(P) Vodafone McLaren Mercedes: Combustibilii si uleiurile de motor vor juca un rol strategic in sezonul 2010 al F1 Grand Prix
ExxonMobil, partenerul tehnologic al echipei Vodafone
McLaren Mercedes inca din 1995, a introdus un pachet
inovator de combustibili si lubrifianti, ce va fi folosit pentru
motorul Mercedes-Benz FO 108X cu care sunt echipate masinile
Vodafone McLaren Mercedes MP4-25 in 2010.
Dupa ce regulamentul FIA a interzis realimentarea masinilor in
timpul cursei, inginerii ExxonMobil au primit sarcina de a pune un
si mai mare accent pe eficientizarea consumului de combustibil prin
reducerea fortei de frecare.
Acest obiectiv trebuia indeplinit respectand nivelurile de
protectie furnizate de Mobil1 care au adus o fiabilitate maxima
motoarelor in 2009 – dar si primul motor care a castigat trei
curse in Formula
1.
Martin Whitmarsh, Team Principal (Liderul Echipei) –
Vodafone McLaren Mercedes explica: „Pentru sezonul 2010
ne-am concentrat atentia pe eficientizarea consumului de
combustibil si pe ‘strategia masinilor’ in circuit. Aici intervine
parteneriatul cu ExxonMobil care ne ajuta sa fim mai competitivi.
Pentru ca strategia noastra sa functioneze, trebuie sa optimizam
greutatea masinii atat la pornire cat si in timpul cursei,
mentinind in acelasi timp nivelul de durabilitate care sa permita
motoarelor sa functioneze la capacitate maxima pentru o perioada
cat mai lunga. Echipa ExxonMobil a raspuns deja dorintelor noastre
prin furnizarea unor noi lubrifianti si combustibili care ajuta
motoarele sa dezvolte mai multi cai putere, imbunatatind astfel
timpii pe circuit.”
Noua formula a uleiului Mobil 1 pentru curse a fost
aprobata pentru uz in MP4-25 in urma a 4 luni de
dezvoltare, in care un amestec de aproximativ 20 de
constituenti, uleiuri de baza si aditivi au fost atent selectionati
si proportionati pentru a furniza acele fractiuni de secunda pe tur
care fac diferenta dintre victorie sau infrangere.
Bruce Crawley, managerul Mobil 1 Motorsports
Technology: „Procesul de dezvoltare a combustibililor si
lubrifiantilor incepe in centrul nostru de cercetare de la
Paulsboro prin folosirea unor modele matematice complexe pentru a
simula diferite compozitii si a le putea prezice astfel
beneficiile. Acest proces ne permite sa ne concentram eforturile si
resursele doar asupra anumitor formule cu potential pe care apoi le
dezvoltam. Produsul castigator in centrul de cercetare a fost apoi
rulat 20,000 km in dyno teste si peste 10,000 km pe traseu in
pre-sezonul de testare, inainte de a alege varianta optima pentru
provocarile sezonului 2010.”
Sperante mari pentru Vodafone McLaren
Mercedes, in noul sezon de Formula 1
In 2010, masinile de curse pornesc cu aproximativ de doua
ori mai mult combustibil decat in sezoanele
anterioare, fapt care a dus si la un nou design a
rezervoarelor de combustibil. Ca urmare a acestei schimbari,
ExxonMobil a reformulat combustibilii pentru a le creste densitatea
si ai eficientiza. Noul combustibil a fost proiectat si testat
indelung pentru a satisface aceste cerinte fara a afecta insa
puterea motorului – scopul final fiind castigarea acelor secunde
care aduc trofeul.
Andy Cowell, Chief Engineer, Mercedes-Benz High
Performance Engines: „Deja am vazut imbunatatiri ale
consumului de combustibil de la motoarele Mercedes-Benz FW la
motoarele Mercedes-Benz FX; cand pilotii incearca sa-si
rationalizeze consumul de combustibil in timpul curselor pentru a
mentine masina cat mai usoara si prin urmare cat mai rapida,
eficienta combustibililor devine si mai importanta.”
Parteneriatul dintre Mobil 1, lider in industria uleiurilor
sintetice, si Vodafone McLaren Mercedes mentin marca Mobil 1 pe
primul loc in industrie, permitandu-i sa dezvolte
continuu produse inovatoare care maximizeaza performanta masinilor,
reduc uzura motorului si imbunatatesc consumul de combustibil
pentru soferii de zi cu zi.