Piața româneasca de hrana pentru animalele, slab dezvoltata
Majoritatea produselor alimentare destinate animalelor de companie existente pe piața româneasca sînt importate.
„La nivel global, hrana gata preparata pentru animale companie a devenit cea mai importanta sursa de alimentație a animalelor de casa – pisici, cîini, pasari, pești, purceluși de Guineea, etc. În statele Uniunii Europene nevoile nutriționale ale animalelor de companie sînt acoperite în proporție de 70%, în timp ce în România procentul este înca foarte scazut – de 4%”, a declarat, joi, directorul de comunicare al Masterfoods România, Ilinca Burlan.
Ea a precizat ca ridicarea barierelor comerciale dintre România și statele UE ar impulsiona dezvoltarea pieței acestor produse și în același timp ar avea un impact pozitiv asupra consumatorului.
La rîndul sau, Anca Ionescu, brand manager la Nestle PURINA România, a adaugat ca piața de profil va cunoaște un avans constant în urmatorii ani, dar rata de creștere va fi mai scazuta decît în anii precedenți.
„În urmatorii ani, estimam o creștere constanta a pieței, însa cu ponderi mai reduse decît procentele ridicate cu care ne-am obișnuit în ultimii ani. Motivele pentru care estimam o rata de creștere mai scazuta a pieței de petfood sînt legate de conjunctura economica și politica, de aderarea la Uniunea Europeana (UE) din 2007, de mediul legislativ și de taxele prelevate la importurile din statele UE, precum și de consecințele acestor factori asupra puterii de cumparare a românilor”, a precizat Anca Ionescu.
Potrivit oficialului Masterfoods, în ultimii trei ani volumul total al pieței de hrana pentru animalele de companie a crescut de cinci ori, de la 4.000 tone în 2001 la aproximativ 23.000 tone la finele anului trecut, rata de creștere anuala fiind în medie de 10-12%.
În ceea ce privește valoarea pieței, conform Nestle PURINA, aceasta este preconizata pentru acest an la 26 milioane euro, în creștere cu 8% comparativ cu 2004.
Principalii jucatori pe piața româneasca a alimentelor pentru animalele de companie sînt Masterfoods România (Pedigree, Whiskas, Chappi, Kitekat) și Nestle PURINA PetCare (Friskies, Darling, Pro Plan, Gourmet, Biscuits și Treats, Cat Chow și Dog Chow). Cele doua companii dețin circa 90% din piața de profil.
Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Euromonitor, aceste doua companii importatoare își vor menține poziția de lideri pe piața de petfood, din cauza lipsei cererii și interesului de a investi în producția locala atît din partea companiilor multinaționale cît și a unor posibili investitori naționali.
„Încercarea unor companii de a intra pe piața româneasca de profil în intervalul 2002-2003 a eșuat, din cauza faptului ca produsele lor aveau un preț ridicat, iar marcile nu erau cunoscute de posesorii de animale de companie”, se mai spune în studiu.
Cele doua companii multinaționale au cîștigat însa prin extinderea marcilor și concentrarea pe produsele adaptate atît stadiului cît și stilului de viața al animalelor de companie.
Studiul Euromonitor releva faptul ca marcile de petfood din România au cîștigat notorietate pe baza campaniilor publicitare și totodata, deși rata de penetrare este în creștere, în special în zonele urbane, aceasta se afla în continuare sub potențialul pietei.
Principalele canale de distribuție ale produselor alimentare pentru animalele de companie sunt magazinele specializate și supermarketuri.
Alti competitori activi pe piața sînt Royal Canine, Hills, Eukanuba, Pro Pack și Biomill.
Mediafax