Pirelli sarbatoreste victoria lui Richard Burns in Campionatul Mondial de Raliuri prin lansarea lui Nero, mezinul celei mai faimoase familii de anvelope de ultra-inalta performanta
Cei mai inraiti fani ai cailor putere si ai vitezelor ametitoare au o noua sansa sa scoata tot ce pot din masinile lor. Trecute pe la tuning, fireste!
Pirelli devine tot mai mult o companie deopotriva impresionanta si imprevizibila. Calendarul Pirelli, este cel mai faimos din lume, un adevarat obiect de cult, desi nu are nici o poza cu vreo anvelopa. Toate campaniile de promovare de-a lungul anilor au afisat celebritati de talie mondiala – Sharon Stone, Carl Lewis sau Ronaldo – ce nu au neaparat vreo relevanta pentru industria de anvelope, dar care au lansat subtile trimiteri la ideea de control al puterii.
Lansarea ultimului model din atat de celebra familie P Zero – destinata masinilor ce au herghelii de cai putere si pot atinge usor 200, chiar 300 km/h si peste – intr-o tara atit de exotica cum este Africa de Sud este inca o dovada a non-conformismului unei corporatii ce „alearga” la nivel de ultra-inalta performanta fara nici o problema. Dincolo de partea tehnica, locatiile folosite de Pirelli – incluzand faimosul The Palace Hotel din Sun City, locul unde se desfasoara finala Miss World – pentru cei peste 300 de ziaristi din lumea intreaga, ramane un exemplu impresionant despre cat de bine poate fi organizat un eveniment.
Eu, ca roman, nu pot sa nu raman descumpanit vazand cum traditiile triburilor zulu, in fond populatii tribale ca acum sute de ani, sunt „vandute” pe bani multi, lasandu-i cu gura cascata, pe cei mai pretentiosi occidentali. Noua ne-au lipsit intotdeauna aceste abilitati, desi am avea destule de aratat.
Primul P Zero a fost lansat in 1987, pentru ca in ’94 sa devina Zero System, o marca inregistrata a grupului Pirelli. Acum doi ani s-a introdus P Zero Rosso, o anvelopa de cea mai inalta tehnologie, destinata sa echipeze anumite modele Porsche sau Ferrari. Pentru competitiile sportive exista P Zero Corsa, iar Scorpion Zero defineste cea mai capabila anvelopa pentru off-road.
Nero este destinata pietei after-market si „inlocuieste, practic, P 7000” dupa cum ne declara Peter Tyson, bossul presei la Pirelli Tyres. Constructorul italian spune ca piata masinilor cu echipare sportiva este in crestere. Nero se adreseaza, in primul rand, masinilor care au „suferit” un tuning mai usor sau chiar celor care sunt „tunate” cat se poate. In functie de specificatie, noul P Zero Nero poate merge pina la viteze maxime de 340 km/h! Este o anvelopa cu talon mic, ce inglobeaza experienta de 30 de ani a celui care a inventat acest model de anvelopa.
„O astfel de anvelopa nu este un exercitiu de look al masinii. Este vorba de aderenta maxima in curbe, franare optima in conditii extreme, o stabilitate mai mare la viteze foarte ridicate. Este vorba despre securitatea maxima a pasagerilor si placerea de a conduce fara nici o palpitatie la viteze ametitoare.” ne declara, in exclusivitate, Roberto Sangalli, cel care a inventat Nero.
Oricat ar parea de anormal la asemenea nivele de experienta si dotare tehnica si tehnologica, dar inceputurile dezvoltarii lui Nero, au fost catastrofale. „Cand am testat prima varianta de Nero, a fost o nenorocire. Erau mai multe caracteristici complet in afara cerintelor temei de proiectare. Nu am dormit multe nopti pentru a intelege unde am gresit. Am reluat cercetarile si dupa tot acest chin, avem un produs lider la nivel mondial” spunea Sangalli, cu alura unui om care a muncit enorm pentru a obtine rezultatul dorit.
Si pana la urma doar rezultatul conteaza. „Nero nu concureaza Rosso in nici un fel. Dar la Nero am reusit unele performante peste Rosso. In special pe ud, Nero este mai bun.” sustine Sangalli. Inginerul italian este onest si recunoaste ca Nero este mai slab decat Rosso in materie de zgomot, confort si rezistenta la rulare. Fata de P 7000 insa, Nero reuseste performante impresionante. Studiile efectuate de Pirelli arata cea mai spectaculoasa crestere – 20% – la manevrabilitatea pe suprafete ude. Mai mult decat remarcabil este si saltul realizat la capitolele acvaplanare, manevrabilitate pe drum uscat, franare pe uscat si ud, durabilitate si chiar „appeal”.
