O parte din coloana sonora a filmului „Patimile lui Hristos” a fost înregistrata de corul Filarmonicii „Transilvania”, muzicienii clujeni fiind descoperiți de compozitorul canadian Jack Lenz, care s-a ocupat inițial de coloana sonora a filmului, informeaza „Ziarul Clujeanului”.
Pe genericul celei mai mediatizate producții cinematografice a momentului, „Patimile lui Hristos”, se afla și Corul Filarmonicii „Transilvania” din Cluj.
Muzicienii au fost descoperiți în mai 2001, cînd Corul Filarmonicii clujene a concertat la Haifa, alaturi de orchestra simfonica din localitate. Jack Lenz cutreiera Orientul Mijlociu sa înregistreze muzica tradiționala din acele locuri pentru proiectul coloanei sonore a filmului lui Gibson. El a fost prezent și la spectacolul susținut de clujeni, cînd i-a remarcat și le-a și propus sa colaboreze.
În 2002, Lenz a venit la Cluj, unde a înregistrat o serie de aranjamente și compoziții muzicale realizate de el. Înregistrarile au fost facute în biserica reformata de pe strada Kogalniceanu, recunoscuta pentru acustica foarte buna, și în sala festiva de la Liceul teoretic „Bathory Istvan”.
„Deși au fost facute cu titlul de proba, au reușit atît de bine, încît nu a mai trebuit o înregistrare ulterioara, într-un studio profesional”, spune Adrian Pop, consilier artistic al Filarmonicii clujene.
„Compozitorul Jack Lenz a adus cu el o serie de partituri, inclusiv cîteva melodii proprii. Pe lînga bucațile muzicale, am interpretat și cîteva efecte sonore vocalizate, cum ar fi fîșîitul frunzelor sau bataia vîntului”, își amintește soprana Carmen Sabau, membra în Corul Filarmonicii.
Pe parcursul filmarii „Patimilor…”, Gibson a renunțat la serviciile lui Lenz, dar noul responsabil al coloanei sonore a pelicului a pastrat o parte din înregistrari, printre care și pe cele cu Filarmonica din Cluj. Astfel, fragmentele corale „a cappella” (interpretate fara orchestra) realizate de clujeni au ajuns în varianta finala a filmului.
Cu toate ca sînt apreciați în întreaga lume, muzicienii Filarmonicii au probleme acasa. Anul trecut, Filarmonica nu a putut concerta în Sala Auditorium Maximum a Colegiului Academic (fosta Casa a Universitarilor), pentru ca suma solicitata de Universitatea „Babeș- Bolyai” (UBB), proprietarul spațiului, a fost prea mare.
În acest an însa, directorul Filarmonicii, Denisa Piteiu, a obținut un acord de principiu din partea noului rector al UBB, Nicolae Bocșan. Mai mult, Consiliul Local Cluj a alocat suma necesara pentru chiria salii în discuție, astfel încît concertele Filarmonicii în acest spațiu ar fi urmat sa fie reluate în 29 martie.
Ulterior, muzicienii au primit o notificare de la Direcția Generala Administrativa a UBB, în care se arata ca depozitarea recuzitei și a pianului împiedica desfașurarea activitaților ulterioare și ca Universitatea nu dispune de un alt spațiu liber pentru a da curs soclicitarii Filarmonicii.
„În acordul avut cu rectorul Nicolae Bocșan nu se specifica nimic despre recuzita și pian. Am solicitat rectorului și Senatului Universitații sa se gaseasca o soluție pentru ca pianul sa ramîna pe scena, fara sa deranjeze, cum s-a întîmplat zeci de ani, cîndFilarmonica a concertat în aceasta sala”, a declarat directorul Filarmonicii, Denisa Piteiu.
Ea adauga ca instituția are în patrimoniu un singur pian, destul de vechi, care, în cazul unor mutari repetate, nu numai ca s-ar dezacorda, dar ar putea deveni inutilizabil.
Purtatorul de cuvînt al UBB, Catalin Baba, considera ca aceasta problema nu poate fi rezolvata decît cu acordul Direcției Administrative. „Așa cum a fost preluata sala, așa trebuie și predata. UBB nu refuza închirierea salii respective, la tariful stabilit, de 6 milioane de lei plus TVA pentru o ora, indiferent cine ar solicita acest serviciu”, a spus Baba.
Mediafax