Nu stam prea bine cu accesul la Internet

Apropo.ro / 27.01.2004, 11:15
Nu stam prea bine cu accesul la Internet
România s-a situat, anul trecut, pe locul 41 dintr-un total de 60 de state evaluate de Economist Intelligence Unit (EIU) dupa gradul de dezvoltare și utilizare a serviciilor electronice, fiind precedata în clasament de Africa de Sud și urmata de Venezuela.

România s-a situat, anul trecut, pe locul 41 dintr-un total de 60 de state evaluate de Economist Intelligence Unit (EIU) dupa gradul de dezvoltare și utilizare a serviciilor electronice, fiind precedata în clasament de Africa de Sud și urmata de Venezuela.

Criteriul utilizat la realizarea acestei ierarhii – e-learning readiness – indica, potrivit autorilor studiului, capacitatea unei țari de a produce, utiliza și extinde abilitați de învațare prin intermediul Internetului, atît formale, cît și informale, la locul de munca, în școala, în cadrul guvernului, dar și în societate în general.

Analiștii EIU au conferit fiecarei țari avute în vedere un punctaj, totalul realizat de România fiind de 4,91 puncte.

Prima clasata – Suedia – a obținut 8,42 puncte (dintr-un maxim de 10 puncte), în vreme ce ocupanta ultimului loc – Nigeria – a primit un punctaj de 2,82.

În afara Suediei, primele zece poziții au fost adjudecate de Canada, SUA, Finlanda, Coreea de Sud, Singapore, Danemarca, Marea Britanie, Norvegia și Elveția, în aceasta ordine.

Din rîndul statelor candidate la Uniunea Europeana, Cehia este cel mai sus clasata, pe locul 29, cu 6,11 puncte, urmata imediat pe locul 30 de Ungaria. Polonia se regasește pe poziția 33, Slovacia pe 35, iar Bulgaria pe 39.

Fiecare dintre aceste țari a fost evaluata dupa 150 de criterii calitative și cantitative, reprezentînd componentele a patru categorii – guvern, industrie, educație și societate. Dintre acestea, România s-a clasat cel mai bine la categoria industrie, respectiv pe locul 35, cu un punctaj de 5,26, ceea ce a situat-o la egalitate cu Mexicul.

Poziționarea cea mai joasa – locul 43 – a înregistrat-o la categoriile educație și guvern, cu 4,63, respectiv 5 puncte. La categoria societate, România a ocupat poziția 42, cu 4,43 puncte.

În punctajul total, educația, guvernul și societatea au avut o pondere de cîte 20%, iar industria de 40%.

Reprezentanții EIU atrag atenția asupra faptului ca, deși majoritatea factorilor care au condus la ierarhizarea statelor se afla în strînsa legatura cu dezvoltarea economica, bunastarea nu este singurul element determinant. De altfel, cele mai importante trei economii ale lumii – Statele Unite, Japonia și Germania – au ocupat în acest clasament locurile 3, 17 și 23.

Majoritatea datelor calitative aparțin Economist Intelligence Unit și Pyramid Research, dar provin și de la UNESCO, Banca Mondiala și alte organizații publice și private. Studiul a fost realizat în colaborare cu IBM Learning Solutions.

„Vechiul sistem, cu un profesor și 30 de elevi într-o sala de cursuri, este pe cale de dispariție pe masura ce devenim mai preocupați de studiul individual”, a afirmat Kersti Hjertqvist, reprezentantul unui centru IT din Stockholm.

Pe de alta parte, firma de IDC estimeaza ca piața serviciilor de e-learning destinate sectorului corporatist se va dezvolta de la 6,6 miliarde de dolari în 2002 la 23,7 miliarde de dolari în 2006.

Mediafax Business/ IT