Obezitatea și fast-food-ul
Principala cauza a obezitații este aportul alimentar în exces caracteristic lumii dezvoltate, caruia i se suprapune o ardere a caloriilor din ce în ce mai redusa în viața de zi cu zi.
Una dintre principalele cauze ale alimentației excesive o constituie restaurantele fast-food. A devenit o certitudine faptul ca acest tip de restaurante ofera alimente care sunt responsabile pentru cea de-a doua cauza a mortalitații în lume, și anume obezitatea.
Produsele de tip fast-food nu sunt proaspete, așa cum am fi tentați sa credem la prima vedere. Nimeni nu sta sa curețe cartofii în spatele tejghelei și nici puiul sau vițelul nu sunt taiate pe loc. Înainte de a ajunge pe masa în fața noastra, alimentele sunt dezhidratate, congelate sau îmbuteliate (pentru a parea cât mai proaspete), procese care scad atât valorile nutritive cât și gustul natural al mâncarurilor. Și totuși, produsele au un gust aparte, pe care nu îl gasim nici în mâncarea preparata acasa, nici la alte alimente. Acest gust este asigurat prin aportul de arome alimentare, care daca nu dauneaza în momentul ingerarii lor, devin extrem de periculoase în timp, ducând în timp, la obezitatate.
Întrebarea care apare este, cum poate aceasta mâncare, care arata foarte bine, sa dauneze organismului. În spatele aspectului apetisant al acestor alimente, se ascunde însa o întreaga poveste. Dezhidratarea și congelarea alimentelor le schimba culoarea lor inițiala, iar datorita coloranților, aceste alimente capata o culoare care este chiar mai apetisanta decât în realitate. S-a dovedit ca acești coloranți afecteaza digestia, iar copiilor le provoaca o stare de agitație și pot duce la incapacitate de concentrare. Din pacate, lista neagra a efectelor produselor de tip fast-food nu se oprește aici. Aromele alimentare, folosite pe scara larga în prepararea alimentelor servite în fast-food-uri, sunt considerate de specialiști ca fiind cancerigene, fiind responsabile pentru leziunile cerebrale, pentru tulburarile de vedere și provoacarea infarcturilor și a depresiilor.
Ce masuri trebuie luate pentru a preveni aceasta boala a societații moderne? Este binecunoscut faptul ca advertisingul și media din România nu fac înca pașii necesari pentru atacarea problemei obezitații, în ciuda faptului evident ca obezitatea este un pericol public. În Statele Unite, companiile din sectorul alimentar au reacționat, deja, la presiuni similare, retragând de pe posturile TV sau radio anumite spoturi publicitare și modificând conținutul reclamelor pentru a reduce gradul de adresare a acestora catre copii.
Pâna de curând, Europa considera obezitatea ca fiind „o problema a americanilor”, însa la ora actuala prin creșterea alarmanta a numarului de europeni supraponderali, vorbim acum de „o problema europeana”. În acest caz, ce ne ramâne de facut? În primul rând este necesara o schimbare a comportamentului alimentar. În al doilea rând, trebuie sa conștientizam ca obezitatea este o boala, o boala care creaza traume psihice și probleme de adaptare, care da handicapuri fizice și sociale, care se agraveaza și da naștere altor boli, dar care poate fi tratata la rândul ei.