O noua generație de creatori americani trebuie sa demonstreze, cu ocazia Saptamînii modei pentru sezonul toamna/iarna 2005, care a început vineri la New York, ca pot veni cu idei care sa faca fața imperativelor comerciale nemiloase ale modei de peste Ocean, transmite AFP.
Printre cele 140 de prezentari și defilari care vor avea loc pîna în 11 februarie se vor regasi nume mari ale modei americane, precum Calvin Klein, Michael Kors, Narciso Rodriguez, Donna Karan, Oscar de la Renta sau Marc Jacobs, dar și un numar mare de tinere talente.
Zac Posen, 24 de ani, și cei doi creatori ai casei Proenza Schouler, Jack McCollough și Lazaro Hernandez, amîndoi în vîrsta de 26 ani, au ajuns în trei ani la rangul de adevarate valori ale design-ului vestimentar.
Pe lînga aceștia, o serie întreaga de tineri s-au facut cunoscuți și își confirma talentul în fiecare sezon: Doo.ri, Peter Som, Derek Lam și Behnaz Sarafpour.
Toți au ceva în comun: sînt apreciați de Anna Wintour, redactorul șef al ediției americane a revistei Vogue, ceea ce în industria modei echivaleaza cu un pașaport spre glorie.
„Zac Posen, Proenza Schouler, Behnaz Sarafpour, Peter Som și Derek Lam reprezinta cu adevarat noua generație a creatorilor americani”, apreciaza Peter Arnold, director al Council of Fashion Designers of America (CFDA), principala asociație pentru promovarea modei americane.
Aceasta noua generație avanseaza puțin cîte puțin pentru a lua locul creatorilor emblematici, precum Calvin Klein, Bill Blass și Geoffrey Beene.
Dar daca tinerele talente și noile nume domina din ce în ce mai mult Saptamîna modei de la New York, succesul lor este uneori efemer.
La Paris, creatori ca Jean-Paul Gaultier, Yohji Yamamoto, Comme des garçons, Ann Demeulemeester, Alexander McQueen, Dries Van Noten, Hussein Chalayan sau Viktor and Rolf, pentru a nu aminti decît cîteva nume, sînt preferații scenei de ani de zile, chiar de decenii.
„La New York sînt mai multe oportunitați de a te face cunoscut, dar ai mai puțin timp pentru a-ți demonstra calitațile”, este de parere Peter Arnold.
„Oamenii sînt în cautarea ultimului racnet. Cineva ca Zac Posen, care este cunoscut de trei ani, este deja istorie”, explica Arnold.
Și un creator ca Miguel Adrover, apreciat acum cinci ani drept noul Mesia al modei americane, a fost obligat sa-și închida afacerea acum cîteva luni pentru ca și-a pierdut principalul investitor.
Peter Arnold subliniaza ca talentul nu ajunge pentru ca afacerea sa dureze. Trebuie sa știi sa te înconjori de parteneri comerciali abili și sa preferi o creștere progresiva în loc de prezentari spectaculoase care rareori genereaza vînzari pe masura investiției.
Arnold spune, de asemenea, ca vremea multinaționalelor care aduc miliarde de dolari, precum Donna Karan sau Calvin Klein, a trecut. „Cumparatorii au devenit mai sofisticați. Nu mai cumpara orice numai pentru eticheta Calvin Klein, ei amesteca stilurile”, a adaugat el.
Mediafax