Opel Vauxhall VX 220
Precum o albina, Opel s-a gandit sa polenizeze un Lotus Elise, rezultatul imperecherii fiind un automobil cu reale „inclinatii”sportive. Floarea de lotus din Russelsheim este primul proiect ce vizeaza patrunderea in segmentul roadsterelor a constructorului generalist de vita nobila, Opel.
Comercializat pe piata britanica sub denumirea de Vauxhall VX 220, Speedster nu se vrea a fi numai o banala clona a lui Elise. Iar daca alura sa atletica nu va emotioneaza indeajuns, asta inseamna ca sunteti realmente orbiti… sau blazati de ideea preconceputa cum ca o masina sport „adevarata”nu poate fi decat un Ferrari sau un Porsche. Si cum nu in fiecare zi te poti „intinde”la o cursa cu un „speed demon”, nu am ezitat nici macar o clipa a ne „cobori”in cockpit-ul lui Speedster, pentru un drive-test „nebun”pe tarmul Marii Adriatice. Nu este deloc o figura de stil, pentru ca a patrunde in spartanul automobil trebuie sa faci „putintica”gimnastica.
Liniile indraznete de design fac din Speedster un atlet destul de usor de remarcat in trafic. Efectiv iti sar in ochi portierele de dimensiuni enorme ale vulturului regal Vauxhall VX 220, asemanatoare unor aripi pliate in jurul trunchiului, rotile de 17 inci, formele ascutite si plonjate spre inainte, generoasele prize de aer si partea dorsala superb profilata. Blocul optic fata iti arunca o privire ucigatoare precum un crocodil care isi hipnotizeaza prada inainte de a o devora.
„Vina”ii revine lui Martin Smith, ex-designer Audi, care se poate mandri ca a sculptat in aluminiu pentru Speed-ster un habitaclu sport care ii vine ca o manusa. Dar asemenea unei masini de raliuri, nu ai cum sesiza nici cea mai vaga senzatie de confort. O data ce am deschis portiera, am remarcat interiorul destul de rudimentar pentru un ochi profan. Pe cei care nu pot conduce fara instalatie de climatizare, directie asistata, inchidere centralizata si scaune electrice ii avertizam ca vor avea o surpriza neplacuta… Asta pentru ca sunt sublime, dar lipsesc cu desavarsire.
Pana si oglinzile retrovizoare necesita o manevrare manuala… Cele doua scaune stil sport, dintre care doar cel al pasagerului din dreapta este favorizat de o reglare in profunzime, sunt la o prima vedere cam incomode. Dar, pe parcurs, o data cu trecerea catorva kilometri, senzatia de disconfort ne-a disparut treptat. Totusi, ne-a incercat un sentiment de inghesuiala, soferul fiind putin incomodat in momentul schimbarii treptelor de viteza. Cadranul de bord, o copie destul de fidela dupa cel al unei masini de curse, ofera doar datele absolut necesare pilotului. Ni s-a parut cu adevarat fascinanta pozitia de condus alungita, asemanatoare celei a unui pilot de Formula 1, actionarea pedalierului realizandu-se facil.
Sasiul, construit in intregime din aluminiu, este usor degajat in partea centrala, puntea spate fiind marita cu 20 mm fata de cea a lui Elise, pentru a oferi un plus de spatiu propulsorului de 2,2 litri, montat in pozitie transversala. Doar o invartire de cheie si o apasare hotarata a butonului „start”si cele 16 supape se trezesc la realitate… Iar realitatea e chiar in spate… adica un nervos 2,2 litri ECOTEC, pozitionat central in spatele soferului si care poarta insemnele GM, motor ce ii da clasa celui disponibil pe Lotus Elise, dezvoltand 147 CP si avand un cuplu maxim de 203 Nm (Elise: 120 CP/165 Nm). Raportul putere-greutate, de 166 CP/tona, il situeaza inaintea lui Elise (155 CP/tona) si chiar lui MR2 (128 CP/tona).
Ati putea spune ca, la un asemenea motor, vibratiile in cockpit sunt pe masura. Va inselati!… Caci, pentru a atenua din vibratiile vanosului propulsor, au fost montati doi arbori de echilibrare suplimentari. Si am simtit pe pielea noastra ce inseamna un automobil sport cu o greutate totala de 870 kg, care strapunge aerul precum un glont, acoperind plaja 0-100 km/h in circa 6 secunde.
Franarea se realizeaza pe discuri ventilate de dimensiuni mari (28,8 cm) care ii confera o buna stabilitate. Pentru un raspuns prompt la actionarea pedalei de frana, etrierul spate are doua pistonase Brembo, pe cand cel fata utilizeaza patru pistonase AP Racing. Suspensia este dubla, cu brate inegale si bara antiruliu pe puntea fata, iar partea de amortizare a fost asigurata de Bilstein. S-a optat pentru amortizoare mai putin rigide decat cele ale Lotus-ului Elise, deoarece Speedster se vrea un automobil sportiv cu o reala tendinta de citadin.
O alta remarca ar fi ca „fiara”lasa liber soferul sa isi etaleze maiestria; astfel, in lipsa sistemului de antipatinare, am observat un usor comportament supravirator la abordarea virajelor mai in forta. Se simte ca s-a lucrat la obtinerea unei puteri mari (90%) la o turatie joasa (1900 rpm), astfel ca Speedster nu necesita o retrogradare de doua trepte pentru atingerea maximului de putere. Si cum traseul ales de organizatori includea o portiune presarata cu serpentine, am reusit sa remarcam cum se inclesteaza in asfalt, fara a pierde foarte mult din agilitate. Micuta sportiva ne-a convins ca stie sa se „infiga”, sa devoreze virajele, iar in linie dreapta nu se lasa impresionata de roadsterele cu pretentii.
Sursa:www.autoshow.ro