Oracle: inca doi ani nu va aparea o creștere în IT

Apropo.ro / 22.05.2002, 07:55
Oracle: inca doi ani nu va aparea o creștere în IT
Recesiunea pe piața mondiala a tehnologiei informației și comunicațiilor nu se va termina prea curând. Dar chiar și în aceste condiții piața est-europeana, inclusiv cea româneasca, este în creștere, a apreciat la solicitarea Ziarului Financiar Sergio

Recesiunea pe piața mondiala a tehnologiei informației și comunicațiilor nu se va termina prea curând. Dar chiar și în aceste condiții piața est-europeana, inclusiv cea româneasca, este în creștere, a apreciat la solicitarea Ziarului Financiar Sergio Giacoletto, vicepreședintele Oracle pentru regiunea Europa, Orientul Mijlociu și Africa.

„Este foarte dificil de estimat cum va evolua piața IT mondiala pentru ca exista foarte mulți factori economici externi care o influențeaza. Daca e sa ne referim la ansamblul economiei, în Europa cred ca se va manifesta o creștere importanta pe piața serviciilor publice și în industria producatoare tradiționala (oțel, aluminiu, hârtie etc). În ceea ce ne privește, pâna acum am încheiat foarte multe tranzacții și contracte cu firmele din industria telecomunicațiilor, cu dotcom-urile, cu producatorii de echipamente și rețele pentru comunicații, dar investițiile acestora în tehnologie și implicit în software s-au diminuat foarte mult”, a explicat Giacoletto.

Daca nu exista investiții și bugete pentru IT nu exista nici creștere, iar piața de software va urma o tendința de consolidare( achiziții și alianțe,n.n.), apreciaza oficialului Oracle.

„Nu pot sa estimez când vor începe companiile sa investeasca din nou în tehnologie. Anul 2002 va continua sa fie un an dificil și probabil ca abia în 2003 piața globala va începe sa creasca ușor. Opinia mea personala este ca înca doi ani nu se va înregistra o creștere spectaculoasa pe piața IT”, a mai spus Giacoletto adaugând ca „potrivit studiilor piața din România va crește”.

La nivel mondial toate companiile de software se confrunta cu o presiune foarte mare a prețurilor care poate determina scaderea veniturilor chiar daca numarul clienților crește sau stagneaza.

„Piața se va consolida iar în urmatoarele trimestre vom fi martorii mai multor achiziții pe piața de software”, a completat Sergio Giacoletto.

Comparativ cu Vestul, lucrurile stau însa mult mai bine în țarile din estul și centrul Europei, inclusiv în România, dar mai ales în Rusia, Polonia și țarile baltice unde penetrarea tehnologiei informației nu este foarte ridicata și unde guvernele investesc considerabil în infrastructura IT.

„Europa Centrala și de Est, inclusiv țarile baltice și Rusia, formeaza o piața în creștere. Infrastructura trebuie pusa la punct iar investițiile trebuie sa continue pentru ca piața sa creasca în urmatorii ani. Polonia este cea mai performanta din regiune. România este înca o piața foarte mica care se lupta înca sa atraga investiții și în care segmentul serverelor de aplicații reprezinta foarte puțin din piața totala IT care se ridica, dupa cunoștințele mele, la aproximativ 200 mil. $”, a precizat vicepreședintele Oracle.

României, ca și Croației și Sloveniei, îi lipsește infrastructura pentru servicii IT foarte necesara pentru implementarea aplicațiilor de business și a noilor tehnologii, a mai spus Giacoletto.

„Nu exista suficiente companii locale care sa ofere servicii IT. În consecința, marile companii nu gasesc piața atractiva din acest punct de vedere. Mai mult, aceste țari nu-și pot permite mereu sa plateasca prețurile cerute de marile companii IT pentru produsele pe care le ofera. În Polonia suntem numarul unu pe piața aplicațiilor dar aici exista companii locale foarte puternice care furnizeaza servicii IT. Guvernele din țari precum România trebuie sa puna la dispoziția companiilor straine facilitați fiscale care sa permita crearea unei piețe puternice a serviciilor IT. Pentru ca piața europeana a serviciilor IT este foarte mare și daca aceste țari își vor dezvolta propriile sectoare de servicii IT vor obține importante beneficii”, a adaugat Sergio Giacoletto.

