V-ati gandit vreodata ca mai bine ramaneati mici, fara griji, pusi mereu pe sotii? Daca da, atunci Renault va recomanda un Modus. Adica o masina care se lanseaza sub sloganul „De ce sa te faci mare?” Mai exact, un monovolum nonconformist, inovator, dar si cu unele performante mai modeste.
Actiunea se petrece intr-o firma. La un moment dat soseste cineva intr-o sala cu o multime aflata in plina sedinta. Ii sopteste ceva la ureche celui de la microfon, iar acesta iese precipitat, fara sa spuna vreun cuvant. In drumul sau catre lift, alti oameni devin agitati dupa ce se uita pe fereastra. Acestia incep un fel de miscare browniana si toti dau iama in parcare pentru a-si muta masina. Este o agitatie de neimaginat, iar toate masinile sunt – ati ghicit – Modus. Intr-un final apoteotic, doua Modus nu gasesc loc in parcarea respectiva, iar actiunea se incheie cu afirmatia „ai pierdut” adresata unuia dintre personaje.
Ce-i cu toata aceasta nebunie? Este spotul tv cu care se va lansa Modus! Pentru ca noi nu am inteles nimic, am apelat la specialistii Renault, care ne-au oferit cheia. Mai tineti minte jocul „vaporasele”? Daca nici acum nu ati inteles, mergem la episodul doi, reclama pe internet. Un tip sterge bine usa de sticla de la gradina pentru a fi cat mai transparenta. O inchide, se asaza comod in fotoliu si isi fluiera cainele. Acesta da buzna in casa, dar inevitabil se loveste cu botul in usa, spre deliciul stapanului sau. Morala? De ce sa cresti mare!? Daca vi se pare ca este o instigare la violenta impotriva animalelor de casa, incheiem ciclul cu ultimul ad: o mana se joaca cu o macheta de Modus pe un birou luxos. Micutele cauciucuri scartaie. Imaginea se mareste si-l descoperim pe cel care se joaca: Louis Schweitzer insusi, presedintele Renault! Daca mai vreti sa intelegeti Modus, atunci sa parasim campania media vizuala si sa luam la bani marunti masina.
Renault a vandut peste 19,3 milioane de masini in ceva mai mult de 30 de ani, de cand a facut Renault 5. Ne referim la segmentul A B, adica una din cele mai mari piete ale Europei; numai anul trecut a insumat peste 5 milioane de unitati. Clio si Twingo sunt doua reusite, dar constructorul francez a dorit sa-si arate valoarea intr-un domeniu in care a facut epoca: monovolumele. Espace ramane invincibil, iar Scenic se vinde atat de bine incat pe unele piete a depasit chiar MEgane. Modus este fratele mai mic, o masina dezvoltata pe platforma B a aliantei, din care se mai „trage” si Logan. Este – de altfel – si baza pentru viitorul Clio. Modus nu este insa primul monovolum din clasa. Chiar Renault recunoaste Honda Jazz, Opel Meriva si Fiat Idea drept concurenti directi, lansati de ceva vreme. Si, adaugam noi, destul de interesanti.
Dl Modus – in franceza este de genul masculin – vine cu un look interesant, indraznet, in stilul casei. „Este o masina care, privita din fata, rade la tine”, dupa cum afirma Patriq Le Quemont, intr-un interviu exclusiv acordat AUTOSHOW cu ocazia Mondialului de la Paris. Este un automobil inalt, nu foarte lung (doar 3,79 m), nu prea lat (1,37 m), dar suficient de inalt pentru a crea spatiu la cap chiar si pentru baschetbalisti. Daca este sa vorbim de spatiu interior, avem o mare bucurie. Pentru ca exista, slava domnului Le Quemont, destul loc sa respiri si sa privesti peisajul – o suprafata totala vitrata de 3,5 mp. Avem si doua sun-roof-uri impresionante, chiar daca acoperisul panoramic folosit de Peugeot este mai spectaculos.
In schimb, Modus a dorit sa fie spectaculos la alte capitole. Hayonul portbagajului are o dubla deschidere. La cea normala se adauga si optiunea de a deschide o parte din hayon, prin rabatere de sus in jos la un unghi maxim de 52 grade. Renault sustine ca solutia aleasa nu este doar originala, dar si foarte folositoare atunci cand parchezi masina bara la bara. Ceilalti constructori – inclusiv Renault la Megane break – au optat pentru deschiderea separata a lunetei. Dar pentru Modus, solutia nu a fost buna pentru ca aerul – fie incalzit iarna, fie racit vara – ar fi plecat afara la deschiderea lunetei si pentru copiii de pe bancheta din spate ar fi insemnat primul semn de raceala. Mai mult, specialistii francezi sustin ca este mai practica aceasta solutie, unghiul ales fiind cel optim. Pe noi nu ne-a convins, dar vanzarile vor dovedi daca Renault si-a facut bine temele. Oricum, aceasta trapa a hayonului nu este in standard decat de la pachetul Confort in sus. Renault pastreaza sistemul cu 4 pachete de echipare – Pack, Confort, Confort Pack Clim si Luxe, cu patru dotari: Authentique, Expression, Dynamique si Privilege.
