Timpul inseamna bani. Iar atunci cand este masurat de ceasuri de lux, costa milioane de euro. Mai exact, 8 milioane de euro. La atat se ridica vanzarile de ceasuri de lux in Romania, dupa ce in ultimii cinci ani piata a avut o evolutie spectaculoasa.
"Piata este intr-o dezvoltare foarte mare, vorbim de 30-50% crestere in fiecare an", afirma Alessandro Amato, actionar la Chronotime, una dintre cele mai importante companii importatoare de ceasuri de lux din Romania.
"Doua-trei sute de ceasuri cu valori de peste 5.000 de euro sunt usor vandute in timpul unui an. Am putea sa ne gandim chiar la 400 de ceasuri", adauga Adrian Stoican, directorul general al Helvetansa, unul dintre jucatorii de top de pe piata ceasurilor de lux.
Preturile nu ii sperie pe romani. Ceasurile de lux, adica cele care costa cel putin 5.000 de euro, nu stau pe rafturile magazinelor mai mult de un an. "Am incercat sa nu avem ceasuri care sa ramana in magazin mai mult de cateva luni, maximum un an, ceea ce inseamna ca se vinde tot ceea ce aducem", sustine seful Helvetansa.
Chiar si atunci cand valoreaza cat o vila in nordul Capitalei, ceasurile de lux isi gasesc repede cumparatori. Doamne, bineinteles.
"Cel mai scump ceas pe care l-am vandut pana acum a fost un Breguet de dama, Reine de Naples. Pretul lui de lista a fost de peste 170.000 de euro", spune Amato, fara a preciza cine a fost cumparatorul.
Dar asta nu e totul. Cel mai scump ceas expus acum intr-un magazin Helvetansa este un Piaget, numarul 12 dintr-o editie limitata de 20 de piese in toata lumea. Pretul: 300.000 de euro. Socant pentru unii, dar accesibil pentru altii. Seful Helvetansa este convins ca "intr-o luna (ceasul – n. red.) ne va parasi!".
Marci ca Breguet, Omega, Blancpain, Vacheron Constantin, Audemars Piguet, Cartier, Longines si multe alte branduri de lux, toate au fost aduse deja de ani buni in Romania. In 2005 a intrat pe piata si un nume cunoscut in toata lumea ca fiind un sinonim al luxului, celebra marca Rolex. Luxul se vede insa nu doar in istoria marcii, in designul si materialele din care sunt facute ceasurile, ci mai ales in pret: de la 3.000 la o jumatate de milion de euro.
Dezvoltarea economica a Romaniei din ultimii ani si cresterea nivelului de trai continua sa aduca nume noi pe piata ceasurilor de lux. Recent, nemtii de la Glashutte si-au lansat oficial brandul in Romania. De ce au venit aici?
"De ce nu am veni in Romania? Romania este o tara cu o istorie si o cultura bogate, iar acum are si un nivel de trai ridicat. Dezvoltarea economica a Romaniei este spectaculoasa si exista o cerere foarte mare pentru ceasuri mecanice de lux", afirma Frank Muller, presedintele Glashutte Original.
Odata cu numarul celor care poarta ceasuri de zeci sau sute de mii de euro cresc si vanzarile importatorilor. Cei mai mari dintre ei estimeaza pentru acest an cresteri substantiale ale cifrei de afaceri, o buna parte din aceasta fiind din ceasuri de lux.
Helvetansa se asteapta la o crestere a cifrei de afaceri cu 30% in acest an, la 6,5 milioane de euro. Pentru aceeasi perioada, Chronotime estimeaza vanzari de 5,8 milioane de euro, mai mari cu 60% fata de anul trecut, iar Galt si-a propus majorarea afacerilor cu 40%, la 3,5 milioane de euro.
Importatorii estimeaza ca pana in 2010 piata ceasurilor de lux va ajunge la 16 milioane de euro, adica dublu fata de cat este acum.