Pentru afacerile lor, ploile au adus seceta

15 06. 2004, 09:57
Ploaia începe sa devina o afacere proasta. În afara de agricultori, aproape nici un manager din România nu se mai bucura de prelungirea sezonului ploios în vara. Din contra, la orizont se profileaza nu numai nori ci și vânzari mai mici cu zeci de milioane de dolari în racoritoare, apa

Ploaia începe sa devina o afacere proasta. În afara de agricultori, aproape nici un manager din România nu se mai bucura de prelungirea sezonului ploios în vara.

Din contra, la orizont se profileaza nu numai nori ci și vânzari mai mici cu zeci de milioane de dolari în racoritoare, apa minerala, bere, aparate de aer condiționat sau industria hoteliera.

În toate aceste domenii, consumul este foarte sezonier din cauza puterii de cumparare scazute și obiceiurilor de consum din România. Practic, performanțele anului depind de temperaturile verii.

Temperaturi care în ultima luna au fost mult sub așteptari și ale caror efecte pot fi deja transformate în cifre. Daca sezonul ploios se prelungește, berarii vor înregistra vânzari mai mici cu 30 de milioane de dolari, îmbuteliatorii de ape minerale, la fel. Magazinele de electrocasnice se gândesc deja la discounturi pentru aparatele de aer condiționat iar operatorii hotelieri spun ca gradul de ocupare al hotelurilor are mult de suferit.

Temperaturile scazute pot atenua semnificativ și efectele cheltuielilor masive de publicitate bugetate de companii pentru vara.

De fapt, o parte din pierderile estimate s-au înregistrat deja, având în vedere faptul ca ascensiunea consumului ar fi trebuit sa înceapa în mai.

În cazul îmbuteliatorilor de ape minerale, încasarile pe timpul verii urca odata cu mercurul din termometre, o vara torida aducând, dupa cum spun cei din piața, vânzari lunare duble fața de medie. „Din cauza vremii ploioase, anul acesta luna mai a fost mult mai slaba la vânzari decât anul trecut. Vânzarile noastre de ape minerale au fost cu 40% mai mici”, afirma Radu Preda, directorul general al îmbuteliatorului de ape minerale Bibco Biborțeni.

Consumul de ape minerale din România se ridica la circa 900 de milioane de litri pe an sau 250 de milioane de euro. Vânzarile sunt sezoniere, astfel ca peste doua treimi din total se realizeaza în perioada mai-septembrie.

„Anul trecut, în iulie, vânzarile au fost duble fața de volumul dintr-o luna normala și am fi vândut și mai mult, dar nu am avut capacitațile de producție ca sa acoperim cererea. Pentru anul acesta am vrut sa ne pregatim și am investit în noi capacitați de producție, numai ca acum vremea este ploioasa și cererea nu este așa de mare”, spune Preda.

„Cinci grade în plus în termometru sunt mai bune pentru vânzarile noastre decât orice reclama. Vremea rece și ploioasa ne dezavantajeaza atât la vânzarile de ape minerale cât și la bauturi racoritoare și bere”, spune și Ioan Micula, președintele grupului de firme European Drinks.

Consumul de apa minerala într-o luna de vara torida este de 100 de milioane de litri și chiar mai mare, potrivit lui Peter Elek, președintele Societații Naționale a Apelor Minerale (SNAM). Daca vremea nu este calda, consumul poate sa scada și la 70 de milioane de litri pe luna, ceea ce la un prețul actual minim de 10.000 de lei pe litru înseamna un minus în conturile îmbuteliatorilor de circa 7,5 milioane de euro pe luna. Pe întreg sezonul, pierderea se poate ridica la peste 30 de milioane de euro.

Un sezon ploios are efecte negative semnificative și pe piața berii, unde lipsa caniculei pe timpul lunilor de vara poate reduce vânzarile anuale ale producatorilor cu peste 30 de milioane de dolari. În perioada mai – august, deci în numai patru luni, se vinde 50% din cantitate de bere aferenta întregului an. O vara ploioasa poate da, așadar, peste cap planurile berarilor.

„Deja a început sa se simta efectul vremii ploioase prelungite. Vânzarile în ultima luna sunt cu 15% mai mici decât estimarile noastre inițiale. Nu știu care este situația la nivelul întregii piețe dar, în general, vânzarile în lunile ploioase sunt cu minim 10% mai mici fața de cele din lunile caniculare”, spune Octavian Buzoianu, director de corporate affairs al SAB Miller România, al doilea jucator de pe piața româneasca a berii.

Anul trecut, datorita verii calduroase, piața berii a crescut cu peste 10% pâna la un maxim istoric de 12,8 milioane de hectolitri. Din totalul vânzarilor, perioada mai – august a deținut circa jumatate, adica 6,4 – 7 milioane de hectolitri.

Daca vremea din timpul sezonului va fi ploioasa (așa cum s-a prognozat și de fapt a și fost în ultima luna), piața poate pierde peste 600.000 de hectolitri. Aceasta se traduce în bani prin scaderi de peste 30 de milioane de dolari ale vânzarilor berarilor. O buna parte a acestor bani a fost pierduta deja în ultimile saptamâni.

În primele luni ale acestui an, piața berii înregistra o creștere de 10 – 15% fața de anul anterior iar reprezentanții companiilor de bere spera ca evoluția buna de la începutul anului o va putea compensa pe cea mai slaba din timpul sezonului.

„Vânzarile bune înregistrate în prima perioada a anului vor echilibra o eventuala scadere a pieței de bere în luna iunie. Speram ca luna iulie va fi calduroasa iar tendința de creștere continua a pieței de bere în România se va menține”, spune Shachar Shaine, președintele Tuborg România.