La capitolul inovatii trebuie trecuta si bancheta din spate, dotare standard de la cel mai mic nivel posibil. Se poate trece foarte usor de la doua locuri la trei. La doua locuri, isi fac aparitia si doi suporti pentru pahare. Toata bancheta este culisabila fata – spate 17 cm, dupa o idee lansata de Twingo, cu multi ani in urma, dar preluata de multa lume in industrie pentru masinile mici. Astfel, portbagajul se poate mari substantial, dar se micsoreaza dramatic spatiul pentru pasagerii din spate. Ai bagaje mici – la minim capacitatea portbagajului nu trece de 200 litri, dupa metoda VDA – atunci ai spatiu pentru pasagerii din spate, care este mai mare, chiar la nivelul ScEnic-ului. Renault recunoaste: este un compromis! Dar si flexibilitate, in functie de nevoi. Este la fel de clar insa ca nu avem un portbagaj prea mare oricum, aceasta fiind una din criticile majore asupra masinii, chiar si pentru nationalista presa franceza.
Daca vreti – la schimb – Modus este plin de spatii de depozitare mai peste tot, de la usi si pana in podea. Calitatea materialelor folosite la interior este foarte buna, Le Quemont insistand asupra indicatorului „calitate perceputa”, ce se situeaza la cote foarte inalte pentru un automobil din segmentul B.
Modus are si pretentii high-tech. Avem faruri adaptive care maresc vizibilitatea la 71 m (faza scurta) dupa 50 km/h, reducand lungimea spotului de lumina la viteze mici, o treaba buna in traficul urban. Pe serpentine se aprinde un spot ce lumineaza colturile – o solutie cat se poate de originala, diferita de a altor producatori. Si oricum, acest tip de faruri este intalnit la masinile premium! Franele sunt eficiente, iar nivelul de securitate a fost dovedit la 5 stele, dupa crash-ul EuroNCAP. Acum, Renault are 6 masini de 5 stele, o performanta neegalata de nici un alt producator mondial. In fine, nivelul de zgomot nu trece de 71 dB, care poate sa conteze atunci cand ai de facut drumuri lungi. Si – pour la bon bouche – GPS Carminat system!
Dar poate Modus sa faca drumuri lungi? Din pacate, Modus nu are motoare care sa entuziasmeze. Noi am condus 1,5 dCi de 80 CP si ne-a venit greu sa credem ca am avea cu noi o asemenea herghelie. Nici versiunea de top pe benzina 1,6 l de 113 CP nu ne-a impresionat, poate mai ales din pricina unei cutii automate pe care va sfatuim – de-a dreptul – sa o evitati cu desavarsire! Cutia manuala in 5 trepte este cu mult peste si devine singura optiune viabila. Am condus si versiunea 1,2 l de 75 CP si trebuie sa recunoastem ca pentru o masina de aproape 1,2 tone, propulsorul este mai mult decat modest. Daca vi se arata in cale vreun deal, nu faceti greseala sa depasiti ca nu se stie daca apucati. Noi am reusit sa depasim pe drumurile serpuite lusitane un tractor si nu am facut-o fara efort…
Tinuta de drum este corecta. Desi masina este inalta, nu am remarcat acele balansari pe care le notam la Logan. Sta bine in curbe dar – este adevarat – nici nu am atacat virajele stranse cu viteze prea mari, pentru simplul motiv ca nu este o masina cu vreo veleitate sportiva. Asta nu inseamna ca nu poate lua – gratie noului sistem Velo Fix – doua biciclete cu care sa te duci sa faci ciclism sau trakking. Pana acolo, mergi catinel insa!
Fara indoiala, Modus este un automobil simpatic facut – mai ales – pentru traficul din oras. Nu are acceleleratii menite sa te faca sa tresari, dar se poate parca usor. Ruleaza frumos si poate fi chiar fun daca intri in pielea personajelor din reclama tv. Insa daca visati la altceva, este bine sa va orientati catre alte modele. Ca linie generala, constructorul afirma ca pretul este mai mare cu 4% fata de versiunea similara Clio. Spre exemplu, pretul in Franta pleaca de la 12.650 euro si ajunge la 17.800 euro.
Daca vreti sa beneficiati de cele cateva inovatii Modus, atunci aveti de platit. Cam piperat in opinia noastra, facandu-te foarte serios sa te gandesti daca nu ar fi de luat in calcul si un ScEnic. Asa ca ramane la latitudinea dumneavoastra sa aflati daca Modus rade la dvs. sau de dvs.! Aveti timp de studiu pana in prima parte a anului viitor, cand se va lansa pe piata noastra.