Omul din spatele Altex

14 02. 2006, 14:17
Altex a început ca o afacere mica într-un oraș de provincie din România, în anul 1992. Paisprezece ani mai târziu, compania condusa și deținuta de Dan Ostahie a devenit liderul pietei de electronice, electrocasnice, IT&C și multimedia din România, cu vânzari de

Altex a început ca o afacere mica într-un oraș de provincie din România, în anul 1992. Paisprezece ani mai târziu, compania condusa și deținuta de Dan Ostahie a devenit liderul pietei de electronice, electrocasnice, IT&C și multimedia din România, cu vânzari de aproximativ 330 de milioane de euro la finele anului trecut.

Dupa o dezvoltare susținuta în ultimii ani, urmatorii pași vizeaza extinderea în țarile din regiune și probabil intrarea unui nou investitor în acționariatul Altex, pentru a susține dezvoltarea companiei pe piețele din regiune. Obiectivul este, dupa cum spune Dan Ostahie, „how to keep a successful story successful”.

Președintele Altex crede ca afacerea sa a ajuns în top pentru ca a crezut în piața româneasca și în capacitatea sa de a se dezvolta. In linii mari, acest lucru înseamna realizarea de investiții semnificative, în fiecare an, în extinderea rețelei de magazine, crearea de marci proprii (vezi Davio, Teletech și Cata) dar și în publicitate – oare cine nu a vazut reclamele cu „roboțelul ala mic, cu capul rotund” sau „halatul, cât e halatul?”.

Ostahie afirma ca explicația pentru investițiile mari rezida în încrederea în capacitatea pieței de a crește – a reason to believe. „Din 1996-97, când piața a aratat o anumita înghețare, am încercat sa conduc lucrurile într-un mod conservativ, dar înca profitabil pentru companie, astfel încât sa existe resurse de dezvoltare. Am crezut ca într-o Românie care merge catre comunitatea europeana, acest sector va avea ponderea lui, proporțional cu ce se întâmpla în celelalte țari”.

Astfel se explica un aparent paradox, faptul ca, deși a facut cele mai mari investiții și s-a îndatorat cel mai mult, Altex a avut cea mai mare rata a profitului dintre firmele de profil de pe piața.

„Investițiile au fost corect facute și au susținut creșterea organica a companiei. Creșterea de volum, însoțita de profitabilitate, demonstreaza ca este sustenabila, nu artificiala și asigura dezvoltarea anilor urmatori”.

Dan Ostahie spune ca Altex a adus tot timpul idei noi pentru a putea sa continue povestea de succes. Printre principalele decizii care au facut diferenta , se numara deschiderea de magazine cu suprafețe mari – Media Galaxy, dar și lansarea de noi categorii de produse.

„Anul 2003 a fost unul de boom, pentru noi a adus creșterea de trei ori a cifrei de afaceri.

Era clar ca pe aceasta direcție nu se putea crește mai mult Posibilitațile de creștere pe verticala erau limitate, așa ca am crescut pe orizontala. Dar creșterea pe orizontala, adica marirea suprafețelor, nu se putea face cu aceeași categorie de produse, așa ca ne-am gândit la categoria IT&C și mai departe la multimedia, muzica, film, divertisment, care au adus un plus de volum, dar în același timp au schimbat filosofia”, spune Ostahie.

In acest context, președintele Altex s-a vazut pus în situația de a lua ceea ce el considera cele mai importante decizii: crearea unui nou concept al magazinelor mari și alegerea unui nou brand, Media Galaxy, pentru aceste unitați.

„Dupa un an de creștere care a fost 2003, am crezut în continuare în capacitatea de creștere a pieței și aceasta creștere am vazut-o în cadrul unor categorii noi, produsele de IT, multimedia, GSM, în care noi tocmai pașeam, iar decizia cea mai dificila a fost de a ne desprinde de numele Altex și încrederea în capacitatea de a crea un brand nou, Media Galaxy. Faptul ca am decis sa cream un nou brand s-a dovedit o decizie înțeleapta pentru acea perioada, oarecum riscanta, dar curajoasa, ale carei roade le-am cules mai târziu” apreciaza Ostahie.El crede însa ca și aceasta direcție de dezvoltare are limite. Altex și-a propus inițial sa deschida câte patru magazine Media Galaxy pe an și este în grafic, cu 8 centre la sfârșitul anului 2005 și 12 vizate pentru finele lui 2006. Dan Ostahie crede ca piața româneasca mai poate accepta înca 25.

De asemenea, când Banca Naționala a României a limitat creșterea creditelor cu norme de creditare, piața a cunoscut o scadere, în lunile septembrie și octombrie 2005. Atunci Altex a venit cu un nou produs, Bonus Card, care a încurajat vânzarile în numerar. „Componenta de cash deși mica, era în creștere, și am ajutat-o pe un trend crescator, nu pe unul descrescator. E importanta atitudinea atenta, luarea direcțieia corecte a pieței”, spune Dan Ostahie.

Revista „Chief Executive”