Electronicele și electrocasnicele au la rândul lor o sezonalitate crescuta. Produsul cu cea mai accentuata sezonalitate este aparatul de aer condiționat. În mod tradițional vânzarile încep în jurul lunii aprilie-mai, pentru a decola în lunile iunie – iulie, când ating maximul.

Anul acesta, ordinea fireasca a fost bulversata. „Din analiza vânzarilor și a cererii din piața, pare acum clar ca 2004 a fost, pâna în acest moment, puternic afectat de vremea capricioasa; practic suntem în a treia saptamâna din luna iunie și nu a existat nici macar o singura saptamâna calduroasa în acest an. Așa cum ne așteptam în aceste condiții, cererea de aprate de aer condiționat a fost foarte scazuta”, spune Marius Ghenea, director general al rețelei de magazine Flanco.

Potrivit acestuia, cererea de aparate de aer condiționat în prima parte a acestui an a fost cu 50% mai mica decât în perioada similara a anului trecut. „Atunci sezonul a început practic imediat dupa 1 mai, dar perioade bune de vânzari au existat și în luna aprilie 2003”, adauga Ghenea.

Dan Ostahie, directorul general al rețelei Altex, confirma la rândul sau întârzierea în acest an a sezonului de vânzari de aparate de aer condiționat. „În loc sa fie vârful în luna iunie, abia acum încep vânzarile. Cred însa ca în funcție de cum va evolua vremea în urmatoarea perioada sezonul s-ar putea prelungi și decalajul sa se recupereze”, este de parere Ostahie.

Ghenea este însa mai puțin optimist. „Vremea capricioasa și racoroasa din primavara și de la începutul verii va determina o scadere importanta a vânzarilor de aer condiționat în 2004 fața de 2003. Este cunoscut faptul ca o vreme chiar caniculara în august nu mai determina decizia de cumparare, pentru ca, având în vedere utilizarea sezoniera a acestor produse, daca o perioada caniculara se instaleaza prea târziu la sfârșitul verii, clienții vor spune „cumparam la anul în primavara, ca pâna atunci oricum nu îl vom putea folosi prea mult”. În aceste condiții, nemaiavând decât maxim 4-6 saptamâni de sezon, nu cred ca handicapul de vânzari ar mai putea fi recuperat, indiferent cum se va prezenta vremea în urmatoarea perioada”, susține Ghenea.

Anul trecut vânzarile de aparate de aer condiționat erau estimate de jucatorii din piața la 80.000 de unitați, ceea ce la un preț mediu de 300 de euro, înseamna peste 24 de milioane de euro. Anul acesta, nu numai ca numarul de unitați vândute va fi mai mic, ci este posibil sa se desfașoare și un razboi al prețurilor, pentru a lichida stocurile vechi, care va trage în jos și prețul mediu.

„Cu riscul de a fi subiectiv, cred ca un sfat bun pentru consumatori este sa cumpere aer condiționat în aceasta vara, când vor beneficia de cele mai bune prețuri”, adauga Ghenea.

Și hotelierii de pe litoral au de suferit de pe urma vremii ploioase și încearca sa compenseze cu organizarea de evenimente, recepții și alte reuniuni.

„Vremea nu ține cu noi, acum sunt cam puțini turiști pe litoral comparativ cu anii trecuți”, a spus Iolanda Nan, șef de recepție la hotelul Rex din Mamaia. Hotelul are acum un grad de ocupare de 30-40%. „Daca vara este calduroasa ajungem la un grad de ocupare de 100%, dar daca este o vara ploioasa gradul de ocupare este de 85%”, a mai spus ea.

Paul Marașoiu, consultant în industria hoteliera, este de parere ca turismul pe litoral este cu atât mai afectat cu cât aceasta industrie nu este complet structurata.

„Daca litoralul ar fi piața matura, ploile nu ar afecta cu mai mult de 10% încasarile hotelierilor, în condițiile date însa, când turiștii români se hotarasc pe ultima suta de metri, impactul ar putea fi mai mare”, a apreciat Marașoiu.

O alta industrie care se resimte, deocamdata nu foarte puternic, de pe urma vremii racoroase este cea de distribuție a apei în sistem water cooler.

Principala companie care activeaza pe acesta piața este La Fântâna, cu o cota de piața estimata de reprezentanții sai la circa 80%.

„Vânzarile pe cooler din ultima luna sunt cu 10% mai mici decât în aceiași perioada a anul trecut. Din fericire, cea mai mare parte a veniturilor noastre sunt aduse de chiriile pe care le percepem pe coolere, nu de vânzarea apei. Daca vremea continua sa ramâna racoroasa probabil ca vânzarile totale lunare vor fi mai mici cu câteva zeci de mii de dolari fața de normal”, spune Leo Leca, director general adjunct al La Fântâna.

Compania deține circa 20.000 de coolere și are ca obiectiv o cifra de afaceri de 8 milioane de dolari anul acesta.

Afacerile cu insecticid sunt la rândul lor afectate de vremea capricioasa. „Anul acesta am început sezonul de vânzari mai devreme cu vreo doua-trei saptamâni decât anul trecut. Cu toate acestea, vremea capricioasa a facut ca cererea sa fie mai mica decât anul trecut, în aceeași perioada. Nu era nici o problema daca era o vreme umeda și calda, însa a fost și umeda și rece”, susține Alin Dicu, director general al companiei Safilar, distribuitorul pe piața româneasca al insecticidelor Catch, marca deținuta de cooncernul american Sara Lee.

Laurențiu Ispir / Georgiana Stavarache / Ionuț Bonoiu
Ziarul Financiar