Porsche Cayenne
La Salonul Auto de la Geneva, Porsche a prezentat in premiera mondiala doar pozele lui Cayenne, dezamagindu-i cumplit pe cei aproape 7000 de ziaristi care se asteptau sa vada masina in carne si oase. Acest moment se amana pentru toamna, pentru zilele de presa ale Salonului Auto de la Paris. Cu toate acestea, Cayenne se pare ca a rupt deja gura targului, numai prin prezentarea fotografiilor. El vrea sa devina un pretendent serios la suprematia unei clase dominate de Mercedes ML si BMW X5. Dar, hai sa nu anticipam…
Prin Cayenne, constructorul din Stuttgart a realizat un automobil care combina o parte din calitatile off-road-urilor cu cele ale unui supercar, accentul punandu-se mai ales pe latura sportiva si mai putin pe abilitatile off-road. Normal, am spune daca tinem seama de tendintele actuale, care promoveaza mai mult ideea de Sport Utility Vehicle si mai putin tot-terenurile pure, care desfac muntii in bucati. La o prima privire, ne impresioneaza placut rafinamentul agresiv al ansamblului format de blocul optic si calandrul „imprumutat” de la modelele sportive 911 si Boxster.
Capota motorului, plonjata spre inainte, arata clar apartenenta lui Cayenne la familia bolizilor Porsche. Totusi, fata de modelele supersport ale casei, Cayenne poseda un look mai robust, tipic de SUV si o garda la sol inaltata care o face sa se indeparteze nitel de lumea supersportivelor. Dar nu va faceti griji. Valorile fundamentale Porsche se conserva si la Cayenne. Si cum am gandi altfel cand sub capota se „ascunde” un impresionant V8, care ii confera lui Cayenne titlul de cel mai puternic si sportiv SUV de serie al momentului, o referinta pentru acest segment.
Cayenne este disponibil in doua versiuni, o varianta mai „domoala” S si una Turbo, profilat clar spre latura sporty. O diferenta intre cele doua versiuni o face calandrul mai estompat pentru Turbo si suprafata redimensionata a prizelor de aer care aduc un plus pentru ventilarea propulsorului. Un aport considerabil la estetica lui Cayenne Turbo si chiar un plus de agresivitate vizuala care subliniaza caracterul de supercar sunt aduse de cele patru tevi de esapament.
Totusi nu se sufla nici o vorba despre confortul interior. Probabil „omisiunea” s-a produs mai ales pentru pastrarea misterului. Oricum se pare a fi mai confortabil decat principalul contracandidat, Mercedes ML, prin cei 35 mm in plus adaugati la ampatament. Totusi, exista diferente ale dimensiunilor lui Cayenne. Astfel, modelul S are o lungime de 4782 mm, in timp ce varianta Turbo e mai bine crescuta cu 4 mm.
Se mai remarca silueta bondoaca datorata celor 1699 mm inaltime, Cayenne fiind cu 121 mm mai scund decat Mercedes ML, aceasta diferenta de inaltime urmand sa-l favorizeze pe Porsche la rularea cu viteze mari. Dar cum buturuga mica rastoarna carul mare, Cayenne poate remorca pana la 3,5 tone, valoare comuna unor tot-terenuri de tipul lui Land Rover Discovery sau Mercedes G-Klasse.
Ambele versiuni ale lui Cayenne sunt echipate cu un propulsor nou-nout de 4.5 l pentru care performantele anuntate dau fiori reci concurentei. Versiunea Turbo afiseaza 450 CP si un cuplu de 620 Nm! Si daca nu e destul pentru a face impresie, el dezvolta o viteza de top de 266 km/h si un demaraj 0 – 100 km/h materializat in 5,6 secunde.
Cifre mai „normale” pentru un SUV se regasesc in fisa tehnica a modelului S. El ramane la fel de performant cu cei 340 CP si cuplul de „numai” 420 Nm. Totusi el este nitel mai „cuminte”, atingand prima suta de km pe ora in 7,2 secunde, iar viteza maxima este de 242 km/h. La Cayenne S cifrele sunt comparabile cu cele ale V8-ului de 4,6 l care echipeaza BMW X5, dar il lasa in urma la capitolul viteza maxima pe Mercedes ML 55 AMG.
Cele doua versiuni sunt echipate cu o transmisie integrala cu diferential central autoblocabil si reductor-distribuitor in doua trepte. In plus, versiunea Turbo beneficiaza de serviciile unei transmisii automate Tiptronic S cu 6 rapoarte, ce ofera si posibilitatea schimbarii treptelor de viteza in regim secvential.
Desi Cayenne va intra foarte curand in productia de serie in uzina de la Leipzig, Porsche s-a aratat foarte zgarcit in ceea ce priveste comunicarea altor informatii esentiale. Astfel nimeni nu poate spune inca in mod oficial daca pentru Cayenne, Porsche va imprumuta si vreuna dintre motorizarile diesel de la compania VW. Tehnologic ar fi posibil, intrucat Tuareg, celalalt beneficiar al platformei tehnice va primi un V10 TDI de 5000 cmc, capabil de peste 300 CP. Desi motorina are avantajele ei in ceea ce priveste motorizarea SUV-urilor, sa recunoastem totusi ca ea nu prea cadreaza cu spiritul sportiv al lui Porsche.
Sursa: www.autoshow.ro