Ca sa intelegem mai bine cum au fost posibile aceste performante in raport cu o alta anvelopa considerata si azi lider mondial, tebuie sa intram in intimitatea tehnica a „obiectului”. P Zero Nero este o anvelopa cu un profil simetric dominat de 4 canale longitudinale pentru eliminarea apei dar cu blocuri semi-slick distribuite asimetric intre canalele longitudinale. Aceste blocuri realizeaza o treaba excelenta in materie de aderenta. Umerii laterali beneficiaza de acelasi „desen” pentru a spori performantele in curbe la viteze foarte mari.
Pirelli spune ca a folosit o combinatie de rasini, silica si negru de fum intr-o formula controlata farmaceutic pentru a obtine un material termoplastic superior. Asta inseamna ca deformatiile anvelopei la temperaturi mari si drum uscat sau drumuri ude la temperaturi joase sunt minime. S-au folosit centuri din nylon combinat cu otel conferind o foarte buna rigiditate a peretilor laterali.
Cheia succesului este o amprenta – contactul dintre anvelopa si sosea – cu o distributie uniforma de presiuni indiferent de „violenta” cu care este atacata o curba. Prin rigiditatea mai mare a anvelopei, puterea motorului este transmisa mai repede si mai bine la sol, crescand performantele masinii si – mai ales – senzatiile celui de la volan!
In Africa de Sud am efectuat o serie de teste pentru a vedea care sunt performantele noii anvelope. Daca la condusul la viteza mare pe uscat nu mai exista vreun dubiu, testele pe ud sunt cele mai lamuritoare. Am mers cu un Ford Mondeo pe o curba continua cu o raza de 100 m, avand de trecut o portiune de 10 m „invadata” de un film de 1 cm de apa. Specialistii de la Pirelli spun ca o asemenea grosime a filmului de apa este un caz extrem, uzual fiind pana la 3 mm.
Se vede ca specialistii italieni nu au vazut prea multe la viata lor… Am condus Fordul cu viteze ce au crescut treptat de la 50 km/h pana spre 100 km/h. Pina la 65 km/h masina pastreaza traiectoria, acvaplanarea fiind inexistenta. La 75 km/h avem o pierdere a aderentei de 50-60%, masina iesind de pe traiectoria circulara. La 95 km/h ne intalnim doar cu acvaplanare, aderenta dispare iar automobilul iese complet de pe traiectorie.
Asta se poate traduce in trafic prin intrarea pe cealalta banda si chiar iesirea de pe drum. Pilotii de incercari Pirelli insista ca cifrele prezentate sunt valabile in cazul specific al testului efectuat. In practica, intervine nu numai filmul de apa de pe strada dar si gradul de uzura a pneurilor. Oricum, o comparatie cu P 7000 arata ca aceleasi fenomene apareau la viteze cam cu 10-12 km/h mai putin. Daca ar fi sa facem testul cu alte anvelope, „am avea surprize chiar dureroase” ne declara mucalit unul dintre pilotii de incercare.
Pentru a intelege mai bine care este realitatea, l-am rugat pe faimosul pilot german Walter Rohrl sa ne spuna cat de „adevarate” sunt aceste anvelope din familia P Zero. „Cel mai bun este P Zero Rosso, chiar in fata modelelor similare de la Michelin, Conti sau altii. Noi la Porsche cand facem teste, intotdeauna preferam anvelopele Pirelli. Si asta in conditiile in care Porsche a incheiat un parteneriat cu Michelin!” a precizat pentru AUTOSHOW, Rohrl, omul care testeaza prototipuri de zeci de ani, cel care a introdus bolidul Porsche GT la Salonul de la Paris din 2000 si care se afla in drum spre Suedia unde se realizau ultimele teste cu Porsche Cayenne.
„Este cu adevarat un Porsche. De la A la Z. Veti vedea.” a adaugat Rohrl, in fata neincrederii noastre ca un SUV poate mentine aceeasi „substanta” ce a consolidat imaginea lui Porsche in zeci de ani.
Piata europeana (51% din consumul mondial) a anvelopelor UHP (Ultra High Performance) a crescut spectaculos de la 2 mil bucati vandute in 1997 la 5 mil in 2001 iar prognozele vorbesc de 7 mil in 2003. P Zero Nero va fi livrat in aprilie in 18 dimensiuni la care se vor adauga alte 29 in decembrie, acoperind o gama larga de la 16″ la uriasul 20″ cu specificatie ZR (cunoscatorii stiu ce inseamna, dar noi traducem pentru toata lumea: aprobare legala pentru 340 km/h viteza maxima; pentru cine are cu ce si mai ales unde!).
Iata cum intelege Pirelli sa sarbatoreasca un titlu mondial in raliuri. La oamenii capabili pana si nemtii trag, ca sa parafrazam un proverb romanesc.
Sursa: www.autoshow.ro