Ping – Pong cu viata unui copil

22 02. 2002, 11:48
În acelasi timp cu drama craioveanului Cristi Neamtu, decedat în Cipru, fotbalul românesc este rascolit de un alt eveniment tragic. Ionut Alb, junior la Jiul, a cazut secerat pe 12 februarie, pe marginea terenului, si a murit patru zile mai tîrziu. În seara accidentului vascular,


În acelasi timp cu drama craioveanului Cristi Neamtu, decedat în Cipru, fotbalul românesc este rascolit de un alt eveniment tragic. Ionut Alb, junior la Jiul, a cazut secerat pe 12 februarie, pe marginea terenului, si a murit patru zile mai tîrziu. În seara accidentului vascular, tatal lui i-a implorat pe medicii si pe pilotul elicopterului care efectueaza curse pentru spital sa-i duca baiatul la Timisoara pe calea aerului. S-a izbit de refuzul lor si Ionut a ajuns mai mult mort decît viu în Banat, într-o Salvare jegoasa, dupa un drum infernal de patru ore! N-am mai iesit niciodata din coma.

Alin Fornade, Radu Bichis

Cu barba nerasa si ochii umezi de lacrimi, Ioan Alb, tatal lui Ionut, juniorul Jiului Petrosani decedat din cauza unui hemoragii cerebrale înaintea începerii antrenamentului, abia îsi mai poate gasi cuvintele. „Copilul meu nu merita o astfel de soarta. Pentru ce exista elicopterul ala la spital, nu sa salveze vieti omenesti? De ce nu mi l-au dat cînd mai era o sansa, fie ea cît de mica? Le-am spus ca nu conteaza cît ma costa, pentru ca eram dispus sa dau oricît si banii nu erau o problema”, spune el. Întrebarile îi apasa sufletul îndoliat.

Pe 12 februarie, în jurul orei 14:40, antrenorul Constantin Doros ajunge în fata stadionului Jiul, unde lui Ionut i se acorda primele îngrijiri medicale de catre personalul ambulantei sosite la fata locului. Baiatul a cazut secerat în timp ce se zbenguia cu prietenii sai, asteptînd sa înceapa antrenamentul de la grupa de copii si juniori a „minerilor”. O jumatate de ora mai tîrziu, medicii de la sectia de Urgenta a Spitalului Judetean îi aspira voma, care ajunsese si pe caile respiratorii, fiind mutat la Reanimare, unde i se efectueaza o tomografie.

„Nu se poate sa nu existe un tub de oxigen, ce sa va mai spun m-au trimis sa cumpar algocalmin fiole pentru ca nu aveau! Cred ca se facuse ora 4 si jumatate dupa-amiaza cînd doctorita a sunat dupa elicopter. Mi s-a spus ca va fi transportat cu o ambulanta la Timisoara, care si aia nu era dotata, si a mai trecut o ora pîna am plecat, deoarece a trebuit sa mai asteptam dupa un tub de oxigen care a fost adus de la elicopter”, povesteste tatal lui Ionut. În schimb, directoarea Spitalului Judetean, dr. Dumitra Stefan, sustine ca acordarea îngrijirilor medicale s-a facut pentru ca baiatul sa suporte transportul, el ajungînd în coma de gradul II. „Nu avea nici o sansa, putea muri la cîteva minute daca nu i se acorda primul ajutor. Îi înteleg durerea de parinte, dar sînt convinsa ca medicii au facut tot ce le-a stat în putinta”, a replicat sefa clinicii.

„I-am avertizat ca este o urgenta”

La ora 16:20, doctorita Elena Savulea, cea care i-a efectuat tomografia lui Ionut, l-a apelat pe pilotul de serviciu, Costica Ardelean, solicitîndu-i un transport aerian de urgenta la Timisoara. „Imediat dupa rezultatele tomografiei, am luat legatura telefonic cu pilotul si i-am cerut un zbor pentru o urgenta de grad maxim pîna la Timisoara. Mi s-a raspuns ca e imposibil, deoarece nu poate decola, pentru ca ar ajunge noaptea, iar el nu are pregatirea necesara pentru un astfel de zbor. Atunci am decis sa fie transportat cu salvarea”, marturiseste doamna Savulea. La Ambulanta, în registrul solicitarilor venite de la spital apare ora 17.00, la care masina FIAT cu numarul de înmatriculare HD-01-VVE a parasit garajul.

Pe de alta parte, Mihai Dan, singurul pilot din Petrosani, care se afla în concediu fiind înlocuit în acea zi de Ardelean, venit special din Bucuresti, sustine ca medicul pe sectie putea insista fiind vorba de un caz grav. „În astfel de situatii, daca doctorul insista, se putea efectua zborul. Pilotul ar fi decolat din Valea Jiului pe timp de zi si ar fi aterizat pe întuneric la Timisoara. Cred ca ar fi putut sa-si asume acest risc”, a declarat Mihai Dan. Auzind de varianta pilotului, doctorita Savulea s-a revoltat. „Pai, ce era sa ma pun în genunchi, sa-l implor, sa-l duca pe baiat cu elicopterul? Asta-i chiar culmea! Repet, l-am avertizat ca e vorba despre o urgenta, iar dînsul a spus ca nu poate zbura în nici un fel de conditii”, a adaugat medicul.

„Vina cred ca apartine medicilor!” Elicopterul apartine Aviatiei Utilitare din România. Aceasta nu are contract cu spitalul din Petrosani, ci cu Compania Nationala a Huilei, care suporta cheltuielile de transport, în jur la 1080 de dolari pe o cursa dus-întors la Timisoara. Elicopterul se afla însa în hangarul de la spital, medici putînd, teoretic, oricînd sa apeleze la el în cazul urgentelor.

Unul dintre actionarii Aviatiei Utilitare este sponsorul Jiului, Alin Simota. El a declarat ca „am vrut sa-l salvam pe baiat, dar vina apartine în întregime cadrelor medicale, care puteau sa anunte mult mai repede pilotul. Trebuiau sa-si dea seama din timp de starea baiatului, care a venit la spital pe la ora 15:00 în stare grava. Pilotul ar fi putut astfel pregati elicopterul si obtine aprobarea pentru culoarul de zbor înainte de ora 16:00, limita la care putea decola”.

Tatal lui Ionut nu întelege nimic din acest vîrtej de scuze si explicatii. El sta în poarta casei si se roaga ca fiul sau sa se întoarca de la antrenament. „Voi afla adevarul cu orice pret. Vreau sa fiu sigur ca nici un parinte nu va mai trece prin ce am trecut eu!”

www.prosport.ro