Producatorul polonez de aparatura electrocasnica Amica Wronki intentioneaza sa-si intareasca pozitia pe piata europeana prin achizitii si fuziuni, relateaza Warsaw Business Journal. Anul trecut, vanzarile Amica au scazut pe piata poloneza, compania mentinandu-se doar prin exporturi.
Compania estimeaza o crestere a profitului cu cel putin 10% in acest an, in ciuda ritmului lent al pietei poloneze de profil. Amica are ca obiectiv vanzari de 238 milioane USD anul acesta, fata de 214 milioane USD in 2001, si o rata a profitului de 3,7 milioane USD.
In urma scaderii dramatice a vanzarilor de echipamente electronice cu 20% anul trecut, profitul net al Amica a scazut de la 10 milioane $ in 2000 la 1,25 milioane USD anul trecut.
„Industria echipamentelor electronice a scazut de cateva ori,” a declarat analistul Bogna Sikorska. „Oamenii pur si simplu nu mai au bani pentru echipamente electronice. Intrucat acestea reprezinta cumparaturi la care pot renunta, oamenii prefera sa nu cumpere. Insa Amica se descurca destul de bine in acest climat deoarece a exportat pe alte piete si in cantitati mari.”
Principala piata a exporturilor pentru Amica o reprezinta Germania, intrucat achizitia producatorului danez de frigidere Gram, la sfarsitul anului trecut, a permis companiei accesul pe pietele scandinave.
„Amica foloseste Gram, care controleaza aproximativ 10% din piata daneza a frigiderelor, pentru a exporta alte produse Amica,” a spus Sikorska. „Asa se explica si cresterea lor spectaculoasa din acest moment. Aceasta crestere ar putea fi chiar mai mare numai daca ne gandim la faptul ca rapoartele contabile ale Amica sunt calculate in euro, ceea ce inseamna ca firma are de suferit de pe urma inflatiei mari”.
Companie de stat infiintata in 1945 pentru productia de gaz si cuptoare cu carbune pentru piata rusa, Amica a inceput sa exporte pe piata vestica in anii ’80, diversificandu-si productia in anii ’90. La doi ani de la privatizarea din 1994, compania a investit intr-o fabrica de frigidere, iar listarea pe piata bursiera din Varsovia a fost urmata de constructia unei fabrici de masini de spalat in urma cu doi.
Luna trecuta, compania si-a anuntat intentia de a vinde un milion din actiunile sale, care in acest moment sunt in proprietatea de subsidiarele sale, pentru a-si reduce costurile. Actiunile reprezinta 11,45% din capitalul social al companiei si 8,59% din voturile actionarilor.
Tot luna trecuta, Amica a anuntat ca va fuziona cu distribuitorul german Magotra in iunie 2003, actiune indelung criticata de investitorii Amica. „Acestia o vad drept o modalitate > a profitului,” a spus el.
Masura ar putea insa genera economii pentru Amica, intrucat se presupune ca firma a impus o serie de taxe ce nu au fost date publicitatii, potrivit altor analisti. Anul trecut, Amica a castigat 20% din piata poloneza a bunurilor de larg consum, devenind lider de piata in momentul in care principalul sau competitor, Polar, a avut dificultati financiare.
„Vanzarile Polar in 2001 au reprezentat aproximativ 40% din vanzarile Amica,” a mai spus Sikorska. „Amica are 2.000 de angajati, iar Polar mai bine de 2.900, in in timp vanzarilor ii permite sa angajeze numai 600.”
Ca urmare a preluarii Polar de catre Wirlpool, analistii cred ca principalul competitor al Amica va deveni ceva mai amenintator. „Pentru orice motiv ar fi cumparat Wirlpool Polar-ul- pentru distributie sau productie-, vor intra agresiv sa cucereasca un nou segment de piata, probabil cu produse sub numele Polar, ceea ce va mari competitia”, a concluzionat analistul Rafac Wiatr.