|
|
Numarul hipermarketurilor de pe piata se va dubla in 2007, ajungand pana la 64 la sfarsitul anului viitor, fata de 38 in prezent, dintre care jumatate insa vor fi de dimensiuni mici. Ca ritm de dezvoltare, cel mai prolific an pentru hipermarketuri va ramane 2006, care a inceput cu 10 hipermarketuri si a incheiat cu un numar de patru ori mai mare.
Lupta pe segmentul hipermarketurilor s-a accentuat odata cu intrarea in acest an a trei mari companii internationale, Auchan (Franta), Real (Germania) si Spar (Germania), care au adus si noi formate de magazine de acest tip.
Magazinele de tip hipermarket de pe piata variaza ca suprafata de vanzare intre 3.000 si 16.000 de metri patrati, ceea ce determina marimea ofertei de produse.
Reteaua Spar a deschis recent un magazin de tip hipermarket de 3.000 de metri patrati suprafata de vanzare, care este in prezent cea mai mica unitate de acest tip de pe piata. La polul opus, compania franceza Auchan, intrata in acest an in Romania, dezvolta o retea de hipermarketuri de mari dimensiuni, intre 10.000 si 16.000 de metri patrati suprafata de vanzare, cu politica de discount. Conceptul de hipermarket-discounter a fost adus pe piata locala anul trecut de germanii de la Kaufland, care construiesc magazine intre 3.000 si 5.000 de metri patrati suprafata de vanzare.
Si hipermarketurile Real sunt de dimensiuni mai mici, de aproximativ 6.000 de metri patrati suprafata de vanzare. „Lupta pe segmentul hipermarketurilor acum se da”, declara Adriana Pita, PR manager al Real Hypermarket Romania, motivand ritmul accelerat al extinderii retelei pe piata romaneasca.
Divizia de hipermarketuri a grupului german Metro – Real – este cea mai dinamica retea de profil de pe piata, inregistrand un ritm de 8 unitati deschise in mai putin de un an de la intrarea in Romania.
„Odata cu intensificarea concurentei pe segmentul hipermarketurilor, marimea magazinelor va conta tot mai mult”, afirma Adriana Pita.
O suprafata de vanzare prea mare va risca sa ramana partial pustie in urmatorii ani, odata cu diminuarea fluxului de vizitatori cauzata de concurenta. Astfel se explica formatele de hipermarketuri tot mai mici dezvoltate in ultima perioada pe piata locala.
„Nu vom deschide hipermarketuri sub 6.000 de metri patrati, pentru ca ar trebui sa ne diminuam oferta de produse, ceea ce inseamna un compromis pentru noi”, adauga Adriana Pita.
Elementul primordial ramane insa gasirea locatiei potrivite pentru magazine.
„Gasirea locatiei este elementul cel mai important pentru extinderea unei retele de retail”, apreciaza Gunter Grieb, directorul general al Kaufland Romania. Majoritatea terenurilor pe care au fost construite hipermarketuri Kaufland au fost achizitionate de companie in urma cu 2-3 ani, evitand astfel situatia din prezent de pe piata imobiliara, cand preturile terenurilor au explodat datorita cererii mari.
Locatiile vizate in prezent de Kaufland pe piata locala sunt centrele cartierelor sau zonele rezidentiale din orase cu peste 100.000 de locuitori, insa compania a anuntat ca ar putea cobori targetul la orase cu 50.000-60.000 de locuitori, slab acoperite inca de retele de retail.
„Elementele principale care influenteaza vanzarile unui hipermarket sunt – in ordinea importantei – locatia, pretul produselor, gama sau sortimentele articolelor si amenajarea interioara a magazinului”, considera Gunter Grieb.
„Dintre elementele care contribuie la succesul unui hipermarket, cele mai importante sunt: in primul rand locatia, aceasta insemnand populatia, veniturile, infrastructura de acces ; in al doilea rand mixul reprezentat de politica de preturi si de oferta de produse ; apoi serviciile specifice pe care un hipermarket le ofera clientilor, inclusiv modul in care clientul este tratat de personalul magazinului”, spune Regis Mougel, directorul general al Auchan Romania.
Grupul Auchan detine la nivel international atat hipermarketuri, cat si supermarketuri, dar a decis sa intre pe piata romaneasca doar cu magazinele de format mare. Populatia numeroasa a Romaniei si caracteristicile consumatorilor, specifice unei piete emergente (printre care deschiderea la nou), s-au numarat printre argumentele Auchan. Francezii vor ajunge anul viitor la o retea de 5 unitati in orase mari ale tarii, Bucuresti, Cluj-Napoca, Targu-Mures si Pitesti, prin investitii de aproximativ 40 mil. euro pentru fiecare magazin nou.
