Piata neagra a tigarilor infloreste pe timp de criza
Spre deosebire de toate celelalte domenii, industria
tutunului nu sufera din cauza crizei: problema cu care se
confrunta este explozia pietei negre, care a ajuns
la o valoare mai mare ca niciodata
David Waterfield, general manager al British American Tobacco
Romania (BAT), cea mai mare companie din domeniul bunurilor de larg
consum de pe piata autohtona, crede ca intreaga industrie este mai
atacata nu de efectele crizei in sine (care „sunt mai putin
importante decat ne asteptam”), cat de evolutia pietei
negre: de la 13% anul trecut, vanzarile de
tigarete care nu platesc taxe catre stat au urcat la peste
22%. Intamplarea face ca noul sef al BAT sa fi trait o
experienta similara pe vremea cand era director general al filialei
din Ungaria. In 2005, isi aminteste el, piata neagra a tigaretelor
din tara vecina a explodat, apropiindu-se de nivelul record de 30%
in momentul in care guvernul a aplicat o
crestere abrupta a accizei.
Intr-o asemenea situatie nu au de pierdut doar producatorii de
profil, ci si incasarile la bugetul de stat: reprezentantii
industriei estimeaza ca Ministerul de Finante pierde peste
400 mil. euro din cauza vanzarilor ilegale din
prezent.
„In Ungaria au fost aplicate insa rapid doua masuri care
au redus in trei ani contrabanda de la 30% la 6%„, isi
aminteste Waterfield. Una dintre masuri a fost
inghetarea accizei in 2005, urmata de cresteri
moderate in perioada 2006-2007.
O alta masura aplicata in Ungaria cu patru ani in urma a fost
inasprirea controalelor la granita, Ministerul de
Finante fiind implicat in mod direct. A fost creat un departament
de investigatii dedicat exclusiv contrabandei cu tigarete. Aceste
masuri au fost dublate si de eforturile pe care Ungaria le-a facut
pentru aderarea la grupul Schengen (ca securizarea frontierelor).
Oficialul BAT spune ca in lipsa unor masuri asemanatoare si pe
piata romaneasca, viitorul nu arata prea bine pentru producatorii
de profil.