Petreceri parfumate
Un organizator de petreceri foarte cautat la New York, David Monn, caruia Fendi si De Beers i-au incredintat soarta unor serate, spune ca parfumul e esential, fie ca e vorba de o petrecere cu doua sau cu doua mii de persoane: „E unul dintre elementele care fac ca o seara sa iti ramana adanc intiparita in memorie – placut sau nu”. Aici intervine rolul „parfumeurului de incaperi”, o noua meserie a carei importanta nu trebuie neglijata.
Francis Kurkdjian, un parfumeur franco-armean, povesteste ca a fost chemat de firma Swarovski care organiza o petrecere intr-o fosta hala in Budapesta, imbibata de un miros nu foarte agreabil. Ca un adevarat Superman al petrecerilor, Kurkdjian a imprastiat imediat in aer mosc, care i s-a parut cel mai potrivit, fiind vorba de cristale, dar si coriandru, pentru a „curata” atmosfera.
Receptiile cu o „mise-en-scene” parfumata sunt la ordinea zilei, dar o aroma gresit aleasa, ieftina sau in contrast cu tema petrecerii, poate strica totul. Se pare ca parfumeurii de incaperi au sarcina ingrata de a raspunde asteptarilor si, in acelasi timp, de a-si surprinde invitatii. David Monn da exemplul unei petreceri englezesti pentru care ar alege diverse variatiuni de zambile (care sa aminteasca de o gradina British), in timp ce o seara orientala inseamna santal, iar o noapte de salsa rimeaza cu note mai soft de tuberoza.
Un alt parfumeur, de la magazinul londonez Diptyque, sugereaza santal, stejar, iasmin pentru o tema africana si o combinatie de chiparos si lemn de brad pentru o atmosfera de cabana in Alpi. Dar nu trebuie neglijati nici factorii culturali, pentru ca sarbatorile sunt asociate cu mirosuri diferite, in functie de tara. De pilda, Craciunul miroase in Germania a portocale si scortisoara, in SUA mai degraba a lichior de oua, iar in Franta a brad.
Parfumul poate fi folosit si in loc de maestru de ceremonii, care sa „arate” drumul catre alte incaperi, sa relaxeze invitatii sau sa-i energizeze, sau pentru a delimita anumite stadii ale petrecerii. De exemplu, o aroma „de tip gurmand”, de portocala, migdale sau busuioc, poate face trecerea de la cocteil la felurile principale ale unei cine de Craciun. Apoi, pentru a indemna la dans, e nevoie de ceva mai greu si sexy, ca mosc si opopanax (un fel de rasina) sau mai energizant ca verbena si oyedo (citrice). Daca e si o cina la mijloc, parfumul nu trebuie sa fie greu si nici mult. La fel cand sunt fumatori. Si asa cum domnisoarele sunt sfatuite sa nu isi parfumeze decat incheieturile mainilor si gatul, doritorii de receptii parfumate pot folosi doar in hol o aroma discreta, care sa spuna „bine ati venit”. De altfel, daca e sa poarte vreun mesaj, atunci parfumul trebuie sa sopteasca, nu sa strige.
Parfumarea interioarelor e asadar o arta, iar cererea creste. Kurkdjian a „parfumat” nenumarate prezentari de moda, piscine, dar si o petrecere privata la Trianon, pentru care a creat „Sillage de la Reine”, un parfum puternic ca Maria Antoaneta, dar si delicat pentru a proteja tablourile. Acum Kurkdjian lucreaza si cu un designer de sunete (sound designer) pentru a mixa aromele cu sunetele potrivite.
Dar care e cea mai buna solutie pentru a parfuma o incapere? Tot Kurkdjian a creat un aparat numit SentHeures care foloseste doar ulei si cu ajutorul caruia se poate controla cat parfum e difuzat in aer si cand. Diptyque, magazinul din cartierul londonez Notting Hill, ofera 55 de tipuri de arome de lumanari, cu care se pot face combinatii infinite. Cele mai cerute sunt cele de coacaz negru si trandafir bulgaresc, iar printre cele mai rare se numara opopanax (un parfum opulent cu note de vanilie).
Si la noi se poarta petrecerile parfumate, iar Michaela Platon, organizator de evenimente si directoarea Cochet Group, sune ca foloseste esente volatile in apa, lumanari parfumate sau pot-pourri-uri. Crede in puterea mirosului, in terapia prin arome si, mai ales, in memoria olfactiva si de aceea inca din 2001, de la infiintarea firmei, foloseste esente speciale pentru petreceri: esente mai sofisticate (opium, darshan), mai usoare (ylang-ylang, orhidee) sau proaspete: menta, lavanda (cand sunt multi fumatori). In general a folosit notele florale suave pentru botezuri, esentele tari pentru un vernisaj, tuberoze, trandafir sau crin pentru o cununie religioasa si esente exotice gen smirna, scortisoara pentru parade de moda. Dar parfumate pot fi si lansarile de carti sau CD-uri si chiar petrecerile „corporate”.
Pentru a elimina riscul intalnirii a prea multor esente, poate ca invitatii ar trebui avertizati printr-o nota discreta: „aceasta e o petrecere parfumata, va puteti cruta propriile flacoane de parfum”.