POVESTE DE SUCCES

08 09. 2006, 15:08
Timișoara. Italia. București... Puzzle corporatist a la Calin Dragan Calin Dragan este primul român care a ajuns sa conduca afacerile principalului producator de bauturi non-alcoolice de pe piața din România. Din ianuarie 2005, el a fost numit director general al Coca-Cola

Timișoara. Italia. București… Puzzle corporatist a la Calin Dragan

Calin Dragan este primul român care a ajuns sa conduca afacerile principalului producator de bauturi non-alcoolice de pe piața din România. Din ianuarie 2005, el a fost numit director general al Coca-Cola HBC România, poziție la care a ajuns dupa 13 ani de cariera în cadrul companiei. În prezent, conduce o afacere de 300 de milioane de euro și aproximativ 3.000 de angajați. „Sper sa fiu tot aici când Coca-Cola HBC România va ajunge la o cifra de afaceri de jumatate de miliard”, declara Dragan, referindu-se la ritmul rapid de creștere al vânzarilor, demarat o data cu venirea sa în fruntea companiei.

Inițial, Calin Dragan (39 de ani) a vrut sa lucreze în construcții, la fel ca tatal lui, însa pentru ca nu a intrat la facultatea de profil, a apucat sa încerce varianta practica, angajându-se pentru o vreme în construcții. „Mi-am dat seama ca nu e pentru mine, așa ca am schimbat macazul complet și m-am dus spre mecanica fina”, povestește actualul manager al CCHBC România. La momentul absolvirii, adica în 1992, capitalismul facea deja primele victime în industria româneasca, printre care și Fabrica de Aparatura Optica și Medicala din Timișoara. Și astfel, deși terminase facultatea de profil din cadrul Politehnicii din Timișoara, n-a mai avut unde sa lucreze, pentru ca fabrica s-a închis.

Ceea ce parea însa sa fie un mare ghinion s-a dovedit, ulterior, șansa spre o cariera de succes în afaceri. „Când eram mic ma gândeam ca ar fi interesant sa ma fac muzicant sau fotbalist. Dupa liceu, am vrut sa fiu inginer, dar intrând în lumea capitalista am început sa învaț despre management și marketing și mi s-au deschis alte orizonturi”, spune șeful Coca-Cola HBC România.

Practic totul a început în 1993, cu un CV și o cerere, batute la mașina de scris, pe care Calin Dragan le-a depus la sugestia tatalui la depozitul pe care Coca-Cola urma sa-l deschida la Timișoara. Slujba solicitata era cea de controlor de stocuri și pentru proaspatul absolvent de Politehnica nu parea sa fie decât o faza intermediara, înainte de a începe cariera de inginer. „în aceeași zi în care am fost la interviu, m-au sunat seara acasa, m-au chemat înapoi și mi-au oferit postul de șef de depozit”, povestește acesta despre cum și-a început cariera la CCHBC România.

Vocația pentru general management

Dincolo de stabilirea punctului de plecare în cronologia unui CV, care va cuprinde ulterior noua funcții diferite și zece cursuri de specializare, este interesant de precizat ca, înca de la prima poziție ocupata în cadrul companiei, Calin Dragan a fost pus în situația de a conduce oameni, adica de a avea atribuții manageriale. „Primii oameni pe care i-am condus au fost „motostivuitorii” și „cârligarii” (cei care trag navetele cu cârligul) de la depozit, cu care a trebuit sa relaționez și sa livrez rezultate”, spune Dragan. Practic, la momentul angajarii sale, depozitul era în faza de proiect, iar prima lui sarcina a fost sa angajeze oameni și sa construiasca depozitul în interiorul unei fabrici din Timișoara.

Urmatorea poziție din CV, și anume supervizor de vânzari, a urmat dupa câteva luni iar, în anul urmator, a trecut la nivelul de director zonal de vânzari pe Timișoara, Cluj și Arad. „Cred ca am fost promovat datorita capacitații mele de învațare”, comenteaza Dragan ascensiunea rapida a carierei sale. Deja, în 1996, este numit director general al fabricii din Timișoara, iar, doi ani mai târziu, ajunge sa ocupe poziția de director canale comerciale și clienți speciali pentru România și Republica Moldova.

Actualul director general al CCHBC România își amintește ca înca de pe atunci începuse sa includa general managementul ca obiectiv în toate planurile personale de dezvoltare. „La început eram mai timid și ma gândeam la asta în termeni mai generali, dar, ulterior, mi-am propus ca scop în sine poziția de general manager”, recunoaște Dragan.

[…]

de Raluca Mirescu

Citeste mai mult in Revista „Chief Executive”