Piata auto romaneasca in crestere
Piata nationala de autovehicule noi a avut o evolutie foarte buna in anul 2003, realizand o crestere de aproape 21%, mai mare decat cea preconizata de analisti la inceputul anului. Cea mai semnificativa evolutie pentru anul care tocmai s-a incheiat o reprezinta cresterea spectaculoasa a vanzarilor de autovehicule din productia nationala. Pentru prima data in ultimii 14 ani, rata de crestere a acestora a depasit rata de crestere a importurilor. Astfel, tot pentru prima data in ultimii 14 ani, cota de piata a autovehiculelor de productie nationala a inceput sa aiba un trend crescator (de la 60% la 61% din totalul pietii de autovehicule noi), dupa ani lungi de scadere continua.
Sa ne reamintim ca numai cu 7 ani in urma, in 1997, autovehiculele de productie nationala reprezentau 97% din piata autovehiculelor noi, iar importurile de autovehicule noi doar 3%. De retinut ca in 1997, importurile de automobile second-hand depaseau cu mult toate vanzarile de automobile noi, fie nationale sau din import. Astazi importurile second-hand nu mai reprezinta nici macar o cincime din totalul pietii.
Cei doi producatori nationali principali, Dacia si Daewoo, au ramas ca si in anii trecuti lideri ai pietii de autoturisme, mentinandu-si pozitiile datorita produselor cu pret scazut si cu un raport pret/calitate atractiv. Liderul marcilor din import a ramas Renault, care s-a apropiat de pragul de 10.000 de unitati vandute intr-un an. Marcile situate pe urmatoarele 5 locuri in clasamentul importatorilor si-au pastrat pozitiile din anul precedent, respectiv Skoda, VW, Peugeot, Opel, Ford.
Cea mai semnificativa evolutie pe piata a inregistrat-o Toyota, care a urcat de pe locul 15 pe 7. Cele mai bine vandute modele de import au fost Renault Clio (4.832 unitati), Skoda Octavia (3.759 unitati), Renault Megane (3.558 unitati), Skoda Fabia (2.250 unitati). In 2003 s-a inregistrat si o buna evolutie a volumului exportului, la Dacia nivelul acestuia depasind de aproape doua ori si jumatate nivelul din 2002. Din pacate insa Daewoo a intrerupt in 2003 exporturile, din motive contractuale.
Volumul productiei nationale a inregistrat in 2003 o crestere semnificativa, de aproape 20%. Una dintre cele mai semnificative evolutii de pe piata autoturismelor este succesul motorizarilor Diesel. Intre autoturismele din import, acestea au ajuns sa depaseasca jumatate din vanzari (57% in 2003 fata de 48% in 2002). Exista modele (Skoda Octavia, VW Passat) la care peste 90% din vanzari au motorizare diesel. Dacia Solenza, in varianta cu motorizare diesel urmeaza acelasi trend, inca din luna decembrie aceasta inregistrand peste o treime din vanzarile modelului.
Pentru anul 2004 se asteapta ca piata totala de autovehicule (noi si second-hand) sa creasca cu un procent de aproximativ 14-16%, iar dintre acestea, autovehiculele noi sa creasca cu 10-11%. O crestere mai accentuata este de asteptat numai la comercialele grele de peste 6 tone, posibil aproape de 20%. Un factor important il va avea desigur si accesibilitatea la credite (chiar si cu noile limite impuse de Banca Nationala) precum si o orientare mai accentuata spre leasing a clientilor de autovehicule nationale.
Spre sfarsitul anului se va inregistra un eveniment important pentru piata dar si pentru industria auto nationala: lansarea noii Dacii X90. Din pacate impactul asupra vanzarilor, in putinele luni ramase intre momentul lansarii si sfarsitul anului va fi relativ redus, astfel ca nu se vor vinde probabil decat 10-12000 bucati.