Pasarea de foc – in editie limitata

10 07. 2002, 12:00
Jay Leno, gazda emisiunii Tonight Show de la NBC a pilotat pace-car-ul cursei Daytona 500. Spre deliciul publicului, Leno a neutralizat cursa de la volanul unei editii limitate a legendarului Firebird. Cursa Daytona 500... 17 februarie... Motoare ambalate la maxim, scartait infernal de


Jay Leno, gazda emisiunii Tonight Show de la NBC a pilotat pace-car-ul cursei Daytona 500. Spre deliciul publicului, Leno a neutralizat cursa de la volanul unei editii limitate a legendarului Firebird.

Cursa Daytona 500… 17 februarie… Motoare ambalate la maxim, scartait infernal de frane si unda verde… Cele 43 de masini, modele Ford, Chevy, Pontiac si Dodge, se desprind de linia de start intr-un imens nor de fum si resturi de pneuri. Cursa a inceput si cu toate ca performantele dinamice ale masinilor sunt relativ identice, in tribune se nasc mari pasiuni. Apare si primul incident major, iar cursa trebuie neutralizata pentru evitarea unui carambol.

Din tribune se aude: „Hei, priviti-l pe Jay Leno!”. Pe linia boxelor apare pace-car-ul, un Firebird Trans Am „Collector Edition”, model prin care Pontiac celebreaza 35 de ani ai modelului Firebird. Editia limitata include o culoare galbena solar a caroseriei, personalizarea detaliilor de interior cu sigla „Collector Edition”, un propulsor deosebit de vanos si un pachet de dotari optionale care aduce un plus performantelor dinamice si mareste stabilitatea in viraje. In plus, cele 2.000 de exemplare pentru colectionari contin pachetul Ram Air: soft-top de culoare neagra, oglinzi exterioare negre si pneuri tip sport de 17 inci.

Suspensia este independenta cu brate asimetrice, resorturi elicoidale si bare stabilizatoare fata-spate. Sistemul de franare asistat include discuri ventilate pe toate cele patru roti si ABS, fiind pe gustul lui Jay Leno: „Cand am pilotat pace-car-ul la Brickyard, acesta era un Chevy Monte Carlo cu transmisie fata. Insa eu prefer transmisia spate, precum cea a Firebird-ului, pentru ca iti ofera o stabilitate mai mare. Mai mult, in ziua de azi franele fac adevarate minuni. Eu provin dintr-o era in care franele erau foarte proaste, cand automobilele mai mult virau in lateral decat sa se opreasca”.

Privit frontal, Firebird iti da acea senzatie tipica de supercar de vita nobila… Spoilerele profilate, jante tip sport si caroseria fluida cu mari fante de ventilare a propulsorului sunt de mare ajutor la componenta aerodinamica. Prizele de aer de mari dimensiuni care troneaza pe capota sunt redimensionate fata de varianta de serie pentru ventilarea V8-ului de sub capota.

Caroseria autoportanta a lui Firebird Trans Am Collector Edition este conceputa din polimeri compoziti, material din care au luat nastere spoilerele, capota, usile, hayonul si carenajul spate in doua tente. Pentru un plus de siguranta la impact, capota si panourile laterale sunt concepute din otel galvanizat.

Degetul pe rana a fost pus cu adevarat de V8-ul de sub capota. Un propulsor cu cilindreea de 5665 cmc, care urcat in 5200 de ture dezvolta nu mai putin de 325 CP. Dupa spusele apreciatului om de televiziune, la o viteza superioara valorii de 225 km/h, Firebird-ul iti da senzatia ca se ridica de la sol. Si cum ar fi sa realizezi ca te arunci in cursa pe un mare oval, in paralel cu inca trei masini… Momentul in care abordezi un viraj inclinat, din cock-pit ai impresia ca pista se ingusteaza la numai doua benzi.

Partea preferata a lui Jay Leno din editia 2002 a celebrei curse NASCAR Daytona 500 a fost momentul in care, ca urmare a unui acrosaj, Dale Earnhardt Jr. a fost nevoit sa isi „repare” partea afectata de impact prin aplicarea unei benzi adezive.

„Este singurul artificiu pe care l-am imprumutat pentru masina mea personala.” Seria Collector Edition a noului Firebird este produsa la fabrica din St. Therese, Quebec, regiunea francofona a Canadei. Pontiac Firebird Collector Edition imparte linia de asamblare cu versiunea de serie Pontiac Firebird precum si Trans Am, in cele doua versiuni coupe si cabriolet.

Sursa: www.autoshow.ro