Noutati de la Vectra

Apropo.ro / 18.03.2002, 10:22
Noutati de la Vectra
Introducerea tehnologiilor de top si totodata pastrarea costurilor in limite stricte - iata un obiectiv mult mai dificil de atins la un automobil din clasa medie decat la unul premium gen BMW sau Mercedes. Totusi, cei de la Opel se pare ca au gasit reteta. Nu voi incepe enumerarea tuturor

Introducerea tehnologiilor de top si totodata pastrarea costurilor in limite stricte – iata un obiectiv mult mai dificil de atins la un automobil din clasa medie decat la unul premium gen BMW sau Mercedes. Totusi, cei de la Opel se pare ca au gasit reteta.

Nu voi incepe enumerarea tuturor dispozitivelor high-tech din noua Vectra, ci voi prezenta un sistem inovator numit IDS. In traducere libera inseamna Interactive Driving System. Daca nu v-ati lamurit, avem de-a face cu un sistem electronic de gestionare a componentelor sasiului. Hans Demant, inginerul-sef al lui Opel, spune ca „noul sasiu stabileste noi standarde nu numai in materie de dinamica si confort cat mai ales in ceea ce priveste siguranta”.

Baza mecanica a sistemului IDS o constituie suspensia fata de tip McPherson, mult imbunatatita, combinata cu o suspensie spate cu patru brate. Un rol esential este jucat de greutatea redusa a intregului ansamblu.

Astfel, fusurile osiilor si etrierele discurilor de frana sunt din aluminiu, piesele complicate gen traversele sistemului de directie sunt din magneziu, iar barele stabilizatoare si amortizoarele au sectiune tubulara. Suspensia fata este atasata la un cadru care la randul sau este legat cu ansamblul via unui sistem cu patru prinderi.

Fapt ce ajuta dinamica multumita unui control precis al rotii si obtinerea unei rigiditati laterale marite. In plus aceasta solutie imbunatateste raspunsul amortizoarelor, acest fapt traducandu-se printr-un confort mai bun, dar si prin crearea premiselor pentru un tuning fin al suspensiei.

La spate rotile sunt legate via trei traverse plus una longitudinala. Solutia este importanta pentru convergenta cat si pentru unghiul de cadere al rotilor puntii spate, rezultatul fiind o stabilitate laterala si la franare foarte buna. Proiectarea compacta a puntii spate permite o manevrabilitate excelenta, dar si un volum exemplar al portbagajului de 500 de litri. Mai mult, beneficiile retelei de siguranta IDS includ o harta de control electro-hidraulic a directiei, controlul functiilor dispozitivelor ABS, EBD, CBC si TC Plus.

Inima sistemului IDS este ultima generatie a programului electronic de stabilitate botezat ESP Plus. Fata de sistemele conventionale se diferentiaza fundamental prin aceea ca ESP Plus controleaza prin franare trei roti, atunci cand exista abateri de la trasa corecta.

Timpul de reactie este scurt datorita optimizarii tandemului ABS/ESP, cat si realizarii unui fluid de frana BASF „Hydraulan 404” ale carui proprietati raman constante pe o plaja extinsa de temperatura, lucru important pentru viteza de reactie a sistemului.

ESP Plus este caracterizat de un control extrem de sensibil si armonios gratie softurilor evoluate cat si tehnologiilor folosite la fabricarea senzorilor. El reactioneaza aproape imperceptibil pentru sofer raportandu-se conditiilor de drum, „taind” orice factori perturbatori rularii sigure.

Sursa: www.autoshow.ro

Tags: