Pericol! 3 secunde pana la suta

27 01. 2004, 12:55
Toata filozofia celui mai puternic concept prezentat la Detroit rezida in indicativul ME 4-12: motor AMG amplasat central, patru turbocompresoare, arhitectura V12, 850 CP. Aveti in fata supercar-ul momentului! Dupa ce in 2003 la Detroit a fost prezentat spectaculosul Dodge Tomahawk, anul

Toata filozofia celui mai puternic concept prezentat la Detroit rezida in indicativul ME 4-12: motor AMG amplasat central, patru turbocompresoare, arhitectura V12, 850 CP. Aveti in fata supercar-ul momentului!

Dupa ce in 2003 la Detroit a fost prezentat spectaculosul Dodge Tomahawk, anul acesta grupul Chrysler a facut o noua demonstratie a capabilitatii tehnice. De fapt prin conceptul ME 4-12, Chrysler a stabilit nu mai putin de trei recorduri mondiale: cel mai avansat tren de rulare, cel mai puternic propulsor si cea mai rapida materializare a unui concept. Performanta a fost obtinuta in mai putin de un an de zile de la inceperea desenarii primelor schite, intr-un secret deplin.

In urma testelor efectuate in tunelul aerodinamic din Auburn Hills, inginerii Chrysler au determinat dimensiunile optime ale veritabilului supercar cu doua locuri: inaltimea 1140 mm, latimea 1999 mm si lungimea de 4542 mm. Toate fantele ale caroseriei sunt optimizate pentru a obtine un bun randament termic la viteze de top. In plus s-a optat pentru un spoiler spate controlabil electronic 100 mm, in timp ce coeficientul aerodinamic Cx atinge 0.358. La realizarea caroseriei lui Chrysler ME 4-12 s-a folosit o structura tip fagure din fibra de carbon si aluminiu.

Structura deformabila din aluminiu si cadrul din crom-molibden completeaza rigiditatea noului concept. Cu toate ca este un concept original, nervurile capotei amintesc de designul lui Crossfire, in timp ce „aripile” proeminente abordeaza tema modelului Plymouth Pronto Spyder. In partea frontala se remarca masiva priza de aer duala si fantele de aerisire inserate pe extremitatile parasocului frontal care dirijeaza curentul de aer sa se „lipeasca” de podea contracarand astfel efectul aerodinamic. Tot din aceste considerente s-a ales o podea plata si o forma plonjata spre inapoi a habitaclului care se finalizeaza printr-un masiv difuzor de aer. Coroborat cu priza de aer duala integrata in parasoc, aceste fante ajuta la ventilarea compartimentului motor.

Pentru interiorul lui ME 4-12 s-a folosit o structura din fibra de carbon, solutie adoptata din considerentul obtinerii unei greutati totale cat mai reduse. Acoperisul este realizat din sticla, acesta fiind extins de la extremitatea parbrizului si pana la jumatatea plafonului. Scaunele supersport finisate cu piele cantaresc fiecare cate 12.3 kg fiind realizate din fibra de carbon. Habitaclul deosebit de spatios beneficiaza de un sistem de climatizare de ultima generatie si o linie audio premium. Mai mult, ME 4-12 este prevazut cu un suport ajustabil pentru picioare care permite copilotului sa isi pastreze pozitia in momentul unei manevre extreme. Dispunerea ergonomica a instrumentarului de bord a fost intens studiata de designerii Chrysler.

Astfel, in prelungirea consolei centrale se gasesc doua butoane care comanda unghiul de inclinare al deflectorului spate. Forma atipica a volanului si coloana de directie sunt idei preluate din cursele de Formula1. Ca mai toate supersportivele, Chrysler ME 4-12 beneficiaza de clapete in spatele volanului pentru schimbarea treptelor de viteza.

Automobilul este desenat si customizat pentru performante de top in conditii extreme. Capacitatea cilindrica supradimensionata, sistemul de racire de mare capacitate care permite motorului sa retina temperatura optima pentru performante de top sunt marile atuuri ale lui Chrysler ME 4-12 in acest segment exclusivist.

In plus fata de avantajele rigiditatii unei masini de curse, ME 4-12 a mai fost dotat cu suspensie si frane proiectate special pentru performanta. Suspensia este de tip paralelogram deformabil cu brate din aluminiu, in timp ce amortizoarele a caror compresie este controlabila electronic nu sunt dispuse clasic vertical, ci sub unghi. Sistemul de franare avansat foloseste discuri ventilate din fibra de carbon si amestec compozit precum si etriere cu 6 pistoane din aluminiu concepute pentru toate conditiile de rulare. Jantele lui ME 4-12 sunt realizate din aluminiu, dimensionate la 19 inci fata si 20 inci spate, ele fiind „incaltate” de pneuri Michelin de inalta-performanta 265/35ZR19 fata si 335/30ZR20 spate. Aceste jante sunt realizate din spite unite cu orificii speciale, designul acestora contribuind la reducerea posibilitatii de „ridicare de la sol” a automobilului. Sistemul de transmisie cu dublu ambreiaj si 7 trepte de viteza de provenienta Ricardo a fost dezvoltat special pentru acest supercar, livrand puterea furnizata de motor catre puntea spate.

Propulsorul amplasat central si sculptat in aluminiu al lui ME 4-12 este un monstruos V12 de 6 litri cu patru turbocompresoare preparat de AMG. Beneficiind de injectie electronica de benzina in regim secvential si o rata de compresie de 9:1, motorul livreaza 850 CP la 5750 rpm. Senzationale sunt insa valoarea cupului maxim de nu mai putin 1150 Nm diponibil in plaja 2500 – 4500 rpm si puterea specifica de 649 CP/t, o performanta pentru segmentul supercar. Prin aceste valori, Chrysler ME 4-12 coboara sub bariera psihologica de 3 secunde in plaja 0 – 100 km/h, in timp ce viteza maxima estimata este de 400 km/h!

Ne ramane insa speranta ca reactiile publicului prezent la NAIAS 2004 vor fi indeajuns de entuziasmante pentru ca spectaculosul concept sa treaca in productia de serie.

Autoshow