La randul sau, directorul general al retelei Carrefour subliniaza importanta amplasarii unui magazin.
„Carrefour Orhideea ramane cel mai vizitat magazin al retelei Carrefour din Europa, datorita locatiei foarte bune”, declara Jacobo Caller Celestino, directorul general al companiei Carrefour Romania. Centrul comercial Orhideea este amplasat in cartierul Grozavesti, la mica distanta de centrul orasului, locatie atipica pentru un magazin de tip hipermarket.
In Bucuresti, primii doi operatori de hipermarketuri au atacat intai periferia orasului, pentru a se indrepta apoi spre cartierele aglomerate din interior. Reteaua franceza Cora care detine unitati de dimensiuni mari (9.000 – 15.000 de metri patrati suprafata de vanzare) a deschis primul magazin aproape de iesirea din Capitala, in anul 2003, iar doi ani mai tarziu a inaugurat Cora Lujerului, situat la intersectia a trei cartiere mari din Bucuresti.
Operatorii isi cauta in continuare locatii in interiorul oraselor, mergand pe parteneriate cu centre comerciale in curs de dezvoltare pe piata din Bucuresti si din provincie.
„Hipermarketurile vor deveni ancore puternice pentru dezvoltarea parcurilor comerciale”, a declarat anterior Luiza Moraru, Retail Manager la Eurisko.
Retelele de magazine mari au preferat pana acum sa se dezvolte independent, insa acest lucru se va schimba odata cu dezvoltarea centrelor comerciale de dimensiuni mari anuntate pentru urmatorii ani. In plus, terenurile sunt tot mai greu de gasit si la preturi mari, comparabile cu cele de pe pietele mai dezvoltate din Vest, astfel incat inchirierea locatiilor va fi o strategie adoptata tot mai mult in extinderea retelelor de retail pe piata locala. Magazinele de tip hipermarket au intrat puternic pe piata din provincie, anul trecut, astfel incat orasele mari din tara (in afara Capitalei) au ajuns sa detina in prezent o pondere de 50% din numarul total al hypermarketurilor, fata de 20% in urma cu un an, potrivit datelor de la companii de cercetare.
Hipermarketurile vor fi cel mai important canal al comertului modern anul viitor, cand vor atinge o cota de 17% din retailul de bunuri de larg consum, potrivit estimarilor companiei de cercetare MEMRB Romania Retail Tracking Services.
Noile intrari din piata, dar si extinderea retelelor deja prezente vor duce numarul hipermarketurilor la 38 de unitati la sfarsitul anului, din care 18 reprezinta magazine cu suprafete de vanzare intre 3.000 si 5.000 de metri patrati. Majoritatea operatorilor de hipermarketuri isi vor continua extinderea in teritoriu, astfel incat pe piata vor fi 64 de magazine de acest tip la sfarsitul anului viitor, din care jumatate vor avea suprafete de vanzare mai mici de 5.000 de metri patrati.
Orasul Bucuresti, cu 9 hipermarketuri deschise pana in prezent, va fi vizat in continuare de toti operatorii de profil, potrivit anunturilor acestora. Numarul mare al locuitorilor Capitalei, veniturile peste media tarii si proiectele ample de noi centre comerciale ale dezvoltatorilor imobiliari in Bucuresti reprezinta atractia retailerilor de pe segmentul hipermarketurilor.
Consumatorii din Capitala vor mai multe hipermarketuri si spera ca intensificarea concurentei va duce la scaderea preturilor in magazine, se arata intr-un studiu realizat de compania MedNet Marketing Research Center.
Cei cu venituri mici si medii vor ca noile hipermarketuri sa fie cat mai aproape de casa sau in zona in care locuiesc, iar cei cu venituri mari prefera ca aceste magazine sa fie construite la periferie, pentru a decongestiona traficul din Bucuresti, mai precizeaza studiul. Alte exigente ale consumatorilor din Capitala referitoare la viitoarele hipermarketuri sunt orarul non-stop, parcari acoperite si o varietate mai mare de produse dietetice, potrivit aceleiasi cercetari de piata.
Unde ajung in 2007?
* Carrefour ajunge la 10 magazine, fata de 7 in acest an
* Pic isi dubleaza reteaua, la 4 unitati
* Kaufland mai deschide 10 magazine, ajunge la 27 de unitati
* Spar ajunge la 5 unitati, fata de numai un magazin in acest an
* Real continua expansiunea accelerata si deschide alte 7 magazine, ajungand la 15 unitati
Odata cu intensificarea concurentei pe segmentul hipermarketurilor, marimea magazinelor va conta tot mai mult.
Mihaela Popescu
Ziarul Financiar