Noutati editoriale la Polirom (10-16 septembrie)
Capitalism de cumetrie
Dumitru Tepeneag
„Articolele au greutate deplina, de la coaja pina in miez. Scrise intr-un stil incisiv si reflexiv, te determina sa distingi intre forma si adresa umorului, ironiei, parodiei, pastisei. Teatrul operatiunilor de gindire si expresie ramine o trasatura constanta a acestor «texte» publicistice scris-rostite cu verva unui extrem-modernist intors la clasicii Creanga si, mai cu seama, Caragiale. Dintr-o postura privilegiata prin merite proprii, Tepeneag e «contra» ordinii puterii de orice fel. Isi trateaza subiectele – culturale, sociale, politice, morale – cu adevarat interesant si provocator. Spune, intr-un mod singular, nu doar lucrurilor, ci si persoanelor pe nume. Fireste, date fiind atributele morale si artistice ale scriitorului, este problematica identificarea cititorului – vizat si avizat – cu personalitatea sa literara si istorica. Procuror si avocat, intr-un recurs sine die, in publicistica el intelege si practica libertatea conditionata doar de libertate. Patosul febricitant al ironiei (dar si al autoironiei) racoritoare are multa acoperire, deopotriva de scandaloasa si convingatoare, ca sa se angajeze intr-un mod polemic si chiar pamfletar, devastator si edificator, tinind strins si destins, cu umor, ideea.” (Marian Victor Buciu)
Ceata
Miguel de Unamuno
„Speranta vie invinge vointa divina! A crede in asa ceva e intr-adevar credinta si credinta poetica! Cine poate spera fara sovaire, plin de credinta in speranta sa, ca nu o sa moara, nu va muri!” (Miguel de Unamuno)
„Impresionanta mi se pare reusita unei naratii psihomahice cu conotatii mistice a drumului urmat in lume de omul simplu, de omul «fara insusiri» deosebite, de oricare dintre noi (Everyman), catre Dumnezeu, a transfigurarii si rascumpararii tragice a banalului cotidian in absolut, a luptei pentru supravietuirea fagaduita si sperata a trupurilor. Totul intr-o mixtura patetica de tragic si grotesc, asa cum Unamuno isi dorea sa scrie inca de la 1900.” (Sorin Marculescu)
Jurnalul Rindunicii
Amelie Nothomb
O carte despre insuficienta si testarea limitelor, Jurnalul Rindunicii este povestea individului sfirsit, a carui motivatie de a trai si de a simti in mod autentic este pusa sub semnul intrebarii. Un curier cu existenta anodina devine ucigas platit, sperind ca acest lucru iesit din comun ii poate resuscita simturile. Dar scenariul lui Urbain este modificat radical de una dintre victimele sale, care il subjuga printr-un soi de naturalete a raului si prin spontaneitatea actului de a ucide, cu singurul scop de a-si proteja intimitatea. Obsedat de jurnalul intim al celei pe care o va supranumi Rindunica, Urbain incearca sa nu cedeze dorintei absurde de posesie a sefilor lui, care fac toate eforturile pentru a-si insusi jurnalul pe care el este gata sa-l apere cu pretul vietii.
Doamna Bovary
Gustave Flaubert
„Flaubert este un povestitor neobosit si inepuizabil, un descriptiv de o minutioasa subtilitate ale carui pagini nu se aseamana cu cele ale lui Stendhal si nici cu cele ale lui Balzac. El scrie despre viata de fiecare zi asa cum se scrie istoria – cu o severa raspundere.” (Barbey dÂ’Aurevilly)
„Artistul trebuie sa fie in opera sa ca si divinitatea in creatie, invizibil si atotputernic; sa fie pretutindeni simtit, insa nicaieri vazut.” (Gustave Flaubert)