Ierarhia mondiala

Piața mondiala a serverelor de aplicații, pe care Oracle activeaza prin ultima versiune a softului 9iAS, se afla deocamdata într-un stadiu emergent, dar studiile IDC arata ca, pâna în 2005, va crește pâna la 20 de miliarde de dolari.

Serverul de aplicații Oracle 9i integreaza aplicații de business intelligence, aplicații pentru portaluri, pentru securitate și management, pentru activitați business-to-business dar și servicii web.

În trimestrul al treilea din anul fiscal 2002, Oracle a înregistrat o creștere cu 35% a veniturilor pe segmentul 9iAS comparativ cu aceeași perioada a exercițiului financiar precedent.

„Acesta este de fapt segmentul cu cea mai rapida creștere din întreaga activitate a corporației Oracle. Probabil ca de aceasta creștere se mai apropie numai segmentul de soluții CRM (Customer Relationship Management-n.r.)”, a precizat Sergio Giacoletto.

Chiar și la nivelul pieței mondiale, acest segment al serverelor de aplicații cunoaște o creștere puternica daca luam în considerare și condițiile economice internaționale precum și recesiunea din sectorul IT&C.

„Daca piața softurilor pentru gestiunea bazelor de date crește anual cu 1-2%, cea a serverelor de aplicații sporește în 12 luni cu aproximativ 25-30%”, a completat Rene Bonvanie, vicepreședinte Oracle 9i Marketing.

Oracle a început sa dezvolte un soft pentru aceasta piața în urma cu aproximativ doi ani și jumatate dar primul server de aplicații a fost lansat acum un an.

Între timp Oracle a atras pe segmentul serverelor de aplicații 5.700 de clienți plasându-se pe al treilea loc pe piața mondiala. Ambiția corporației este a urca în clasamentul mondial și a face din Oracle 9iAS un standard al industriei de software.

„În câțiva ani speram sa devenim numarul doi pe aceasta piața și apoi, de ce nu, sa urcam pe primul loc în top”, a declarat Sergio Giacoletto. În prezent, piața mondiala a serverelor de aplicații este dominata de companiile IBM și BEA.

Competiția

Din punct de vedere tehnologic (pe segmentul de baze de date și servere de aplicații) IBM și Microsoft sunt principalii concurenți ai Oracle.

„Mai exista foarte mulți alți competitori dar mai devreme sau mai târziu piața se va consolida”, a mai apreciat Giacoletto. Pe partea de aplicații de business, batalia se da între Oracle și SAP, cel puțin la nivel middle & high-end (soluții pentru companii mari și mijlocii).

La nivel low-end (clienți mici, prețuri mici) scenariul se schimba, aici Microsoft începând sa joace un rol tot mai agresiv.

„De fapt, în acest scop a și preluat recent firma daneza Navision. Personal cred ca piața aplicațiilor se va consolida dar nu foarte rapid. Cea a tehnologiilor (baze de date și servere de aplicații) se va consolida mult mai repede în mare parte datorita globalizarii. Tehnologiile sunt aceleași în întreaga lume. Noțiunea de baza de date este aceeași și în România și în Kazakstan sau China. La fel este și cea a serverelor de aplicații. În ceea ce privește aplicațiile de business acestea poarta mai mult amprenta localizarii, a adaptarii lor la legislațiile proprii fiecarei țari. De aceea consolidarea pe piața aplicațiilor de business va dura mai mult”, a explicat oficialul Oracle.

Achiziții

„Pâna acum am dus o politica de creștere interna, organica, extinzându-ne pe piața prin produsele pe care le-am dezvoltat. Microsoft nu avea o afacere de aplicații de business așa încât a trebuit sa cumpere una, prin compania Navision. Noi preferam sa ne cautam parteneri pe diferite piețe. Preferam sa lucram cu firme locale care cunosc piața respectiva. Daca nu ai un produs pentru o anumita piața atunci cumperi o firma care îl dezvolta. Noi avem însa produse pe piața aplicațiilor de business și încercam sa ne atragem clienții prin intermediul acestora și nu achiziționând o alta firma mai mica de pe aceasta piața”, a precizat Sergio Giacoletto.

Iuliana Butuc-Cerchez