precum şi de cele două personaje incredibile care stau la baza întregii poveşti. Încă de la început, Curtis, Langan şi Thompson au fost cu toţii de acord să spună povestea Mariei şi a lui Randy plasând-o în lumea contemporană. Ei au considerat că este la fel de important să descrie viaţa Mariei la Viena până la Anschluss, precum şi modul în care naziştii au furat posesiunile familiei sale, dar şi evadarea Mariei în America.
Misiunea lui Campbell a fost să facă povestea coerentă din punct de vedere intelectual şi emoţional, fără a permite însă ca procedura de restituire a cazului Altmann să acapareze latura emoţională a filmului. Deşi Maria Altmann a murit în 2011, Schoenberg a fost în viaţă şi prezent de-a lungul întregii etape de dezvoltare, citind cu atenţie fiecare paragraf a scenariului. Campbell îşi aminteşte călătoria în California pe care a făcut-o pentru a-l întâlni faţă în faţă pe Schoenberg, cu scopul de a discuta despre latura legală complexă a cazului: „Mi-aduc aminte că i-am spus: «Randy, trebuie să vorbeşti cu mine ca şi cum eu sunt un băiat de şase ani, şi poate nu chiar cel mai deştept băiat de şase ani. Doar condu-mă foarte încet prin poveste». A fost foarte util.”
Personajele principale
Pentru a o portretiza pe încăpăţânata şi luptătoarea Maria Altmann, Helen Mirren a fost prima şi singura alegere a lui Curtis. „Deşi am ştiut-o dinainte pe Helen, niciodată nu am lucrat cu ea”, spune el. „A fost o foarte mare încântare pentru mine atunci când Helen mi-a împărtăşit entuziasmul faţă de scenariu. Este perfectă pentru rol pentru că e inteligentă şi încrezătoare în forţele proprii. E de origine rusă şi e credibilă în rolul unei persoane din mediul evreiesc. Ea are atât spiritul, cât şi furia personajului. Am fost foarte norocoşi că a acceptat să joace acest rol.” „Helen este o actriţă desăvârşită, care se poate mula pe orice rol”, adaugă şi Thompson. „Este subtilă şi delicată; este, de asemenea, amuzantă şi îndrăzneaţă. Are toate trăsăturile potrivite pentru Maria, inclusiv un anume iconoclasm”.
Cu Mirren distribuită în rolul Mariei, Harvey Weinstein a fost cel care a sugerat prima dată ca Ryan Reynolds să joace rolul lui Randy Schoenberg. Prezenţa acestui cuplu ciudat în relaţia centrală a filmului „Femeia în aur” a făcut pe toată lumea să realizeze că sugestia lui Weinstein a fost una inspirată, inteligenţa şi farmecul natural al lui Reynolds având să facă personajul mai plăcut audienţei. „Ryan are intelect, spirit şi profunzime, elemente care sunt foarte importante în conturarea acestui personaj”, afirmă Thompson. „A fost o alegere excelentă şi el însuşi a intrat foarte puternic în rol.”
„Harvey m-a sunat şi mi-a spus: «Salut, Reynolds! Astăzi este ziua ta norocoasă»”, îşi aminteşte actorul. „Avea dreptate. Este o poveste extraordinară despre care ştiam doar câteva lucruri, pentru că am văzut pictura la o expoziţie dedicată lui Klimt, când eram mai tânăr, în timpul unei călătorii pe care am făcut-o prin Europa. Povestea este fascinantă, iar şansa de a petrece câteva luni cu extraordinara Helen Mirren a fost un privilegiu”, a completat el.