Piata auto dupa integrare

Apropo.ro / 26.01.2006, 10:51
Piata auto dupa integrare
Pregatiri de invazie Lunile care urmeaza sunt decisive pentru o piața care în 2005 a facut 4% din PIB-ul Romaniei: piața auto. Daca guvernul va merge pe "modelul polonez", aproape oricine își va permite, dupa integrare, o mașina la mana a doua, dar "invazia

Pregatiri de invazie
Lunile care urmeaza sunt decisive pentru o piața care în 2005 a facut 4% din PIB-ul Romaniei: piața auto. Daca guvernul va merge pe „modelul polonez”, aproape oricine își va permite, dupa integrare, o mașina la mana a doua, dar „invazia second-hand” va afecta dramatic vanzarile de mașini noi, care anul trecut au depașit 2,5 miliarde de euro.

SCENARIUL 1: UN DEZASTRU AȘTEPTAT
Romania e deja în Uniunea Europeana, taxele vamale pentru automobilele de ocazie sunt o amintire, la fel și accizele, normele ecologice de asemenea – iar orice roman își poate cumpara o mașina cu cateva zeci de milioane de lei vechi. Piața automobilelor noi e asediata, vanzarile scad, iar dupa doi ani de integrare companii ca Dacia spun ca în Romania datele de vanzari arata ca acum un deceniu.

Lobby-ul facut fie de APIA, asociația producatorilor și importatorilor, fie, pe cont propriu, de producatori autohtoni ca Dacia a fost energie risipita în vant, iar întalnirile periodice dintre guvern și oamenii de afaceri din industrie se încheie în coada de pește. Bucuroși sunt doar dealerii de mașini de ocazie, ale caror afaceri au crescut de 8-10 ori fața de anii de dinaintea integrarii și romanii, care continua sa-și cumpere mașini vechi, dar cu marci de prestigiu, cu aceiași bani pe care i-ar fi dat pe un televizor mai acatarii. Iar ultimul raport anual Pricewaterhouse Coopers, „Global Automotive Financial Review”, spune ca Romania e o a doua Polonie.

SCENARIUL 2: MISIUNE ÎNDEPLINITA
Dupa integrarea în Uniunea Europeana, vanzarile de automobile noi nu mai au creșteri ca și cele din anul-record 2005, dar nimeni nu se plange. Producatorii și importatorii sunt mulțumiți ca, pe ultima suta de metri, guvernul a impus restricții pentru automobilele second-hand, cum au facut și Cehia și Ungaria înainte de intrarea în Uniunea Europeana. Dealerii de mașini de ocazie continua sa-și imagineze cifrele pe care le-ar fi raportat daca autoritațile n-ar fi restricționat importurile, iar mașinile second-hand pe care romanii și le cumpara sunt mai scumpe decat cele ale polonezilor.

Europa e și ea mulțumita: Comisia Europeana n-a fost nevoita sa lanseze și pentru Romania același avertisment pe care l-a lansat în 2005 Cehiei, pe care a criticat-o ca îngradește libera circulație a marfurilor în zona euro. PricewaterhouseCoopers consemneaza, în primul an dupa integrare, creșteri modeste, dar rezonabile la vanzarile de mașini noi și creșteri promițatoare la cele vechi.

Daca nu se întampla vreo catastrofa care sa blocheze intrarea Romaniei în Uniunea Europeana, veți citi în 2007 – sau poate în 2008 – analize care vor detalia, cu statistici, argumente și declarații oficiale, unul dintre cele doua scenarii de mai sus. Pentru ca un al treilea scenariu nu exista, iar decizia pentru unul dintre cele doua modele va fi luata în lunile care urmeaza.

Iuliana Roibu
Business Magazin

Tags: